۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
بازار فولاد کساد شد| آغاز قطعی گاز برخی از واحدهای فولادی
عضو هیات مدیره تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با بازار:

بازار فولاد کساد شد| آغاز قطعی گاز برخی از واحدهای فولادی

شهرستانی، عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد بابیان اینکه با آغاز قطع گاز ۲۲ درصدی چند واحد فولادی، برخی از شرکت های کوچک خط تولید خود را تعطیل کردند، گفت: هفته گذشته دادوستد نیز بسیار اندک بود.

بازار؛ گروه صنعت: هرچند که قطع گاز سبب شد که برخی از واحدهای فولادی القایی به علت جلوگیری از زیان بیشتر خط تولید خود را متوقف کنند، اما در مجموع قطع گاز میزان تولید واحدهای فولادی را تحت تاثیر قرار داده و تولید برخی محصولات کاهش یافته است.

عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با بیان اینکه در هفته گذشته قیمت سنگ آهن به قیمت ۱۰۳ دلار در هر تن رسید ولی مجددا به ۱۰۰ دلار عقب نشینی کرد گفت: قیمت بیلت cis به  ۶۲۰  دلار در هر تن رسید.

بیلت صادراتی ایران در بندرعباس ۵۷۰ دلار در هر تن
به گفته این مقام مسئول در هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، هفته گذشته بیلت صادراتی ایران در بندرعباس در قیمت ۵۷۰ دلار در هر تن معامله شد، هرچند که در موارد اندکی این محصول به ۵۵۰ دلار در هر تن معامله شد.

شهرستانی اظهارداشت: هفته گذشته شمش در بازار داخلی تقاضایی نداشت و  قیمت‌های پیشنهادی نیز بین ۱۴۳۰۰ الی ۱۴۶۰۰ تومان در نوسان بود.

عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور به میزان دادوستد میلگرد در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: هفته گذشته میلگرد هم به دلیل نبود تقاضا در بازار بین ۱۵۸۰۰ الی ۱۶۸۰۰ تومان پیشنهاد می شد ولی خریدار این محصول نیز تقاضایی در بازار نداشت.

قطع گاز می تواند بر میزان تولید اثرگذار باشد
این عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور از نگرانی تولید کنندگان از کمبود گاز در زمستان خبرداد و افزود: شرکت ملی گاز ایران برنامه اولویت بندی قطع گاز شرکت‌های فولادی را اعلام کرده که بر اساس آن قطع گاز برخی شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی در اولویت اول قرار دارند که این می تواند اثر مستقیمی بر تولید فولاد سازان بگذارد.

به گفته شهرستانی، طبق این برنامه در اولویت نخست مصرف گاز فولادسازان به ۲۲ درصد کاهش می‌یابد و در صورت افزایش مصرف گاز خانگی در کشور در اولویت دوم و سوم گاز مصرفی فولاد سازان تا ۴۳ و ۶۵ درصد کاهش خواهد یافت و این مساله می تواند در کاهش تولید محصولات فولادی کشور تاثیرگذار باشد.

قیمت تیر آهن بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان کاهش یافت
عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور خاطر نشان کرد: در آخرین روز معاملات هفته گذشته قیمت تیرآهن در اکثر مبادی فروش کاهشی بود و به غیر از دو یا سه بنگاه الباقی آنها ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش داشتند.

همچنین قیمت انواع ورق سیاه به ازای هر کیلوگرم بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان کاهش یافت و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی ثابت ماند.

این عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور بیان کرد: قیمت قوطی پروفیل و پروفیل زد در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده در اواخر هفته گذشته کاهش یافت و به غیر از دو یا سه کارخانه قیمت آن بین ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش یافت.

شهرستانی با بیان اینکه هفته گذشته قیمت نبشی و ناودانی در بازار ثابت ماند گفت: قیمت انواع لوله مانیسمان، داربستی و درزدار بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان در هر کیلوگرم کاهش داشت.

در فصل پاییز و زمستان هم قطعی گاز واحدهای فولای را با کاهش مواجه خواهد کرد
با
 این حال برخی از کارشناسان حوزه صنعت فولاد معتقدند که همانطوری که در تابستان قطعی های برق بر میزان تولید فولاد اثر گذاشت در فصل پاییز و زمستان هم قطعی گاز واحدهای فولای را با کاهش مواجه خواهد کرد و این می تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

به اعتقاد آنها نخستین تاثیر فرض قطعی گاز بر جو روانی بازار و بر تولید آهن اسنفجی تاثیرگذار خواهد بود زیرا اگر تولید آهن اسفنجی به حداقل برسد پس از آن کمبود آهن اسفنجی در بازار منجر به تغییر ناگهانی و یکباره قیمت این محصول در بازار خواهد شد.

 شایان ذکر است که شرکت ملی گاز در دستور العملی که بر محدودیت شدید مصرف برخی شرکت های زنجیره فولاد ابلاغ کرده است، هم اکنون تولید واحدهای گندله سازی، تولید آهن اسفنجی و فولاد را تحت تاثیر قرار داده و تولیدکنندگان در صدد از وزیر صنعت درخواست کنند تا مانع قطعی گاز واحدهای فولادی در کشور شود. 

کد خبر: ۱۱۹٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha