۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
تولید ۷ درصد سوخت کشور در پالایشگاه تبریز/ تلاش برای جهش در تولید بنزین یورو۵
بازار گزارش می‌دهد؛

تولید ۷ درصد سوخت کشور در پالایشگاه تبریز/ تلاش برای جهش در تولید بنزین یورو۵

تبریز- شـرکـت پالایـش نفـت تبریـز هم‌اکنون سهـم حـدود ۷ درصـدی از تـوان تصـفیه نفـت خـام کـل کشـور را با تبـدیل به فرآورده‌های اصلی و ویژه به خود اختصاص داده و نقش مهمی در تحقق شعار امسال دارد.

بازار، گروه استان‌ها؛ شرکت پالایش نفـت تبریز در سـال ۱۳۵۳ طراحـی و پـس از اتمـام مـراحل احداث در بهــمن ســال ۱۳۵۶ با ظرفیـت اسـمی ۸۰۰۰۰ بشـکه در روز راه‌اندازی شـد.

افزایـش ظرفیـت تولیـد به ۱۱۰۰۰۰ بشکه در سال ۱۳۷۱ با تلاش کارشناسان و متخصصان داخلی در این شرکت رقم خورد.

پالایشگاه تبریز امروز به همت نیروهای داخلی و دانش بومی هفت درصد سوخت کشور را در انواع مختلف تولید می‌کند که گام بزرگی در جهش تولید است.

بهینه سازی تولید در پالایشگاه تبریز از رویکردهای این شرکت است و بهینه سازی سیستم تولید در این پالایشگاه، موجب افزایش کیفیت و کمیت فرآورده‌های نفتی شده است

شـرکـت پالایـش نفـت تبریـز با تبـدیل نفت خام به فرآورده‌های اصلی و ویژه بخـشی از سوخـت مایـع مورد نیـاز شـمال غـرب کشــور در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان را تأمین می‌کند.

تلاش برای تولید سوخت با کیفیت جهانی در تبریز

مدیرعامل پالایشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور طرح‌های بزرگی در این شرکت اعم از ارتقای کل بنزین تولیدی به بنزین یورو۵ و همچنین ارتقای تمام گازوئیل تولیدی این شرکت به گازوئیل یورو۵ افتتاح شد.

 در سال ۹۸ پروژه اختلاط و تولید روغن‌های روان‌ساز و روغن پایه به بهره برداری رسید که گام‌های مهمی در جهت توسعه این شرکت بود

وی با اشاره به وظیفه خطیر این مجموعه در سال جدید که با عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده است، افزود: در سـال جهش تولید کمـر همت می‌بندیم تا با تکیه بر توان داخلی تولیدی ملی با کیفیت جهانی عرضه کنیم.

باقری دیزج ابراز داشت: موضوعی که در سال‌های فعالیت پالایشگاه تبریز به اوج خود رسیده بود بحث آلاینده بودن و یا نبودن تولیدات شرکت پالایش نفت تبریز و اقدامات زیست محیطی این پالایشگاه بود که پس از راه اندازی واحد گرانول سازی گوگرد، با تبدیل پودر و کلوخه به گرانول‌های سفت و محکم، از انتشار حجم زیادی از گوگرد در هوای منطقه جلوگیری شده است.

مدیر عامل پالایشگاه تبریز اظهار داشت: با راه‌اندازی واحدهای تولید بنزین و گازوئیل یورو۵ شاهد کاهش آلاینده های این شرکت و افزایش روزهای پاک هوای تبریز هستم.

تولید روزانه ۴ میلیون لیتر بنزین یورو۵ در پالایشگاه تبریز

رئیس نوبت کاری شرکت پالایش نفت تبریز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: روزانه ۴ میلیون لیتر بنزین یورو۵ در پالایشگاه تبریز تولید می شود.

علی بناخلدی ادامه داد: همچنین روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل در این شرکت تولید می شود که از این میزان ۲ تا ۳ میلیون لیتر آن گازوئیل یورو۵ است.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار لیتر روزانه بنزین سوخت هواپیما در این شرکت تولید می شود، افزود: ما همچنین روزانه ۴ میلیون لیتر نفت برای سوخت کورها تولید می کنیم.

افزایش کیفیت تولیدات شرکت پالایش نفت تبریز در سال ۹۹

مدیر بهره برداری شرکت پالایش نفت تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با اجرای طرح ارتقای کل بنزین تولیدی به بنزین یورو۵ و همچنین ارتقای گازوئیل تولیدی این شرکت به گازوئیل یورو۵ در سال گذشته گام مهمی در رونق تولید در سال ۹۸ برداشتیم و امسال نیز در سال جهش تولید تلاش می کنیم تولیدات باکیفیت پالایشگاه افزایش یابد.

با اجرای پروژه های سال گذشته کیفیت تولیدات افزایش یافت و شاهد بالارفتن تعداد روزهای پاک هوا در شهر تبریز بودیم که این روند امسال نیز تداوم خواهد داشت

وی از اجرای واحد سولفور، PSA  و تولید روغن های روان ساز و روغن پایه نیز خبر داد و افزود: تلاش کردیم گازوئیل و بنزین تولیدی در این شرکت یورو۵ باشد و نفت کوره نیز مطابق استانداردها تولید شود.

صرفه جویی ۱۰۰ میلیون دلاری پالایشگاه تبریز برای تولید بنزین

معاون عملیات شرکت پالایش نفت تبریز گفت: برای تولید بنزین آیزومریت در پالایشگاه تبریز حدود ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری لازم بود که اینکار با کمترین هزینه و در قالب اجرای یک طرح ابتکاری محقق شد.

علیرضا آقابگلو با بیان اینکه بنزین آیزومریت به عنوان محصول نوآورانه این پالایشگاه لوح زرین چهارمین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی را از آن خود کرد، افزود: این محصول به عنوان بخشی از ترکیب فرآورده بنزین نهایی تولیدی این شرکت با استاندارد یورو ۵ محسوب می شود.

وی اظهار داشت: اختلاط بنزین آیزومریت جهت انطباق میزان آروماتیک بنزین تولیدی با استاندارد یورو ۵ اجتناب ناپذیر است.

آقابگلو  با اشاره به اینکه در سال های گذشته نفتای سبک بدون تبدیل به محصول آیزومریت به طور مستقیم با محصول نهائی بنزین اختلاط می شد که در این حالت نیل به استاندارد یورو ۵ مقدور نبود، اضافه کرد: لازمه تولید محصول مذکور، احداث یک واحد جدید ایزومریزاسیون نفتای سبک است که سرمایه گذاری حداقل ۱۰۰ میلیون دلار را می طلبید.

وی گفت: با همت کارکنان با دانش شرکت پالایش نفت تبریز و در قالب یک طرح ابتکاری، با تغییر کاربری واحد بنزین سازی قدیم و بدون هزینه این مهم انجام شد و پالایشگاه تبریز موفق شد چرخه فرآیند ارتقای کل محصول بنزین تولیدی خود به استاندارد یورو ۵ را تکمیل کند.

افزایش ظرفیت تولید ایجاد شده در بازارهای بین المللی برای افزایش صادرات

اواخر سال گذشته خط اتیلن میاندوآب به تبریز با حضور رییس دفتر رییس جمهور در شرکت پالایش نفت تبریز افتتاح شد.

خط لوله اتیلن غرب نامی آشنا در صنعت پتروشیمی ایران به حساب می‌آید، خط لوله‌ای که مجموعه‌ای از مجتمع‌های پتروشیمی در غرب کشور را به طول ۲ هزار و ۶۰۶ کیلومتر به هم متصل کرده تا در قالب ۳ فاز گاز اتیلن از منطقه عسلویه را به واحدهای مستقر در غرب، شمال غربی و جنوب غربی ایران برساند و نقطه پایانی آن میاندوآب در استان آذربایجان غربی است، که در ادامه این روند خط لوله انتقال میاندواب تا تبریز نیز در دستور کار قرار گرفته است.

قطعه دوم این خط لوله در دی ماه سال ۹۷ کلنگ زنی شد که طی یک پروسه زمانی ۳ ساله به مرحله تکمیل رسید تا با وسعت ۱۵۴ کیلومتری مجتمع پتروشیمی میاندوآب را به مجتمع پتروشیمی تبریز وصل کند.

هدف گذاری اجرای این پروژه به این صورت بود که علاوه بر اتصال مجتمع‌های پتروشیمی واقع در غرب کشور و تامین خوراک آنها، از افزایش ظرفیت تولید ایجاد شده در بازارهای بین المللی در راستای افزایش صادرات استفاده کنند.

تلاش برای جهش در تولید بنزین یورو۵ یکی از مهمترین اولویت های مدیران شرکت پالایش نفت تبریز طی سال جاری است که امیدواریم با همت کارکنان و مجموعه بزرگ پالایشگاه تبریز شاهد تحقق این موضوع در سال ۹۹ باشیم.

کد خبر: ۱۲٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha