کولر قاچاق ارزان نیست| فروش اجناس بی کیفیت داخلی به اسم خارجی
رییس سابق اتحادیه لوازم خانگی در گفتگو با بازار:

کولر قاچاق ارزان نیست| فروش اجناس بی کیفیت داخلی به اسم خارجی

طحان پور تولیدکننده کولر گازی با بیان اینکه ارزانی کالاهای قاچاق به دلیل تقلبی و بی کیفیت بودن آنهاست، گفت: بسیاری از کولرهایی که در بانه و گناوه تحت عنوان خارجی فروخته می شود، در داخل مونتاژ شده اند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: ممنوعیت واردات و کالاهای نه چندان با کیفیت داخلی چند سالی است که خریداران لوازم خانگی را راهی بازارهای بانه و گناوه می کند. خریدارانی که به امید کالای خارجی قید گارانتی و خدمات پس از فروش کالا را می زنند و ریسک خرید کالای قاچاق را به جان می خرند. اما داستان از آنجا آغاز می شود که محمد طحان پور رئیس سابق اتحادیه لوازم خانگی به بازار می گوید بسیاری از این کالاها برند نبوده و قطعات درجه چندم چینی  آنهادر داخل کشور مونتاژ می شود.

او همچنین به اختلاف قیمت فاحش کالاهای قاچاق با کالاهایی که به صورت رسمی وارد کشور شده اند، ادامه داد: کولرهای قاچاق ارزان نیست. دلیل ارزانی این محصولات تقلبی و بی کیفیت بودن آن‌هاست.

تولید کننده کولرهای گازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قاچاق دست کم ۳۰۰ هزار کولر گازی در سال، گفت: به بهانه حمایت از تولید داخل واردات این محصول به کشور ممنوع شده در حالیکه تولیدات داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست. این در حالی است که نیاز سالانه کشور ۷۰۰ هزار دستگاه و تولیداتمان حداکثر ۴۰۰ هزار دستگاه است.

آنگونه که این تولیدکننده می گوید: کولرهای تولید شده در ایران از نظر کیفیت و تکنولوژی قابل رقابت با محصول ژاپنی نیست.

او همچنین به مشکلات تولیدکنندگان هم اشاره کرد و گفت: تحریم ها و نوسانات قیمت ارز موجب شده که قیمت تمام شده تولیدات ایرانی در همه محصولات بالاتر از نمونه های مشابه خارجی که با ارز ۲۸ هزار تومانی وارد شده و عوارض و حقوق گمرکی پرداخت کرده است.

 متن کامل گفتگوی بازار با محمد طحان پور رییس سابق اتحادیه لوازم خانگی و تولیدکننده کولرهای گازی را در ادامه می خوانید:

نیاز بازار به کولر سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه بوده در حالیکه توان تولید داخلی ما تنها ۴۰۰ هزار دستگاه است. به عبارت به دلیل ممنوعیت واردات سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه از این محصول به کشور قاچاق می شود

*در حال حاضر چه میزان کولر گازی در کشور تولید  و چه میزان قاچاق می شود؟
تولید این محصول جوابگوی نیاز داخل نیست. برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که نیاز بازار کشور سالانه حدود ۷۰۰ هزار دستگاه است که تقریبا ۴۰۰ هزار تای آن در داخل تولید می شود. به همین دلیل سالانه چیزی حدود  ۳۰۰ هزر دستگاه کولرگازی به کشور قاچاق می شود.

*با توجه به کم بودن ظرفیت تولید آیا منطقی است که واردات این محصول به کشور ممنوع باشد؟
هم اکنون حدود ۴ کارخانه در کشور کولرگازی تولید می کنند اما تولیدات این کارخانه مطابق با نیاز داخلی نبوده و نیاز به واردات هم احساس می شود. جدای از این کولرهای خارجی از کیفیت  و تکنولوژی بالایی برخوردار هستند. نمی توان به صرف حمایت از تولید داخلی از تکنولوژی روز دنیا عقب ماند. به عنوان مثال هم اکنون در بازار های جهانی اینورتورهایی هست که ۴۵ درصد مصرف برق را کاهش می دهد بدون شک استفاده از این تکنولوژی در کشوری که با بحران برق دست و پنجه نرم می کند، ضروری است.

بیشتر این کالاهای قاچاق، کولرهای بی نام و نشانی هستند که قطعه های  آنها که عمدتا هم بی کیفیت بوده به صورت مجزا وارد کشور شده و در ایران مونتاژ می شوند

*در نبود واردات رسمی  بازار خرید و فروش کولرهای خارجی که به صورت غیر رسمی وارد کشور می شوند، حسابی داغ است. عمده  این کولرها از کجا وارد  کشور می شوند؟
بیشتر این کالاهای قاچاق، کولرهای بی نام و نشانی هستند که قطعه های  آنها که عمدتا هم بی کیفیت بوده به صورت مجزا وارد کشور شده و در ایران مونتاژ می شوند. در نهایت هم لیبل یکی از برندهای خارجی معروف یا لیبل های شبیه برندهای معروف روی این کولرها زده می شود. حتی از کارتن های اصل برای این جنس های تقلبی و بی کیفیت استفاده می شود تا بتوانند مصرف کنندگان را فریب بزنند.  جدای از این به دلیل پایین بودن آگاهی مصرف کنندگان  در کولرهای گازی، کلاهبرداری های زیادی در شهرهایی مثل بانه و گناوه صورت می گیرد. به عنوان مثال کولر ۱۲ هزار به جای ۱۸ هزار می فروشند یا کولر ۱۸ هزار را به اسم کولر ۲۴ هزار را به مصرف کنندگان می فروشند.

*چطور است که برخی از این کولرهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، دارای خدمات پس از فروش هستند؟
خبری از خدمات پس از فروش و گارانتی برای کولرهای قاچاق نیست و  ادعاهایی که مطرح می شود، واقعیت  ندارد.

بسیاری تصور می کنند که کولری که به صورت غیر رسمی وارد کشور می شود، ارزان است. در حالیکه این طور نیست. دلیل این ارزانی تقلبی و بی کیفیت بودن کولری است که به اسم یک محصول با کیفیت اصل به مشتری فروخته می شود

*چرا با وجود تولیدات داخلی که داریم مردم ترجیح می دهند که ریسک خرید کولر گازی قاچاق را به جان بخرند؟
بسیاری تصور می کنند که کولری که به صورت غیر رسمی وارد کشور می شود، ارزان است. در حالیکه حتی قاچاق کولر اصل هم ارزان نیست. به عنوان مثال کولر او جنرالی که گفته می شود به صورت قاچاق وارد کشور شده  از اصل آن ۵ میلیون تومان ارزان تر  است. این مقدار از اختلاف قیمت به هیچ وجه منطقی نیست. چرا که یک محصولی هم به صورت قاچاق وارد کشور می شود با محصولی که به صورت رسمی وارد شده یک تا دو میلیون تومان باید تفاوت قیمتی داشته باشد.  دلیل این ارزانی تقلبی و بی کیفیت بودن کولری است که به اسم یک محصول با عنوان اصل به مشتری فروخته می شود. این  کولرهای ارزان، محصولات بی کیفیت تقلبی  با مارک های متفرقه یا مارک های تقلبی هستند. حتی از کارتن های اصلی برای این محصولات استفاده می کنند تا مصرف کننده راحت تر فریب بخورد.

شما به عنوان یک تولید کننده کولر گازی سالانه چه میزان تولید خواهید داشت؟ از نظر شما که خود یک تولید کننده در این حوزه هستید آیا  کیفیت کولرهای گازی ایرانی قابل مقایسه با نمونه های مشابه خارجی خود است؟
دولت امکانات لازم برای  واردات قطعه های مصرفی در کولرهای گازی را برای تولید کنندگان فراهم کرده  و ما نیز سالانه چیزی حدود ۵۰ هزار دستگاه در سال تولید خواهیم داشت. اما کیفیت کولرهای ایرانی  در دو سال گذشته رو به بهبود بوده است. اما اینکه تصور کنید کولرهای ما قابل رقابت با محصولات ژاپنی است؛ کاملا اشتباه است. کولر گازی ژاپنی نه تنها از کیفیت خوبی برخوردار است بلکه به واسطه استفاده از تکنولوژی روز دنیا مصرف برقش خیلی کمتر از تولیدات ماست. اما نباید فراموش کرد که ما در شرایط تحریمی قرار داریم و برای اینکه در کولر هم همانند سایر بخش ها به نتیجه برسیم باید تلاش زیادی بکنیم.

جالب است که بدانید ما در کشورمان بیش از ۱۵۰ کارخانه یخچال سازی داریم. در حالیکه حداکثر ۱۲ الی ۱۳ کارخانه هستند که تولیداتشان از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و  محصولاتشان با برندهای ترک قدرت رقابت دارند. تلویزیون و اجاق گاز و بخاری وضعیت تولی بسیار خوب شده است. اما در محصولی همچون فر نمی توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

همه اجناس خارجی حتی اگر با دلار ۲۸ هزار  تومانی وارد کشور شوند و کلی هم عوارض و حقوق گمرکی پرداخت کنند، بازهم قیمتشان از تولیدات داخلی کمتر است. دلیلش این است که هزینه های تولید در ایران خیلی بالاست

*وقتی به بهانه حمایت از  تولید داخل حق انتخاب از مشتری داخلی گرفته شده حداقل باید مزیت قیمتی در کشور ایجاد شود. اما قیمت محصولاتی که از تکنولوژی روز عقب بوده و از نظر کیفی هم تقریبا حرفی برای گفتن در بازارهای جهانی ندارند، برابر و حتی بالاتر از نمونه های خارجی است؟
همه اجناس خارجی حتی با اگر دلار ۲۸ هزار  تومانی وارد کشور شوند و کلی هم عوارض و حقوق گمرکی پرداخت کنند، بازهم قیمتشان از تولیدات داخلی کمتر است. دلیلش این است که هزینه های تولید در ایران خیلی بالاست.  از هزینه های حمل و نقل گرفته تا تامین مواد اولیه  در ایران بالاتر از کشورهای دیگر است. جدای از این تحریم ها هزینه های مضاعفی را به ما تحمیل کرده و و حتی در برخی موارد مانع دسترسی ما به تکنولوژی روز دنیا شده است. از طرفی نوسانات قیمتی بسیار بالاست  و تامین مواد اولیه به سختی صورت می گیرد.

*اما به نظر می رسد که برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی از انحصار ایجاد شده در بازار در حال سوء استفاده بوده و گرانی های اخیر در بازار ناشی از همین مساله باشد؟
چیزی که امروز با آن مواجه هستیم گرانی است نه گران فروشی. این گرانی در تمامی حوزه ها وجود دارد.

اما در شرایطی که کشور با کمبود شدید برق مواجه است، استفاده از کولرهای گازی منطقی  به نظر نمی رسد؟
در برخی از شهرهای کشور به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد، کولرهای آبی پاسخ گو نیست و مردم این شهرها ناچار به استفاده از کولرهای گازی هستند. جدای از این کشور با  بحران شدید آبی مواجه است. با وجود کمبود منابع آبی که با آن روبرو هستیم همه ساله حجم زیادی آب در کولرهای آبی استفاده میشود. در چنین شرایطی استفاده از کولرهای گازی می تواند تا حد زیادی به صرفه جویی در مصرف آب کمک کند.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha