روند سرمایه‌گذاری و ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای باید تقویت شود
رئیس اتاق بجنورد:

روند سرمایه‌گذاری و ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای باید تقویت شود

رئیس اتاق بجنورد در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران برای ایجاد تحول در سرمایه‌گذاری این استان، بر لزوم تقویت این روند تأکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: با راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران، تحولی در حوزه سرمایه‌گذاری خراسان جنوبی ایجاد شد که این روند باید تقویت شود.

محسن احتشام در سی و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی، افزود: روند خوب سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی نباید متوقف شود و باید استمرار داشته باشد تا شاهد ارتقای شاخص‌های توسعه‌ای در استان باشیم.

رئیس اتاق بیرجند با تشکر از تلاش‌های استاندار خراسان جنوبی در ۱۳ ماه گذشته افزود: تلاش‌های استاندار باعث شد که به جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نظم بخشیده شود و تعامل خوبی بین مدیران دولتی و بخش خصوصی در راستای رفع مشکلات استان برقرار شود.

وی اظهار کرد: تعاملی که دولت و بخش خصوصی در ۱۳ ماه گذشته داشتند مثال‌زدنی بود و استاندار سنگ بنای توسعه استان را بر شعار تدبیر، تلاش و توسعه قرار داد.

احتشام همچنین گفت: بارگاه‌های بهداشتی زرشک در راستای کاهش بار میکروبی محصول اهمیت زیادی دارد و برای صادرات زرشک باید بار میکروبی آن کاهش یابد.

مدیرکل پست خراسان جنوبی هم در خصوص ارائه گزارش عملکرد معرفی خدمات پستی در ارتباط با تجارت الکترونیک برای حمایت از تولید و کسب‌وکار به‌عنوان یکی از دستور کارهای این جلسه گفت: اگر بتوانیم فروش و بازاریابی محصولات کشاورزی را فراهم کنیم کمک به رونق تولید کشاورزان و صنعتگران خواهد بود.

علی الهامی جهانی‌شدن تجارت، نبود محدودیت مکانی و زمانی، افزایش درصد فروش، کاهش قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده، دسترسی آسان به اطلاعات، کاهش ترددها و رفت‌وآمدها را از مزایای تجارت الکترونیک عنوان کرد.

وی با اشاره به تجربه موفق شرکت پست خراسان جنوبی در زمینه فروش تایر تولیدی شرکت کویر تایر، گفت: در زمینه فروش محصولات استراتژیک خراسان جنوبی هم می‌توانیم از طریق تجارت الکترونیک موفق شویم و این ظرفیت وجود دارد.

الهامی افزود: سال گذشته حدود ۵۰ درصد تایر تولیدی شرکت کویر تایر از طریق تجارت الکترونیک به سایر مناطق کشور ارسال شد و در اداره کل پست استان این ظرفیت برای فروش محصولات کشاورزی خراسان جنوبی هم وجود دارد.

وی موضوع مالی، الکترونیکی و فیزیکی را از مؤلفه‌های تجارت الکترونیک دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه شبکه‌های پست تا عمق روستاهای رفته است، اداره کل پست در زمینه مؤلفه فیزیکی می‌تواند در تجارت الکترونیک نقش مؤثری را ایفا کند.

مدیرکل پست خراسان جنوبی از طراحی سایت اینترنتی برای خریدوفروش محصولات استراتژیک کشاورزی خراسان جنوبی از جمله زرشک، زعفران و عناب خبر داد و گفت: امکان فروش محصولات استراتژیک کشاورزی استان در بستر این سایت وجود دارد اما برای فروش باید محصول تولیدی توسط یکی از مجموعه‌های متولی از جمله تعاون روستایی از کشاورزان دریافت و در اختیار سرویس پست قرار گیرد.

در این نشست، کاظم ابراهیمی، به نمایندگی از فعالان اقتصادی حوزه استخراج رمز ارز اعلام کرد: باوجود اخذ جواز تأسیس در حوزه استخراج رمز ارز و مهیاکردن شرایط و مقدمات شروع فعالیت، به دلیل عدم امکان ثبت درخواست پروانه بهره‌برداری از سامانه بهین یاب، امکان شروع فعالیت وجود ندارد؛ درحالی‌که بر اساس قول مساعد در خصوص امکان شروع فعالیت در مهرماه، نسبت به جذب نیرو، اجاره مکان و خریداری دستگاه‌ها نیز اقدام کرده شده است.

وی با اشاره به اخذ تأییدیه‌های مربوطه از شرکت برق خواستار رفع مشکل و بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران این حوزه شد.

 ابراهیمی با توجه به ظرفیت ایجاد اشتغال در این صنعت، صادرات برق و ارزآوری، دور زدن تحریم‌ها، کمک به ثبت قیمت ارز و ... افزود: شروع این فعالیت می‌تواند برای مردم، وزارت نیرو، تعاون و ... منفعت داشته باشد.

او اظهار کرد: تکنولوژی دستگاه‌های ماینر دقیقه‌به‌دقیقه درحالی‌که جدید شدن است و هرلحظه تأخیر در شروع فعالیت خسارات فراوانی را به فعالان این حوزه وارد می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت تولید رمز ارز غیرمجاز و غیرقانونی اظهار کرد در صورت تسهیل روند و صدور فرایند و باز شدن راه قانونی این کار قطعاً این موارد کاهش خواهد یافت.

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بیرجند نیز در این نشست درباره دستور کار سوم جلسه و تقاضای کشاورزان برای احداث بارگاه بهداشتی زرشک گفت: برای حل مشکل زرشک‌کاران خراسان جنوبی پیشنهاد ما این است که امکان صدور مجوز ساخت خانه کارگری بر روی بارگاه‌های زرشک و عناب به‌منظور افزایش امنیت در برابر سرقت محصول و کاهش هزینه‌های رسیدگی به باغات فراهم شود.

احسان بیکی افزود: همچنین کاهش حداقل متراژ موردنیاز جهت دریافت مجوز بارگاه‌ها از پنج هزار مترمربع به حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع (طبق روال سال‌های قبل) از دیگر پیشنهادهای ما برای حل مشکل زرشک‌کاران است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کشاورزان خراسان جنوبی خرده‌مالک هستند، پیشنهاد ما این است در مواردی که محصول زرشک در باغات مختلف کشت شده باشد، تعداد درختان زرشک متناسب با حداقل سطح تعیین شده برای صدور مجوز بارگاه زرشک ملاک عمل قرار گیرد.

بیکی گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از تولیدکنندگان زرشک استان محصول خود را در خرمن‌های روباز خشک می‌کنند که بار میکروبی بالایی برای صادرات دارد و خشک شدن زرشک در بارگاه‌های بهداشتی بار میکروبی را کاهش می‌دهد.

 استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر بخش خصوصی به معنای واقعی پای‌کار بیاید، موفقیت دولت حتمی است.

ملانوری با بیان این مطلب در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید دارند، چراکه عصاره تمام این سیاست‌ها، مردمی کردن اقتصاد است. وی ادامه داد: تمام اقدامات استان در طول یک سال گذشته استان، به‌واسطه تعاملات و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی نتایج خوبی به همراه داشته است.

به گفته وی، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، محل مناسبی برای ایجاد این تعاملات و شکل‌گیری گفتمان و تفکر توسعه‌ای است.

استاندار به ظرفیت‌های خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: این استان، همه منابع لازم برای شکل‌گیری تفکر توسعه‌ای را دارد و همین پتانسیل‌ها می‌تواند خمیرمایه توسعه پرشتاب استان در رفع محرومیت باشد.

ملانوری تأکید کرد: جای مباحث توسعه‌ای استان، همین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است، لذا تقاضای ما این است که این شورا را جدی بگیرید تا مسائل استان با گفت‌وگو و رایزنی حل‌وفصل شود.

وی با اشاره به نظم و استمرار جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان، خاطرنشان کرد: اینکه مشکلات برخی از واحدهای تولیدی از جمله در بحث فرآوری محصولات لبنی در حال حل‌وفصل است، به خاطر پیگیری‌های جدی و مصوبات این شوراست.

استاندار با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی، باید کم‌کم نگاه به سمت توسعه را از کمک‌های دولتی بردارد، گفت: پشتیبانی، حمایت، تأمین امنیت و هدایتگری وظیفه دولت است.

ملانوری متذکر شد: استان اگر نگاه خود را در مباحث اقتصادی به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌ها سوق دهد، می‌تواند به‌زودی کمک احوال استان‌های هم‌جوار هم باشد.

وی تأکید کرد: طی همین مدت کوتاه بعد از راه‌اندازی ستاد توسعه خاوران، بخش خصوصی ورود خوبی داشت و چنانچه حتی ۵۰ درصد تفاهم‌نامه‌های منعقده در این ستاد محقق گردد شروع بسیار خوبی از ورود سرمایه‌گذاران به بهره‌برداری از منابع استان است.

استاندار در بخشی از سخنانش در خصوص یکی از دستور کارهای جلسه، با اشاره به اینکه تجارت الکترونیک، موضوع روز دنیاست گفت: در بحث اشتغال و رشد اقتصادی اصل مهم این است که برای ایجاد اشتغال در کوتاه‌مدت، راهکار این است که کارگاه‌های کوچک زودبازده راه‌اندازی شوند اما این اقدام، رشد اقتصادی به همراه ندارد.

به گفته وی، برای تحقق رشد اقتصادی باید به احداث و راه‌اندازی واحدهای تولیدی بزرگ همت گماریم.

ملانوری با بیان اینکه در بحث فروش تولیدات هم همین قاعده جاری است، ادامه داد: استفاده از ظرفیت تجارت الکترونیک می‌تواند در ایجاد بازارهای دائمی، پایدار و بزرگ مؤثر باشد.

وی به فعالیت موفق برخی فروشگاه‌های الکترونیکی استان اشاره کرد و تصریح کرد: پست، زیرساخت‌های مهمی را در این زمینه فراهم آورده و می‌تواند با استفاده از ظرفیت دولتی بودن، شبکه مویرگی در اختیار، نفوذ بیشتر و هزینه کمتر، به بازاریابی و فروش محصولات استراتژیک استان کمک کند.

به گفته وی، فروش ۲ میلیون حلقه لاستیک کویر تایر، از تجربه‌های موفق پست در یک سال گذشته است.

استاندار متذکر شد: کارخانه خوشه سرخ قاین سال گذشته ۲۰۰ تن کنسانتره تولید کرده اما چون در بازاریابی ناموفق بوده، همه را ذخیره کرده است، درحالی‌که در استان‌های هم‌جوار ما یزد و کرمان و... کنسانتره و آب‌زرشک یافت نمی‌شود و پست به‌راحتی می‌تواند این خلأ را پر کند.

ملانوری از اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خواست؛ برای استفاده از ظرفیت پست در عرضه محصولات استراتژیک استان، راهکارهای مناسب ارائه نمایند تا زرشک و عناب استان بازارهای خوبی پیدا کنند.

وی در پایان، ضمن حلالیت طلبیدن از همه مردم، ۱۳ ماه حضور در استان را توفیقی بزرگ خواند و با تأکید بر اینکه خراسان جنوبی، استانی خوب با مردمانی فرهیخته است، اظهار کرد: خدا را گواه می‌گیرم که آنچه در توان داشتم را گذاشتم و فقط به خدمت به مردم خوب این استان فکر کردم.

کد خبر: ۱۲۰٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha