۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
حمایت از فعالیت­‌های اقتصادی با بیشترین اثرگذاری بر بهره­‌وری و اشتغال
مصوبات نشست شورای ­‌عالی اشتغال اعلام شد؛

حمایت از فعالیت­‌های اقتصادی با بیشترین اثرگذاری بر بهره­‌وری و اشتغال

در هشتاد و یکمین نشست شورای­‌ عالی اشتغال، مهمترین مصوبات و راهبردهای ایجاد و توسعه اشتغال در دولت سیزدهم اعلام شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حمایت از فعالیت‌­های اقتصادی که بیشترین اثرگذاری بر بهره­‌وری و اشتغال را به صورت همزمان دارا هستند با هماهنگی نقش‌آفرینان عرضه و تقاضای نیروی کار و به کارگیری ظرفیت­‌های منطقه‌ای و محلی از مصوبات این نشست بود که دستگاه‌­های اجرایی، بنیادها و نهادهای عمومی غیردولتی ملزم به رعایت آن هستند.

همچنین، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف است با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط، دستورالعمل نظام مدیریت اورژانس اشتغال و کسب ­وکار را تهیه و اجرا کند.

در مصوبه دیگری تاکید شده است؛ وزارتخانه­‌های متولی کسب و کار در بخش­‌های صنعت، کشاورزی و خدمات (اعم از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، جهاد کشاورزی، نفت، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و ...) ضمن تاکید بر رسته­‌های بهره­‌ور و اشتغال­زا، نسبت به توسعه اشتغال در حوزه فعالیت خود اهتمام داشته و پشتیبانی‌­ها و مانع­‌زدایی­‌های لازم را پیگیری کنند.

همچنین، تاکید شده است؛ این دستگاه ها، گزارش عملکرد خود را هر سه­ ماه یک بار به دبیرخانه شورای عالی اشتغال ارسال کنند.

بر اساس مصوبات هشتاد و یکمین جلسه شورای‌­عالی اشتغال، دستگاه‌­های فرهنگی و آموزشی علاوه بر ترویج فرهنگ اسلامی کار، کارآفرینی و تعاون، مکلف هستند؛ نسبت به توسعه آموزش‌­های عمومی و تخصصی و مهارت‌های لازم به مخاطبین خود، اقدام کنند.

نهادهای انقلاب اسلامی (از جمله بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، سازمان بسیج مستضعفین و آستان قدس رضوی) موظف شدند؛ با پشتیبانی و راهبری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت به اجرای برنامه ایجاد و تثبیت اشتغال موجود در مناطق مختلف کشور (با اولویت مناطق کمتر برخوردار)، اقدام و گزارش عملکرد خود را به صورت برخط به دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال ارایه کنند.

بر اساس این گزارش، وزارت کشور، موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای مواد قانون تشکیل شورای­‌عالی اشتغال و ماده (۱۶) قانون بهبود مستمر محیط کسب ­وکار، با تنظیم ابلاغیه‌های لازم و ایجاد هماهنگی با شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور، ضمن پشتیبانی از طرح های اشتغال­زا و توسعه کسب­ وکار نسبت به پشتیبانی‌­ها، مانع­‌زدایی و تسهیل مجوزهای حمایتی، تامین مکان کسب ­وکار، تامین مکان عرضه و فروش محصول و ... اقدام کند.

طبق مصوبات هشتاد و یکمین جلسه شورای­‌عالی اشتغال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، باید پس از هماهنگی با سایر دستگاه­‌ها و نهادهای زیست بوم ملی اشتغال، برش استانی برنامه اشتغال را تهیه کرده و به استانداران ابلاغ کند، مسئولیت اجرای برنامه­‌های استانی و حصول دستاوردها با استانداران خواهد بود.

در مصوبه دیگر این نشست، تصریح شده است؛ به منظور هدایت نقدینگی به سمت تولید و اشتغال، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نسبت به تدوین ساز وکار تامین مالی ایجاد اشتغال پایدار اقدام کند.

همچنین، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف شده است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌­های اجرایی ذیربط، موانع پیش‌روی توسعه رسته­‌های بهره‌ور و پراشتغال را به صورت ویژه شناسایی کرده و گزارش آن را با تایید هر دو وزارتخانه طی ۳ ماه به دستگاه­‌های اجرایی مربوطه اعلام کند؛ دستگاه­‌های اجرایی ذیربط، مکلف‌ هستند برنامه اصلاح فضای کسب ­وکار اختصاصی ۲۲ رسته در سطح ملی، ۸ رسته در هر استان و ۳ رسته در هر ناحیه را یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه اجرایی کنند.

همچنین تاکید شده است؛ از ابتدای سال ۱۴۰۱، داده‌ها و اطلاعات ثبتی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار (سماک) مبنای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اشتغال خواهد بود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با ارتقاء و به روزرسانی  این سامانه، امکان دسترسی را برای دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط به منظور بارگذاری داده‌ها و همچنین بهره برداری از  آن سامانه فراهم کند.

 از زمان ابلاغ این مصوبه، باید همه دستگاه‌ها و نهادها، داده‌های مورد نیاز را با اولویت از طریق اتصال برخط، در اختیار سماک قرار دهند.

در این نشست نیز تاکید شد: تمامی مصوبات، دستورالعمل­‌ها، بخشنامه­‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح­‌های اقتصادی و همچنین لوایح پیشنهادی مربوط به سال ۱۴۰۱ و بعد از آن، الزاماً باید دارای پیوست اشتغال باشند.

 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ظرف مدت یک ماه از ابلاغ این مصوبه، چارچوب کلی تدوین پیوست اشتغال را تهیه و به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای فعال در زیست بوم ملی اشتغال ابلاغ کند.

در مصوبه دیگری اعلام شده است: بر اساس سند ملی مهارت‌آموزی و اشتغال کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، کلیه دستگاه ها و نهادهای ذیربط، مکلف هستند همکاری لازم را برای آموزش و اشتغال گروه هدف انجام دهند؛ به گونه‌ای که یک‌­سال پس از تصویب و ابلاغ این سند، حداقل ۲۰ درصد از افراد، موفق به ایجاد کسب ­و کار و یا اشتغال در حوزه تخصصی آموزش یافته شوند. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منابع لازم برای اجرای برنامه­های ذیل این سند را در بودجه سالانه پیش‌بینی کند.

در این نشست همچنین مصوب شد: به منظور هماهنگی بین ذینفعان زیست بوم ملی اشتغال، کارگروه‌های تخصصی، ذیل کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در دبیرخانه آن شورا تشکیل می شود.

تصمیمات و پیشنهادات این کارگروه‌­ها برای طرح در شورای عالی اشتغال به تصویب کمیسیون تخصصی می رسد.

این کارگروه‌ها شامل کارگروه آموزش­‌های مهارتی به ریاست رییس سازمان آموزش فنی و حرفه­‌ای کشور، کارگروه توسعه بازار، بازاررسانی و فروش به ریاست معاون مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارگروه فناوری و نوآوری به ریاست معاون مربوطه در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، کارگروه توسعه زیرساخت به ریاست معاون مربوطه در وزارت کشور، کارگروه حقوقی و فضای کسب‌­وکار به ریاست معاونت مربوطه در وزارت امور اقتصادی و دارایی، کارگروه اطلاع­‌رسانی، توسعه و ترویج فرهنگ کسب­ وکار به ریاست معاونت مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه تامین سرمایه به ریاست معاونت مربوطه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

همچنین، طبق این مصوبات، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش آخرین وضعیت ایجاد اشتغال را هر سه ماه یک­بار باید به ارکان نظام ارائه کند.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha