۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
بهار کشت محصول به روش انتظاری را آغاز کرد| کاشت نخود در ۱۰۷ هکتار از اراضی
مدیر جهاد کشاورزی بهار:

بهار کشت محصول به روش انتظاری را آغاز کرد| کاشت نخود در ۱۰۷ هکتار از اراضی

همدان- اکبری، مدیر جهادکشاورزی بهار گفت: امسال و برای نخستین بار با توصیه های انجام گرفته به کشاورزان دیم کار ۱۰۷ هکتار از اراضی کشاورزی بهار به کشت انتظاری نخود اختصاص یافت.

عبدالحسین اکبری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سالیانه بطور متوسط حدود ۵۵۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان بهار به صورت بهاره زیر کشت نخود دیم می رود اما امسال برای اولین بار و با توجه به مزایای کشت انتظاری و با توصیه های انجام گرفته به کشاورزان دیم کار مقدار ۱۰۷ هکتار از اراضی نخود به صورت انتظاری کشت شد.

وی با بیان اینکه سطح کشت نخود در سال زراعی گذشته ۵۱۱ هکتار بوده است، افزود: بر اساس پیش بینی ها این وسعت در سال زراعی جاری به ۶۱۰ هکتار افزایش می یابد.

اکبری  بابیان اینکه امکانی که برای مناطق سرد سیر وجود دارد کشت انتظاری است که از اوایل آذر ماه کشت و در خرداد ماه برداشت می شود، گفت: می توان این روش را در زمین های آیش و درتناوب با غلات کشت کرد.

اکبری تصریح کرد: در راستای تحقق اهداف کشت مستقیم شامل حفظ رطوبت و مواد آلی خاک و همچنین جلوگیری از تخریب ساختمان خاک با تردد کمتر ماشین آلات کشاورزی و از طرفی ترویج رعایت تناوب در اراضی دیم مزرعه الگویی پنج هکتاری در غالب طرح جهش تولید زیر کشت پنج رقم نخود دیم و ماشک علوفه ای رفت.

وی گفت: این اقدام به وسیله دستگاه کارنده مستقیم دیم در روستای «آق کهریز»  از توابع بخش صالح آباد شهرستان بهار انجام شده است.

وی با بیان اینکه کشت انتظاری را در زمین های آیش انجام می دهند که سبب حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد و باعث درآمد زایی خوب برای کشاورز می شود، یاد آور شد: در کشت انتظاری مراحل رشدی گیاه نسبت به کشت بهاره سریع تر است.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha