اقتصاد علمی و علم اقتصادی دو  محور اقتصاد دانش بنیان
یادداشت مهمان؛

اقتصاد علمی و علم اقتصادی دو  محور اقتصاد دانش بنیان

محسن دیندار، فعال اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان با ارسال یادداشتی به رسانه بازار به بیان دیدگاه خود پیرامون اقتصاد دانش بنیان پرداخته است.

محسن دیندار؛ بازارعبارت اقتصاد دانش بنیان بر دو واژه اقتصاد و دانش بنا نهاده شده است و برای تحقق اقتصادی بر مبنای دانش باید روش ها و مدل هایی پیدا کنیم که به دنبال آن اقتصاد ما علمی شود و علم ما نیز جنبه اقتصادی پیدا کند.

به این معنی که امروز تمام فرآیندهای فعالیت های اقتصادی چه در تولید و عرضه  محصولات غیر دانش بنیان و چه در تولید و عرضه محصولات دانش بنیان بسیار متکی به مبانی و روش های علمی هست. اگر شما محصولتان غیر دانش بنیان هم باشد مطمئنا باید از روش های اقتصادی دانش بنیان برای تولید و عرضه محصولات تان استفاده کنید.

شکل گیری اکوسیستم های اقتصادی در دنیا برپایه علم و دانش است و ابعاد مختلف حقوقی، مالکیت فکری، تجاری سازی، بازاریابی و بازارسازی، تحقیق و توسعه و هرآنچه باعث شکل گیری یک فعالیت اقتصادی می شود بر مبنای سازوکارهای علمی است و انجام هرگونه فعالیت اقتصادی بدون درک مبانی علمی و دانشی آن غیر ممکن است.

برای مهاجرت از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان در ابتدا باید قبل از توجه به محصول به فرآیندها و مکانیزم های اقتصاد دانش بنیان توجه کرد. در جامعه ای که هنوز اقتصاد آن غیر علمی و فعالان اقتصادی آن تمرکز بر روش های سنتی اقتصادی دارند، تحقق اقتصاد دانش بنیان غیر ممکن است.

از طرفی دیگر علم ما نیز باید جنبه اقتصادی داشته باشد. ما برای تولید علم باید توجیه کافی داشته باشیم و در صورتی که علم تولید شده در نقطه ای هزینه های انجام شده را جبران نکرده و ارزش افزوده نداشته باشد، مسلما سرمایه‌گذاری اشتباهی انجام داده ایم.

اگر امروز با انباشتی از فارغ التحصیلان روبرو هستیم که علمشان هزینه تحصیلاتشان را جبران نمی کند و هیچ ارزش افزوده ای در جامعه ایجاد نمی کند، مسلما با یک نگاه اقتصادی سطحی این تولید علم دارای توجیه نمی باشد و باید در روش ها و سرمایه گذاری ها تجدید نظر کرد.

بنابرین برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید همزمان با علمی کردن اقتصاد از اقتصاد سنتی عبور کنیم و با اقتصادی کردن علم به تولید محصولات دانش بنیان بپردازیم.

کلام آخر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی در ابتدا نیازمند شکل گیری اکوسیستم اقتصاد دانش محور است که هم اقتصاد سنتی و اقتصاد دانش بنیان را پرورش دهد و شکل گیری اقتصاد دانش بنیان نیازمند تولید علم با توجیه اقتصادی است.

کد خبر: ۱۱۹٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha