۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
تا پایان همه گیری تلاش برای قانونگذاری در بازار رمز ارزها به نتیجه نمی رسد
بازار گزارش می دهد؛

تا پایان همه گیری تلاش برای قانونگذاری در بازار رمز ارزها به نتیجه نمی رسد

نگرانی از همه گیری سویه جدید کرونا باعث شد تا بازار کالاهای اساسی در دنیا با چالشهای زیادی روبرو شود. بازار رمز ارزها هم تحت تاثیر این بحران با رشد ارزش روبرو شد.

بازار؛ گروه بین الملل: نگرانی در مورد شیوع جهش اومیکرون ویروس کرونا یکی از چالشهایی است که این روزها دنیا را درگیر کرده است. به دنبال افزایش شمار کشورهایی که درگیر این جهش ویروس شده اند، قیمت کالاهای اساسی در دنیا تغییر کرد.

به عنوان مثال قیمت نفت به دلیل وضع محدودیتهای سفر در ۷۰ کشور دنیا کاهش یافت و قیمت طلا افزایش پیدا کرد. بررسی ها نشان می دهد قیمت رمز ارزها هم در بازار تحت تاثیر قرار گرفته است و نگرانی در مورد تاثیرات منفی این سویه جدید کرونا روی اقتصاد دنیا باعث شد تا باز هم سیر افزایشی در بازار رمز ارزها مشاهده شود.

البته سرعت افزایش ارزش رمز ارزها چندان چشمگیر نبود ولی تلاش برای قانون گذاری در این بازار همچنان وجود دارد. برخی از تحلیل گران بر این باورند تا زمانیکه دنیا درگیر همه گیری است، تلاش برای قانون گذاری در بازار به نتیجه نمی رسد زیرا مشکلات زیادی پیش روی فعالان اقتصادی و دولتها است و تمایل دولتها برای قانون گذاری در این حوزه ثمر بخش نخواهد بود.

یکی از بازارهای بسیار پر تحول در یک سال اخیر بازار مس بود. بازاری که رشد شدید قیمت را تجربه کرد و چند ماهی بود که در وضعیت نسبتا با ثباتی قرار گرفته بود ولی گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی نشان می دهد باز هم رشد سریع قیمت در این بازار خبر ساز شده است.

طبق گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی در ماه اکتبر امسال قیمت هر تن مس در بازار جهانی با بالغ بر ۵۰۰ دلار افزایش به مرز ۹۸۲۹ دلار رسید. یک ماه قبل هر تن از این فلز پر مصرف صنعتی قیمتی حدود ۹۳۰۰ دلار داشت و متوسط قیمت اعلام شده برای فصل سوم امسال هم در همین سطح ۹۳۸۲ دلار قرار داشت.

این در حالیست که متوسط قیمت هر تن از این محصول صنعتی در فصل  دوم امسال برابر با ۹۷۰۶ دلار و در فصل اول امسال برابر با ۸۴۷۷ دلار بود. بانک جهانی تاکید کرد از ابتدای سال جاری تا کنون قیمت هر تن مس در جهان بالغ بر ۱۴۰۰ دلار رشد کرده است که رشد بی سابقه ای است. رشد قیمت مس باعث شد تا اجرای بخش زیادی از پروژه های زیر ساختی و صنعتی در کشورهای صنعتی متوقف شود و یا هزینه اجرای ان افزایش زیادی پیدا کند.

امارها نشان می دهد در سال ۲۰۱۸ هر تن مس در بازار جهانی ارزشی برابر با ۶۵۳۰ دلار داشت و در سال ۲۰۱۹ متوسط قیمت هر تن از این محصول به ۶۰۱۰ دلار رسید. در جریان همه گیری کرونا قیمت مس در حدود ۶۵۰۰ دلار بود ولی از اواسط سال ۲۰۲۰ روند افزایش قیمت شروع شد تا اینکه  امروزه در آستانه ۱۰ هزار دلار قرار دارد. البته در سال جاری چندین بار شاهد افزایش قیمت هر تن مس از مرز ۱۰ هزار دلار بودیم ولی این قیمت برای دوره کوتاهی در بازار وجود داشت.

با وجود اینکه بازار مس در این ماه رشد بی سابقه ای را در قیمت تجربه کرده است ولی در دیگر بازارهای فلزی رشد قیمت چشمگیر نبود. به عنوان مثال رشد قیمت الومینیوم در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل از آن برابر با ۱۰۰ دلار بود  و قیمت سرب هم با افزایشی تقریبا مشابه روبرو بود. این در حالیست که قیمت هر تن سنگ اهن در یک ماه مورد بررسی افت ۲ دلاری را تجربه کرد.

کد خبر: ۱۲۰٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha