۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۱
 مدیریت هوشمندانه نقدینگی، تورم را کاهش می دهد
کارشناس مسائل اقتصادی:

مدیریت هوشمندانه نقدینگی، تورم را کاهش می دهد

قاسمی، کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: علت اینکه برخی کشورها کسری بودجه بالا و در عین حال تورم بسیار اندکی دارند، توسعه سرمایه گذاری و مدیریت درست و هوشمندانه نقدینگی است.

به گزارش بازار، احمد قاسمی عضو هیات علمی پژوهشکده علوم انسانی جهاد دانشگاهی و اقتصاددان تورم را به مفهوم عدم توازن هزینه و درآمد در دولت معناکرد و گفت: هزینه بالای دولت و نبود استراتژیک باعث شده که چه در زمان درآمد نفتی بالا و چه در زمان محدودیتها با کسری بودجه مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه نمی توان کسری بودجه را تنها دلیل تورم دانست افزود: عناصر مختلفی در افزایش تورم تأثیر گذارند که اتفاقاً قابل برنامه ریزی و مدیریت هم می باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: خیلی کشورها با وجود کسری بودجه اما تورم ندارند و در مقابل کشورهایی مانند ایران و ترکیه و رومانی به محض مواجه شدن با کسری بودجه، دچار تورم شدید می شوند و البته برخی کشورها هم کسری بودجه ندارند اما دچار تورم شدید هستند.

قاسمی با بیان اینکه هزینه های جاری دولت در کشورهای پیشرفته به ۷ درصد هم نمی رسد گفت: این درحالیست که هزینه های جاری دولت در ایران بیش از ۶۰ درصد است و این به یک برنامه ریزی لازم دارد.

وی افزود: علت اینکه برخی کشورها کسری بودجه بالا و در عین حال تورم بسیار اندکی دارند، توسعه سرمایه گذاری و مدیریت درست و هوشمندانه نقدینگی است.

قاسمی با اشاره به اینکه نرخ بالای بهره بانکی منجر به افزایش نقدینگی و تورم می شود گفت: وقتی نرخ بهره بانکی ۲۷ درصد و ۱۸ درصد است نباید انتظار داشت که تورم کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۱۱۹٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ح ر IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      چرا یک مجلسی دائمی از مجموع کارشناسان علم اقتصاد سراسر کشور برای کمک به دولت و مجلس در مورد تورم و غیرو تشکیل نمی شود