۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
دامداران دیروز و پرتقال چین‌های امروز| سیرکردن گاوها با نان خشک
بازار گزارش می‌دهد؛

دامداران دیروز و پرتقال چین‌های امروز| سیرکردن گاوها با نان خشک

ساری- کمبود و گرانی دام از یک‌سو و فروش و ذبح آن به قیمت ناچیز بسیاری از دامداران دیروز مازندران را به کارگران روزمزد باغات مرکبات مبدل کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: برخی از کارگران روزمزد باغات مازندران را جوانانی تشکیل می‌دهند تا پیش از این در سوله‌های دامداری خود چندین رأس گاو و گوسفند داشتند و به دلیل مشکلات فراروی از جمله کمبود و گرانی نهاده‌ها، آن را به سلاخی و کشتار برده اند.

احمدعلی دامدار دیروز که امروز برای امرار معاش مجبور است به عنوان کارگر در باغات دیگران پرتقال چینی کند، گفت: یک رأس گاو (جونکا) ۴۰۰ کیلویی را تابستان امسال با قیمت مفت به دلیل نداشتن نهاده و سبوس و گرانی آن فروختم در حالی که قصاب آن را به قیمت بیش از ۱۳۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه کرده است.

وی با بیان اینکه کمبود و گرانی نهاده‌ها در بازار تا جایی رسیده که برخی دامداران برای سیرکردن شکم دام‌هایشان به خرید نان خشک روی آوردند و بسیاری نیز دام‌ها را به کشتارگاه برده اند.

فروش دام با قیمت ناچیز| فاتحه دامداری را باید خواند
در منطقه پل سفید سوادکوه نیز دامداران با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، فرزاد علاء الدینی که در منطقه شورمست به دامپروری می‌پردازد و ۴۵۰ رأس گوسفند و ۳۰ رأس گاو دارد، به خبرنگار بازار گفت: پنج نسل آبا و اجدادی در این حرفه مشغول فعالیت هستیم.

وی با بیان اینکه چون مرتعدار هستیم، فرزندان ما نیز این حرفه را ادامه می‌دهند، به مشکلات فراروی اشاره و اضافه کرد: قصاب گوشت را با قیمت ناچیز از دامداران خریداری می‌کند.

دامداران دیروز و پرتقال چین های امروز| سیرکردن گاوها با نان خشک

به گفته این دامدار به عنوان نمونه قصاب گوسفند را کیلویی ۷۰ هزار تومان از دامدار و تولیدکننده خریداری و ۱۴۰ هزار تومان می‌فروشد در حالی هزینه حمل دام تا کشتارگاه برعهده دامدار است.

وی با عنوان اینکه تولیدکننده در قیمت گذاری نقشی ندارد و کشتارگاه تعیین کننده است، ادامه داد: در کشتارگاه جگر، کله پاچه گوسفند مال قصاب است و بخشی از گوشت نیز بابت افت وزن کسر می‌رود.

دامدار دیگری که با اظهار اینکه در دو طرف سوله دامداری گاو پرواری داشتم و به تولید می‌پرداختم، با اشاره به گرانی نهاده‌ها و ضعف حمایت از سوی دولت گفت: با چنین رویه‌ای باید فاتحه دام و دامداری را در استان خواند.

امینی با بیان اینکه در حال حاضر دامداران وامداران شده اند، ادامه داد: سکوهای جمع آوری شیر گاو را با نرخ شش و شیر گوسفند را هشت هزار تومان خریداری می‌کنند اما پنیر گوسفندی در بازار کیلویی ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکوهای جمع آوری شیر گاو را با نرخ شش و شیر گوسفند را هشت هزار تومان خریداری می‌کنند اما پنیر گوسفندی در بازار کیلویی ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود

وی بی ثباتی در بازار خوراک دام و طیور را عامل اصلی فروش دام‌های مولد و آبستن دامداری‌ها بیان کرد و گفت: در حال حاضر دامداران برای تأمین علوفه و نهاده‌ها از جیب هزینه می‌کنند و مجبورند با اجاره کردن زمین‌ها و خرید علوفه از دیگر استان‌ها، شکم دام‌هایشان را سیر کنند.

مازندران با دارابودن سه میلیون رأس دام سبک و یک میلیون رأس دام سنگین نقش مهمی در تولید فرآورده‌های دامی دارد و با آنکه نهاده‌های دام‌های سنگین از طریق بازارگاه تامین می‌شود ولی به دلیل آنکه اکثر دامداری‌ها سنتی هستند، در تامین نهاده‌ها با مشکل روبرو هستند. معاون بهبود تولیداتی دامی جهاد کشاورزی مازدران با اشاره به پرداکندگی دام‌های سبک و سنتی در مناطق مختلف استان، دامداران برای تامین نهاده دارای مشکل هستند.

نهاده‌های توزیعی بخشی از نیازها را تامین می‌کند
مسعود احمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به طرح هویت دار کردن دام‌های سبک و سنگین در استان گفت: پلاک کوبی در سامانه‌ای بارگزاری می‌شود و در شناسایی و حمایت از دامداران تاثیرگذار خواهد بود.

دامداران دیروز و پرتقال چین های امروز| سیرکردن گاوها با نان خشک

وی شمار تعاونی‌های ۱۰۰ واحد با دو اتحادیه ذکر کرد و گفت: توزیع نهاده‌ها بین دامداران از طریق این شرکت‌های تعاونی صورت می‌گیرد.

وی با اظهار اینکه نهاده‌های توزیع شده بین ۳۰ تا ۳۵ درصد نیازها را تامین می‌کند، افزود: امیدواریم مشکلات دامداران با ورود نهاده‌های دپوی شده در گمرکات رفع شود.

وی با اظهار اینکه نهاده‌های دامی براساس سهم بری و تعداد دام‌ها توزیع می‌شود، گفت: کنسانتره، جو، ذرت و غیره در مناطق مختلف توزیع می شوداما میزان نهاده‌ها ۳۵ درصد نیازها را تامین می‌کند.

احمدی با اشاره به قیمت کنسانتره گفت: قیمت‌ها توسط کمیته‌ای در مرکز ارزیابی و اعلام می‌شود.

مشکلات دام و دامداری و کمبود گرانی نهاده‌های دامی، دام و دامدار را بر سر دوراهی سلاخی در کشتارگاه و یا پرتقال چینی در باغات قرار داده است و هر روز بر مشکلات فراروی آنها افزوده می‌شود.

کد خبر: ۱۱۹٬۵۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha