تولیدکنندگان برای حل مسائل اقتصادی چشم به تصمیمات کارگزاران دارند
رئیس اتاق اراک:

تولیدکنندگان برای حل مسائل اقتصادی چشم به تصمیمات کارگزاران دارند

بیکی، رئیس اتاق اراک می‌گوید: تولیدکنندگان با مسائل مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، اشتغال و کارگری مواجه هستند و برای چاره‌اندیشی این مشکلات چشم به تصمیمات کارگزاران دارند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق اراک گفت: تولیدکنندگان از یکسو با مسائل اقتصادی و اشتغال و از سوی دیگر با مباحث اجتماعی و کار و کارگری درگیر هستند؛ در همین راستا چشم به تصمیمات کارگزاران دارند تا برای موضوعات مختلف این بخش چاره‌اندیشی کنند.

ناصر بیکی در نشست مشترک کمیسیون‌های صنعت و تأمین اجتماعی اتاق اراک، افزود: این در حالی است که در تمامی چهل‌وچندساله گذشته ما با این مشکل دست‌وپنجه نرم کرده‌ایم که آیا مجاز به به‌کارگیری نیروهای کار اتباع خارجی ازجمله نیروی کار کشور همسایه افغان هستیم یا نه؟

وی تأکید کرد: دراین‌ارتباط می‌طلبد سیاست‌گذاران با یک تصمیم‌گیری بلندمدت برای همیشه این موضوع را تعیین تکلیف کنند تا تولیدکننده را از سردرگمی نجات دهند. در صورت این اقدام هرگاه کارگر غیر ایرانی دچار سانحه یا حادثه‌ای شود کارفرما با گرفتاری‌های حقوقی مواجه نشود.

بیکی گفت: ما به تنگناهای پیش روی مسئولین واقف هستیم و خوب می‌دانیم که آنها نیز تحت کنترل سخت‌گیرانه مراجع نظارت‌کننده هستند، اما آنچه مطالبه ماست این است که دولتی‌ها به‌ویژه تأمین اجتماعی در اجرای قوانین بخش خصوصی را نادیده نگرفته و او را گرفتار نکنند.

رئیس اتاق اراک اظهار کرد: تولیدکنندگان در این وانفسای روزگار اقتصادی همچنان عقب‌نشینی نکرده و از پای ننشسته‌اند و اکنون در این جلسه ما به‌عنوان نمایندگان بخش تولید و حافظین منافع بخش خصوصی درخواست داریم قوانینی که موجب آزار و اذیت این بخش است در چرخه اصلاح قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تأمین اجتماعی از سازمان‌هایی است که بخشی از بودجه آن از دسترنج کارفرمایان و تولیدکنندگان تأمین می‌شود و این در حالی است که بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی زیان ده و درگیر با چالش‌های بودجه‌ای و اقتصادی هستند.

بیکی گفت: تولیدکنندگان تأکید دارند که تأمین اجتماعی قوانین را در حد و اندازه خود اجرا کند نه اینکه در سخت‌گیرانه‌ترین حالت، آن را عملیاتی و فشار مضاعف بر پیکر تولد وارد سازد.

وی با اشاره به مشکلاتی که ماده ۹۰ قانون تأمین اجتماعی برای صنعتگران و کارفرمایان ایجاد کرده خاطرنشان ساخت: در صورت پافشاری تأمین اجتماعی بر اجرای این قانون بدون بازنگری، ما موضوع را پیگیری کرده و درنهایت در صحن شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی این مطالبه را طرح و تا حصول نتیجه منطقی دنبال می‌کنیم.

رئیس اتاق اراک در خصوص حق بیمه قراردادها اظهار کرد: به‌اندازه کافی اقتصاد کشور تحت فشارهای مختلف قرار دارد و در زمینه حق بیمه قراردادها نیز باید شرایط تسهیل شود تا بخش خصوصی بیش از این در چالش‌ها گرفتار نشود.

در ادامه جلسه رضوانی رئیس کمیسیون صنعت اتاق اظهار کرد: در حال حاضر بخش خصوصی عهده‌دار وظایف سنگینی است و در عمل ثابت کرده است که این انجام‌وظیفه خروجی‌ها و پیامدهای خوشایندی را به دنبال داشته است، از همین رو در راستای ارائه هرچه بهتر خدمات نیازمند کمک‌ها و همدلی است.

سیدسعید رضوانی با اشاره به این مطلب افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها نشان از این دارد که واحدهای صنعتی که برندها و عنوان‌های مطرح را به نام خود ثبت کرده‌اند در انجام رسالت خود و پیشبرد صنعت موفق عمل کرده‌اند.

به‌عنوان‌مثال صنعت لوازم‌خانگی در سال‌های اخیر و در اوج تحریم‌ها تحول عظیمی را ایجاد کرده و نیاز داخل کشور را به‌خوبی پاسخ داده است.

رضوانی اضافه کرد: نمایشگاه سنگ نیز که سالانه در استان شاهد برگزاری آن هستیم در سال جاری میزبان سفرای خارجی از چندین کشور بود که توانمندی‌های فعالان این حوزه مورد تأیید و حیرت آنان نیز بود.

عضو هیات رئیسه اتاق اراک گفت: باوجود تحریم‌های خارجی حداقل باید سعی کنیم موانع و چالش‌های داخلی را کاهش دهیم تا بار فشار از روی بخش خصوصی برداشته شود.

عضو هیات رئیسه اتاق اراک ادامه داد: ۹ درصد ارزش‌افزوده بعلاوه مالیات عملکرد تحمیل شده و همچنین ممیزی‌های سخت‌گیرانه و بعضاً ناعادلانه دارایی به تولیدکنندگان، مشکلات تأمین اجتماعی و بانکی ازجمله این تنگناهاست که باید در جهت بهبود فضای کسب‌وکار مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد و صنعت در حکم یاری‌رسان افزایش درآمد کشور موردحمایت بیشتر باشد.

رضوانی یادآور شد: اکنون تغییرات چشمگیری در حوزه صنعت ایجاد شده و با حصول نرخ بیکاری صفر در برخی مناطق صنعتی نیاز به نیروی کار افزایش یافته به‌گونه‌ای که حتی در تأمین نیرو نیز با مشکل مواجه شده‌ایم.

وی گفت: در همین راستا با دریافت لیست افراد مشمول بیمه بیکاری جهت ایجاد اشتغال با آنها تماس گرفته‌ایم که بسیاری از شماره‌ها یا خاموش بوده‌اند یا در صورت پاسخگویی تمایلی از سوی آنان جهت بازگشت به کار مشاهده نشده است، لازم به ذکر است تعدادی از کسانی که به کار مشغول شدند پس از دو سه روز با بهانه‌های غیرمنطقی ترک کار کردند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک خاطرنشان کرد: بسیاری از صنعتگران درخواست به‌کارگیری نیروهای کار از اتباع خارجه دارند که در صورت پیگیری‌ها و دریافت مصوبه و مجوز لازم می‌توانند زمینه‌های کار این افراد را فراهم آورند تا مشکلات واحدها را در این خصوص مرتفع نماییم.

در حاشیه برگزاری این نشست رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک گفت: نیاز به ایجاد تحول اساسی در روند فعالیت کمیسیون صنعت به‌شدت احساس می‌شد و بر همین مبنا بخشی از مشکلات صاحبان صنعت و اعضا در جلساتی با همین موضوع مطرح و پیگیری شد و نتایج نسبتاً مطلوبی از آن به دست آمد.

سید سعید رضوانی افزود: ضرورت دارد این جلسات به جلسات همفکری و هم‌اندیشی میان مسئولان و مدیران دولتی با تولیدکنندگان عضو اتاق تبدیل شود.

وی تصریح کرد: شواهد حاکی است تعامل میان مدیران سازمانی و دستگاه‌های دولتی استان با اعضای اتاق باید با جدیت تحکیم و تقویت شود.

رضوانی گفت: این امر موجب می‌شود اعتماد اعضای اتاق بازرگانی نیز به کمیسیون‌های اتاق ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این اعتماد به میزان کافی افزایش یابد بی‌تردید می‌توان افق روشن‌تری را در آینده فعالان صنعتی تصور کرد و برای جذب این اعتماد ضرورت دارد بخشی از چالش‌های فراروی اعضا در خود اتاق حل‌وفصل شود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک گفت: شنیدن مشکلات اعضای اتاق از زبان آنان و بررسی و شناسایی این موانع دریافتن راهکارهای عملیاتی راهگشاست.

وی توضیح داد: پیشنهاد می‌شود اعضای اتاق به‌صورت مکتوب عواملی که بر دست و پای واحد آنان زنجیر زده است را اعلام نمایند و ما با دسته‌بندی مشکلات تلاش می‌کنیم مدیریت مناسبی در روند حل آن اعمال نماییم.

رضوانی برگزاری این‌گونه جلسات را گام مهمی در بهبود وضعیت صنعتگران عنوان کرد و افزود: مصداق بارز این ادعا، خروجی مفید این نشست بود که به‌موجب آن نماینده سازمان تأمین اجتماعی ابراز علاقه‌مندی کرد که با سفر به شهرستان ساوه به همراه رئیس سازمان و بررسی مشکل صنایعی که در این جلسه طرح موضوع شدند در راستای رفع موانع تولید این صنایع اقدامات لازم انجام شود و این به معنای کاربردی بودن برگزاری این جلسات است.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha