۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کاهش ۹۲ درصدی بارندگی ها در حوضه ارومیه| سمنان با ثبت ۳.۳ میلی متر بارندگی خشک ترین استان کشور
«بازار» گزارش می دهد

کاهش ۹۲ درصدی بارندگی ها در حوضه ارومیه| سمنان با ثبت ۳.۳ میلی متر بارندگی خشک ترین استان کشور

از ابتدای سال آبی تاکنون تنها اوضاع بارندگی در حوضه‌های آبریز «دریای خزر» و «خلیج‌فارس و دریای عمان» نسبت به پارسال بهتر بوده و میزان بارندگی ها در ۴ حوضه دیگر بین ۷۵ تا ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه آب و انرژیوضعیت بارندگی ها در کشور چنگی به دل نمی زند آنگونه که آمارها نشان می دهد از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا ۵ آذر  تنها ۲۸.۳ میلی‌متر بارندگی در کشور اتفاق افتاده که  در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته (۳۵.۸ میلی‌متر) کاهش ۲۱ درصدی و در مقایسه با میانگین بلندمدت با حدود ۳۳.۴ میلی‌متر بارندگی، کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. البته شرایط بارندگی ها در برخی از حوضه های آبریز  کشور خیلی نگران کننده تر است.  

وزارت نیرو می گوید که ۴ حوضه آبریز اصلی در مرکز و شرق کشور وضعیت بسیار وخیم‌ تری را تجربه می‌کنند و بارش‌های آنها ۷۵ تا ۱۰۰ درصد کمتر از دوره‌ های مشابه بلندمدت است. جالب است که بدانید  در حوضه آبریز ارومیه میزان بارندگی ها نسبت به پارسال حدود ۹۲ درصدکاهش یافته است.

در حوضه دریای خزر بارندگی ها نسبت به سال  آبی گذشته حدود ۷۰ و در حوضه خلیج فارس حدود  ۳۰۰ درصد رشد کرده؛ در مقابل بارندگی ها در حوضه ارومیه نسبت به پارسال حدود ۹۲ درصد کاهش را تجربه کرده است

بارندگی ها در خلیج فارس ۳۰۰ درصد بیشتر شد
بررسی آمارهای بارندگی به تفکیک ۶ حوضه آبریز اصلی حاکی است در ۶۷ روز سپری شده از سال آبی جاری، فقط اوضاع بارندگی در حوضه‌های آبریز «دریای خزر» و «خلیج‌فارس و دریای عمان» نسبت به پارسال بهتر بوده است. آنگونه که آمارها نشان می دهد در حوضه دریای خزر بارندگی ها نسبت به سال  آبی گذشته حدود ۷۰ و در حوضه خلیج فارس حدود  ۳۰۰ درصد رشد کرده است. البته همچنان شرایط در مقایسه با متوسط بلند مدت نیم قرن اخیر مناسب نیست. به طوری که بارش‌های حوضه دریای خزر ۴ درصد و بارش‌های حوضه «خلیج‌فارس و دریای عمان» ۶۷ درصد کمتر از میانگین دوره‌های مشابه در ۵۳ سال اخیر است.

کاهش ۹۲ درصد بارندگی ها در ارومیه
از ۴ حوضه آبریز باقی‌مانده، بارش‌های حوضه «دریاچه ارومیه» نسبت به سال قبل حدود ۹۲ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۹۵ درصد کاهش یافته است.  حوضه «فلات مرکزی» نیز  بارندگی ها نسبت به پارسال ۵۰ و  نسبت به متوسط دراز مدت ۵۳ سال اخیر ۸۰ درصد افت را تجربه کرده است. میزان بارش‌ها در حوضه آبریز «قره ‌قوم» ۶۰ و ۷۵ درصد نسبت به سال قبل و میانگین بلندمدت کاهش پیدا کرده و در حوضه «مرزی شرق» هم مانند سال قبل هیچ بارشی ثبت نشده و سقوط ۱۰۰ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به میانگین ۵۳ سال اخیر تجربه شده است.

 گیلان با ثبت  ۴۱۳.۷ میلی‌متر پر بارش ترین استان و سمنان با ثبت ۳.۳ میلی متر کم بارش ترین استان کشور بوده اند 

کم بارش ترین و پر بارش ترین استان های کشور کدامند
از ابتدای سال آبی تا ۵ آذر  استان‌های گیلان با ۴۱۳.۷ میلی‌متر، مازندران با ۲۱۱.۵ میلی‌متر و گلستان بدون تغییر با ۱۰۰.۶ میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

بررسی‌ بارش‌ها در سراسر کشور حاکی از این است که در حال حاضر استان‌های مرکزی و جنوبی کشور وضعیت نامناسب بارشی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده‌اند که در این میان استان سمنان با ۳.۳ میلی‌متر، هرمزگان با ۳.۹ میلی‌متر و سیستان و بلوچستان نیز با ۵.۴ میلی‌متر بارندگی به ترتیب سه استان کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز ۵ آذرماه بوده‌اند.

طبق این آمار، میزان بارندگی در دو استان‌ سمنان و فارس نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله) به ترتیب ۷۷ و ۶۷ درصد کاهش داشته، هرچند از ۳۱ استان کشور که بارندگی مناسبی نسبت به سال گذشته داشته‌اند نیز ۲۲ استان دارای کاهش بارش هستند.

آمارهای اعلامی از وضعیت بارندگی ها نشان می دهد که کاهش بارندگی ها  و خشکسالی ها در سال های نه چندان دور بزرگترین بحران کشور خواهد بود. در این میان اعتراضات مردم در شهرهای مختلف به نبود آب هم  نشان داد که این بحران زیست‌محیطی چگونه زندگی را در ایران نشانه رفته است. بحرانی که باید خیلی زودتر علاجی برای آن پیدا کرد.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha