نقش مراکز علمی در شکل گیری موثر اکوسیستم  اقتصاد دانش بنیان
یادداشت مهمان؛

نقش مراکز علمی در شکل گیری موثر اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان

محسن دیندار، فعال اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان با ارسال یادداشتی به رسانه بازار به نقش مراکز علمی در شکل گیری موثر اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان پرداخته است.

محسن دیندار؛ بازار: همانطور که میدانیم مراکز علمی و دانشگاهی  و از طرفی مراکز تحقیقاتی نقش موثری در شکل گیری افراد متخصص دارند، به طوریکه این افراد میتوانند با وارد شدن به اکوسیستم نوآوری  به اقتصاد  و صنعت کشور کمک کنند؛ از این رو  می توان عامل توالی تولید نوآوری و حفظ  حیات اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان مراکز علمی، پژوهشی و فناوری دانست. مراکز علمی، پژوهشی و فناوری به عنوان عامل توالی و استمرار زایش نوآوری و شکل گیری فناوری تضمین کننده بقای حیات اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان و زمینه ساز جهش این حوزه  هستند.

نگاه اکوسیستمی به حوزه اقتصادی در سال های اخیر مبنای طراحی مدل های شکل گیری و توسعه اقتصاد در کشورهای پیشرفته گردیده و امروز پس از تکامل این نگرش و شکل گیری اکوسیستم های اقتصادی قدرتمند و پایدار در صدد برنامه ریزی به منظور تحقق سیاست ادغام اکوسیستم ها و تشکیل ابر اکوسیستم های اقتصادی هستند.

تشکیل و تکامل اکوسیستم اقتصادی در هر کشور بر مبنای پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در آن کشور انجام می شود و نگرش و آینده بینی حاکمان در توسعه و تعالی این زیست بوم ها تعیین کننده است.

در واقع، دولت ها  با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود نسبت به سیاست گذاری و برنامه ریزی لازم به منظور شکل گیری  زیست بوم های اقتصادی اقدام می کنند و موفقیت این زیست بوم ها به پارامترهای متعدد نرم افزاری و سخت افزاری بستگی دارد.

از جمله الزامات شکل گیری و بقای هر اکوسیستم، توالی فرآیند زایش، رویش، توسعه، تعالی و بازآفرینی است و اختلال در هر مرحله از فرآیند باعث صدمه به اکوسیستم و ناکارآمدی آن و در صورت تکرار باعث از بین رفتنش خواهد شد.

تقسیم بندی صحیح  وظایف و نقش اجزا و تعریف نحوه تعامل بین آن ها در هر اکوسیستم نیز در موفقیت یا شکست آن بسیار موثر است. بدیهی است یکی از مولفه های بقای حیات هر اکوسیستم استمرار باروری و  زایش است و در غیر این صورت با فرسودگی تدریجی ساکنان  آن به مرگ اکوسیستم خواهیم رسید.

شکل گیری موثر و کارآمد اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان در کشور نیز با تعیین اجزا و تعریف نحوه تعامل بین آن ها و نظارت بر اجرای صحیح وظایف هر جزء امکان پذیر خواهد بود و عامل زایش و تولید دانش و به تبع آن استمرار توالی در این اکوسیستم را نمی توان اجزائی غیر از مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی تصور کرد. به نظر می رسد عدم ورود تحول آفرین و تاثیرگذاری دانشمندان و نخبگان علمی، پژوهشی و فناوری در اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان و تعریف نشدن نحوه تعامل موثر با سایر بازیگران این زیست بوم باعث به خطر افتادن کارآمدی و بقای این اکوسیستم به دلیل استمرار کاهش زایش نوآوری و فرسودگی فناوری های موجود گردیده است.

بدیهی است با بازنگری در تعاریف و تعاملات و توجه به جایگاه واقعی اجزای موثر در زیست بوم اقتصاد دانش بنیان می توان شتاب دسترسی به اهداف تعیین شده در تحقق اقتصاد مقاومتی را افزایش داده و برای بسیاری از مشکلات افتصادی راه حل مناسب ارائه داد.

کد خبر: ۱۱۹٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha