۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۷
BIS؛ یک نهاد بین‌المللی برای ارتقای ثبات مالی و پولی
به بهانه تأسیس «بانک تسویه» بررسی شد؛

BIS؛ یک نهاد بین‌المللی برای ارتقای ثبات مالی و پولی

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS)، یک موسسه مالی بین‌المللی است که به بانک‌های مرکزی تعلق دارد و همکاری‌های پولی و مالی بین‌المللی را تقویت می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بانک تسویه بین‌المللی بر اساس توافقنامه لاهه در سال ۱۹۳۰، بین آلمان، بلژیک، ایتالیا، فرانسه، بریتانیا، ژاپن، سوئیس و ایالات متحده تأسیس شد. BIS برای اولین بار دفتر خود را در شهر بازل سوئیس در ۱۷ می ۱۹۳۰ افتتاح کرد.

این نهاد، میزبان گروه‌های بین‌المللی است که ثبات مالی جهانی را دنبال می‌کنند؛ از این‌روی، افزون بر خدمات بانکی که به بانک های‌مرکزی و سایر سازمان‌های بین‌المللی ارائه می‌دهد، تعامل میان بانک‌ها را تسهیل می‌کند.

BIS در اصل برای تسهیل غرامت‌های تحمیل شده به آلمان توسط معاهده ورسای، پس از جنگ جهانی اول، و به عنوان متولی وام بین‌المللی دولت آلمان در سال ۱۹۳۰ ایجاد شد. اساسنامه این بانک در کنفرانس بین‌المللی بانکداران در شهر بادن‌ـ ‌آلمان در نوامبر تهیه شد و در دومین کنفرانس لاهه در ۲۰ ژانویه ۱۹۳۰ به تصویب رسید.

وظیفه اصلی BIS برای تسهیل پرداخت غرامت جنگ جهانی اول به سرعت منسوخ شد. پرداخت غرامت ابتدا به حالت تعلیق درآمد (مهلت قانونی هوور، ژوئن ۱۹۳۱) و سپس به طور کلی لغو شد (توافق لوزان، ژوئیه ۱۹۳۲). بر همین اساس، BIS  بر دومین وظیفه قانونی خود، یعنی تقویت همکاری بین بانک‌های مرکزی عضو خود متمرکز شد و به عنوان یک مجمع برای بانک‌های مرکزی عمل کرد و تسهیلات بانکی را در اختیار آنها قرار داد. برای نمونه، یکی از فعالیت های اولیه این نهاد به عنوان بانکی برای بانک‌های مرکزی، کمک به بانک های مرکزی اروپای قاره ای برای ارسال بخشی از ذخایر طلای خود به لندن و نیویورک بود.

بین‌قاره‌ای شدن BIS؛ یک موفقیت جهانی
در دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰، BIS  از یک موفقیت جهانی برخوردار شد و آن خروج این نهاد از هسته سنتی اروپایی خود بود. این امر در افزایش تدریجی اعضای بانک مرکزی موثر بود؛ به‌گونه‌ای که در سال ۱۹۹۸، BIS یک دفتر نمایندگی برای آسیا و اقیانوسیه در هنگ کنگ (SAR) افتتاح کرد. همچنین، یک دفتر نمایندگی BIS برای قاره آمریکا در سال ۲۰۰۲ در مکزیک (DF) تأسیس شد.

عملکرد و وظایف بانک تسویه بین‌المللی
بانک تسویه بین‌المللی به عنوان سازمانی از بانک‌های مرکزی، به دنبال آن است تا سیاست‌های پولی را در بین بانک‌های مرکزی ۶۰ عضوی خود، قابل پیش‌بینی‌تر و شفاف‌تر کند. از سوی دیگر، هدف BIS حفظ سیاست پولی مطابق با واقعیت و کمک به اجرای اصلاحات پولی به موقع، به عنوان یک سیاست همزمان در بین ۶۰ بانک عضو و همچنین با مشارکت صندوق بین‌المللی پول است.

یکی دیگر از نقش‌های BIS، تنظیم کفایت سرمایه است. سیاست کفایت سرمایه درباره دارایی‌های سرمایه‌ای و حقوق صاحبان سهام اعمال می‌شود. اینها در بسیاری از شرایط می‌توانند بیش از حد ارزش گذاری شوند، زیرا همیشه شرایط فعلی بازار را منعکس نمی‌کنند یا به اندازه کافی ریسک هر موقعیت معاملاتی را ارزیابی نمی‌کنند. بر این اساس، استانداردهای بازل مستلزم آن است که نسبت سرمایه به دارایی بانک‌های تجاری فعال بین‌المللی بالاتر از حداقل استاندارد بین‌المللی باشد تا انعطاف‌پذیری بخش بانکی بهبود یابد.

همچنین، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، به عنوان یک بانک عمل می‌کند و برای فعالیت‌های بانکی با سایر سازمان‌های مالی بین‌المللی رقابت می‌کند. مشتریان آن، بانک‌های مرکزی کشورهای عضو آن هستند، اما حساب‌های جاری برای افراد و دولت‌ها ندارند.

BIS خدمات پریمیوم و بازده بالا در وجوه سرمایه‌گذاری شده را به عنوان راهی برای جذب بانک های مرکزی ارائه می‌دهد. سطوح بالایی از سرمایه و ذخایری را حفظ می‌کند که در پرتفوی های مختلف برای کسب بازده برای موسسه سرمایه گذاری می شود. BIS نقدینگی اعضای خود را با بازخرید اوراق بهادار قابل معامله از بانک های مرکزی تضمین می‌کند.

به عنوان یک بانکدار برای بانک های مرکزی، BIS  طیف گسترده‌ای از خدمات مالی را برای کمک به بانک‌های مرکزی و سایر موسسات مالی پولی در مدیریت ذخایر خارجی ارائه می‌دهد. زمانی که بانک‌های مرکزی خواهان نقدینگی فوری هستند، خدمات اعتباری ارائه می‌کنند و همچنین ابزارهای مالی قابل معامله ارائه شده توسط این بانک‌های مرکزی را بازخرید می‌کنند.

همچنین، به عنوان یک متولی در ارتباط با عملیات مالی بین‌المللی عمل می‌کند که به ارتقای ثبات مالی و پولی جهانی منجر می‌شود.

BIS ، کارگاه‌ها و سمینارهایی را با تمرکز بر مسائل مالی بین‌المللی از طریق موسسه ثبات مالی (FSI) ترتیب می‌دهد. از طریق FSI، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی  کارهای انجام شده توسط کمیته بازل درباره نظارت بانکی و همچنین توصیه‌های خود را درباره بازارهای مالی را اعلام می‌کند.

FSI، همچنین سخنرانی‌ها و آموزش‌های عملی درباره ثبات مالی جهانی را سازماندهی می‌کند. جلسات مدیران بانک مرکزی، متخصصان، اقتصاددانان و ناظران به همکاری های بین المللی متعددی منجر می‌شود.

BIS ، پژوهش‌ها و آماری را درباره بانکداری جهانی، ارز خارجی، اوراق بهادار بازار مالی و بازار مشتقات منتشر می‌کند. اطلاعات در میان بانک‌های مرکزی عضو آن به اشتراک گذاشته می‌شود تا به عملکرد و تصمیم‌گیری آنها کمک کند.

مجامع عمومی بانک تسویه بین‌المللی
در مجامع عمومی کلیه اعضاء حق رای و نمایندگی دارند. قدرت رای معادل تعداد سهام صادر شده در کشور هر یک از اعضا در مجامع است.

مهمترین جلسات در  BIS، جلسات منظم مقامات ارشد است که هر دو ماه یکبار برگزار می‌شود. این جلسات بستری را برای اعضا فراهم می‌کند تا درباره اقتصاد جهانی، بازارهای مالی و سایر موضوعات مورد علاقه بانک های مرکزی بحث کنند.

مجمع عمومی سالانه در اواخر ژوئن (اوایل تیر) برگزار می‌شود. موضوعات مورد بحث در این جلسه، شامل تقسیم سود و سود سهام، تصویب گزارش‌های مالی سالانه، تصویب کمک هزینه پرداختی به اعضای هیئت مدیره و انتخاب حسابرسان خارجی BIS است.

همچنین، بانک گاهی اوقات ممکن است هنگام انحلال بانک، تغییر سرمایه سهام یا اصلاح اساسنامه BIS، تشکیل مجامع عمومی فوق‌العاده را دعوت کند.

نهادهای تصمیم‌گیرنده بانک تسویه بین‌المللی
ریاست بانک تسویه بین‌المللی را سه نهاد تصمیم‌گیر تشکیل می‌دهند که شامل مجامع عمومی بانک‌های مرکزی، هیئت‌مدیره و مدیریت BIS است. تصمیم‌های اتخاذ شده در این سطوح بر اساس یک ترتیب رأی‌گیری وزنی است. تصمیم‌های دارای ماهیت اداری و مالی بوده و به عملیات بانکی، تخصیص منابع بودجه و سیاست‌های داخلی مربوط می‌شود.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha