۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۱
آغاز مذاکرات ترامپ و پوتین در راه تثبیت بازار نفت
قیمت فعلی نفت تهدیدی جدی برای نفت شیل آمریکا؛

آغاز مذاکرات ترامپ و پوتین در راه تثبیت بازار نفت

بر اساس گزارشات رسیده از کرملین، پس از توافق ترامپ و پوتین در جهت آغاز مذاکرات به منظور تثبیت بازار نفت، قیمت نفت خام که به دلیل کاهش شدید تقاضا به پایین ترین نرخ ۱۸ سال گذشته رسیده بود، در ۲ روز گذشته یک ترمیم نسبی را تجربه کرد.

تهمینه غمخوار؛ خبرگزاری بازار-  از آنجایی رئیس جمهور امریکا در اواخر ماه گذشته اعلام کرده بود که افت فیمتهای نفت تولیدکنندگان نفت خام در آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و او در زمان مناسب به این جنگ قیمت میان روسیه و عربستان قدم خواهد گذاشت، در تماس تلفنی با همتای روسی خود ولادیمیر پوتین در روز دوشنبه (۳۰ مارس) بر آغاز مذاکرات با مقامات ارشد انرژی هر دو کشور در رابطه با رکود بازارهای جهانی نفت تاکید کرد.

این توافق نامه نشانگر ایجاد یک پیچیدگی جدید دیپلماسی  در صنعت جهانی نفت است زیرا توافق ناموفق در اوایل ماه گذشته میان سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و روسیه برای قطع افزایش تولید، جنگ قیمت بین روسیه و عربستان را مشتعل تر کرد.

بنابراین جنگ قیمت و کاهش شدید تقاضا به دلیل توقف فعالیتهای اقتصادی در جهت مقابله با ویروس کرونا منجر به سقوط قیمت نفت در هفته های اخیر شد.

سقوط قیمت نفت به نفع مصرف کننده و به ضرر تولید کننده امریکایی

به همین منظور امریکا که بر این باور است که قیمت پایین نفت به نفع مصرف کنندگان آمریکایی می باشد از این تنش به نفع خود استفاده کرد و تقاضای مسکو را که پیشتر اعلام کرده بود، تعداد بیشتری از کشورها باید در برقراری تعادل در بازارهای جهانی نفت تلاش کنند، پاسخ مثبت داد.

اندکی قبل از تماس تلفنی روز دوشنبه، ترامپ گفت: « عربستان سعودی و روسیه در جنگ قیمت نفت هردو عقل خود را از دست داده اند و من هرگز فکر نمی کردم که روزی مجبور به انجام توافق بر سر افزایش قیمت نفت شوم.»

ترامپ در مصاحبه ای با فاکس نیوز Fox News نیز اعلام کرد که قیمت نفت انقدر پایین است که اکنون دو کشور روسیه و عربستان بر سر افزایش تولید، عرضه و توزیع نفت مانند دیوانه ها جنگ با یکدیگر را آغاز کرده اند که به ضرر همه خواهد بود.

البته یک مقام ارشد وزارت انرژی عربستان نیز اعلام کرده که به دلیل کاهش مصرف داخلی بزرگترین تولید کننده نفت اوپک قصد دارد صادرات نفت خود را از ماه می به ۱۰.۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

مقام ارشد امریکایی  در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد که ترامپ از برنامه‌های نفتی عربستان برای خروج روسیه از بازارهای نفتی از طریق افزایش تولید رضایت دارد و تنها نگرانی او آسیب تولیدکنندگان امریکایی در اثر سقوط قیمت نفت است

در سالهای اخیر ایالات متحده به لطف رونق حفاری شیل، به بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز در جهان تبدیل شده است. اما قیمت فعلی نفت صنعت شیل آمریکا را تهدید کرده و نگرانی ترامپ آسیب وارده بر تولید کنندگان نفت است.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس بر این باورند که تقاضای نفت از سوی خطوط هوایی که حدود ۱۶ میلیون بشکه در روز از مصرف جهانی را تشکیل می دهد، ممکن است هرگز به سطح قبلی خود بازنگردد.

دولت ترامپ همچنین به دنبال متقاعد کردن صادرکننده برتر نفت جهان، عربستان برای کاهش تولید نفت خام است و به زودی فرستاده ویژه انرژی خود را به این کشور خواهد فرستاد.

درخواست مجدد پوتین برای لغو تحریم های امریکا

 علاوه بر موضوع نفت ، شیوع کرونا و تاثیرات مخرب اقتصادی آن، ترامپ گفت که وی و پوتین در مورد تجارت و تحریم هایی که ایالات متحده علیه روسیه وضع کرده، صحبت خواهند کرد.

پس از تحریم واشنگتن بر دو واحد بزرگترین تولید کننده نفت روسیه روزسنفت در ونزوئلا، این شرکت روز شنبه اعلام کرد که این دارایی ها را به یک شرکت بی نام متعلق به دولت روسیه فروخته است.

این تغییر مالکیت بدین معناست که اعمال هرگونه تحریم های آتی ایالات متحده بر عملیات نفتی تحت کنترل روسیه در ونزوئلا، مستقیما دولت روسیه را مورد هدف قرار می دهد.

پیشتر دولت ترامپ شرکت روسنفت را متهم کرده بود که یک خط مشی اقتصادی را برای رئیس جمهور ونزوئلا، نیکلاس مادورو  تعیین کرده است.

در اواخر سال گذشته، واشنگتن به تحریم های خط لوله گاز طبیعی نورد استریم  Nord Stream ۲ شدت بخشید و هفته ها قبل از اتمام این پروژه، اجرای آن را متوقف کرد.

روسیه بر این باور است که اجرای این پروژه خط لوله در نهایت به اتمام می رسد. اما این تاخیر می تواند موجب افزایش رقابت در بازارهای گاز اروپا که ایالات متحده مشتاق صادرات بیشتر گاز طبیعی مایع است، شود.

ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز اظهار داشت که پوتین در دو سال گذشته درخواستهایی را مبنی بر لغو تحریم ها مطرح کرده و احتمالا در این تماس تلفنی مجددا به این موضوع خواهد پرداخت.

روند صعودی قیمت نفت در روز سه شنبه

قیمت نفت در معاملات آسیا روز سه شنبه (۳۱ مارس) یک روز پس از سقوط به پایین ترین نرخ های ۱۸ ساله دوباره صعود کرد زیرا سرمایه گذاران با قیمت های معامله ای اقدام به خرید کردند و بر اقدامات محرک دولت های سراسر جهان متمرکز شدند.  

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت (West Texas Intermediate) با ۷.۳ درصد افزایش به ۲۱.۵۰ دلار در هر بشکه رسید در حالیکه نفت خام برنت با ۳.۳ درصد افزایش نرخ ۲۳.۵۰ دلار در هر بشکه را تجربه کرد.

روز دوشنبه در نیویورک، قیمت ها به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۰۲ رسیدند به طوریکه وست تگزاس اینترمدیت ۲۰ دلار سقوط کرد.

کد خبر: ۱۱٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha