۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
معضل جدید وام مسکن| بانک‌ها اعتبارات ندارند
کارشناس مسکن:

معضل جدید وام مسکن| بانک‌ها اعتبارات ندارند

سمنان- عرفانی کارشناس اقتصادی و فعال بخش مسکن با بیان اینکه بانک‌ها معضل جدیدی را برای وام مسکن به راه انداخته‌اند، گفت: فقدان اعتبارات لازم برای پرداخت تسهیلات بهانه جدید بانک‌ها است.

سهیل عرفانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تسهیلات مسکن برای مردم دشوار بود اما دشوار تر نیز شده است، تاکید کرد: برعکس اظهارات مسئولان درباره مسکن و وام به جوانان که رونق مسکن را برایشان به دنبال می آورد در حقیقت شاهد هستیم که در نخستین مرحله یعنی پرداخت تسهیلات به جوانان، با مشکل روبرو شده ایم.

وی با بیان اینکه چراغ اول مشکلات و معضلات برای مسکن جوانان را بانک ها با عدم پرداخت تسهیلات روشن کرده اند، تاکید کرد: بانک ها امروز به بهانه فقدان اعتبارات و داشتن منابع از پرداخت تسیلات سر باز می زنند و مسئولان باید به این امر رسیدگی کنند.

این کارشناس بخش مسکن با بیان اینکه بانک ها احتمالا معتقد هستند که وام های مسکن دراز مدت و کم بهره هستند و برایشان صرفه اقتصادی ندارد در حالی که مثلا می توانند ۲۰۰ میلیون تومان وام را با سود ۲۲ درصد به یک کاسب بدهند چرا باید آن را سال ها معطل کنند و در نهایت با سود مرکب هم ۱۲ درصد سود بگیرند؟ لذا از این کار سر باز می زنند.

چراغ اول مشکلات و معضلات برای مسکن جوانان را بانک ها با عدم پرداخت تسهیلات روشن کرده اند

عرفانی با بیان اینکه  معاون وزیر راه این بهانه که اعتبار تمامی شعب بانک‌ها به اتمام رسیده است به هیچ عنوان مورد قبول نیست اما مشکل اینجا است که مردم هم در این ین مقصر نیستند، ابراز داشت: باید دولت قبل از اینکه خبر اعطای تسهیلات را به جوانان بدهد، مشکلات خودش را با بانک ها حل کند و سپس جوانان را به سمت بانک ها روانه سازد.

وی با بیان اینکه مسئولان بین خودشان ابتدا باید مشکلات وام مسکن را حل کنند و سپس مردم را راهی بانک ها کنند، بیان کرد: به نظر نمی رسد تا زمانی که بانک ها به سودشان برسند کاری را کنند زیرا که امروز سیستم بانکداری ما در واقع بنگاه داری است و صرفاً یک بانک به سود خودش فکر می کند نه چیز دیگری؛ نمونه آن وام هایی است که به صنایع داده و بیشترشان را ورشکست کرده است.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه دومین معضل وام مسکن این است که با میزانی که در نظر گرفته شده نمی توان خانه خرید، ابراز کرد: یک جوان فقط در صورتی می تواند یک خانه ۷۵ متری در سمنان و شاهرود بخرد که وام مسکن خود را در مقابل یک آینه قرار دهد و یا آن را در بانکی صوصی بگذارد و برابرش را وام دوم بردارد تا شاید بتواند مسکنی را در یک جای معقول نه در وسط بیابان هایی که تا مرکز شهر ۱۵ کیلومتر فاصله دارند، تهیه کند.

مسئولان بین خودشان ابتدا باید مشکلات وام مسکن را حل کنند و سپس مردم را راهی بانک ها کنند

عرفانی با بیان اینکه امروز میانگین قیمت خانه در شاهرود ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع است، بیان کرد: در سمنان نیز همین حدود برای خانه در نظر گرفته می شود در نتیجه کوچکترین خانه ای که بتوان خریداری کرد یک برابر از وام مسکن گران تر است.

به گزارش بازار، رسانه‌ها امروز شنبه اعلام کرده‌اند که  فقط ۱۴۲ هزار نفر از  یک میلیون و ۶۸۵ هزار نفری که ثبت نام کرده‌اند وام خود را گرفته‌اند و بخشی از مشکلات عدم دریافت وام به همین بانک‌ها باز می‌گردد.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha