۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
افزایش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ترکیه به ۶۰ میلیارد دلار در ۳ سال اخیر
وزیر کشاورزی ترکیه اعلام کرد

افزایش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ترکیه به ۶۰ میلیارد دلار در ۳ سال اخیر

وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه اعلام کرد که صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ترکیه در سه سال اخیر به ۶۰ میلیارد دلار رسیده است

به گزارش بازار به نقل از آناتولی، بکر پاکدمیرلی، وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه با ارسال پیام تصویری به «همایش اقتصادی اولوداغ»، با اشاره به اختلالات موجود در زنجیره تامین کالا در سه سال اخیر در سراسر جهان به دلیل شیوع کرونا و تغییرات اقلیمی، گفت: در این دوره در مجموع ۶۰ میلیارد دلار صادرات مواد غذایی و کشاورزی انجام دادیم و ۱۵.۴ میلیارد دلار در این زمینه مازاد تجارت خارجی داشتیم.

وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه افزود: ترکیه در این دوره به ۲۰۶ کشور ۲ هزار و ۹۰ محصول غذایی و کشاورزی گوناگون صادر کرده است. هرچند که در زمینه کشاورزی در جایگاه سی‌ویکم جهان قرار داریم، اما از لحاظ طرح‌های پژوهش و توسعه در این زمینه درآمد کشاورزی در جایگاه نخست اروپا و جزء ۱۰ کشور برتر جهان هستیم.

وی ادامه داد: در صادرات آرد گندم در جایگاه نخست و در زمینه ماکارونی در جایگاه دوم جهان هستیم. هدف صادرات یک میلیارد دلاری در زمینه محصولات دریایی برای ۲۰۲۳ را در سال ۲۰۱۹ محقق کردیم. طبق پیش‌بینی‌ها صادرات محصولات دریایی به سطح ۱.۳ میلیارد دلار خواهد رسید. در زمینه صادرات محصولات جنگلی در سال ۲۰۲۰ به رقم ۴.۴ میلیارد دلار رسیدیم.

پاکدمیرلی با بیان این که تدابیر اتخاذ شده در دوره همه‌گیری، مانع بروز اختلال در عرضه کالا به شهروندان ترکیه شده است، اظهار داشت: در این دوره رویکرد ملیت‌گرایی و محافظه‌کارانه در زمنیه کشاورزی سیر صعودی در پیش گرفته است.

وزیر کشاورزی ترکیه با اشاره به روند افزایش بی‌رویه تقاضا، مشکلات لجیستیک، نیروی کار، هزینه‌های انرژی و تولید مواد غذایی گفت که تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی و افزایش دمای کره زمین نیز به میزان قابل توجهی رسیده است.

پاکدمیرلی همچنین افزود: وزارت کشاورزی و جنگلداری برای کاهش اثرات ناشی از حوادث طبیعی، تغییرات اقلیمی بر کشاورزی، جنگل‌ها و منابع آبی به تلاش خود ادامه می‌دهد. حرکت ترکیه در صف نخست مسیر انقلاب سبز ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد در ۱۹ سال اخیر در نقاط مختلف کشور به وسعت ۵.۶ میلیون هکتار ۵.۵ میلیارد نهال کاشته شده است. این روند با کاشت ۲۵۲ میلیون نهال تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.

کد خبر: ۱۱۹٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha