۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
تکمیل سد بالاخانلو نیازمند اعتبارات ملی است
رئیس مجمع نمایندگان قزوین:

تکمیل سد بالاخانلو نیازمند اعتبارات ملی است

قزوین- رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: تکمیل سد بالاخانلو نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که برای تامین آن نیازمند اعتبارات ملی هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار، روح الله عباسپور شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری بوئین زهرا در محل فرمانداری شهرستان  اظهار داشت: تکمیل سد بالاخانلو به عنوان یکی از اصلی ترین مطالبات مردم در حوزه کشاورزی در بوئین زهرا مطرح است که تکمیل آن نیازمند تامین اعتبارات در ابعاد استانی و ملی است.

وی بیان کرد: بهره برداران خرد حوزه کشاورزی در بوئین زهرا امروز برای تامین آب کشاورزی خود دچار مشکل هستند، این در حالی است که صرفه جویی در مصرف آب در حوزه کشاورزی در شرایط کنونی استان قزوین یکی از اولویت های اساسی است و راهکارهای متعددی برای مدیریت مصرف پیش بینی شده است که استفاده از روان آبها و احداث سدهای جمع آوری آب های سطحی از مهم ترین این راهکارهاست.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین خاطرنشان کرد:تکمیل سد بالاخانلو امروز درمان مشکل تامین آب کشاورزی شهرستان بوئین زهراست و میتواند به عنوان یک ناجی کشاورزی بوئین زهرا را از خطر خشکسالی نجات دهد.

عباسپور افزود: در حوزه آب آشامیدنی مورد نیاز مردم نیز در شهرستان بوئین زهرا با مشکل مواجه هستیم و بخش های مختلفی از اقتصاد این شهرستان نیز تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: توسعه مشاغل خانگی، تقویت کارگاه های روستایی و افزایش توان تولید در روستاها میتواند در پی رونق کشاورزی و توجه به صنایع تبدیلی در روستاها ایجاد شود که در این مسیر نیز تسهیلات حمایتی و برنامه های مشوق متعددی برنامه ریزی شده است که مصوبه مجلس در حمایت از مشاغل خانگی و روستایی اجرایی گردد.

الگوی مصرف آب در حوزه کشاورزی نیازمند اصلاح است
محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین  در ادامه این جلسه با اشاره به فوریت مدیریت منابع آبی در استان قزوی اظهار داشت: کم آبی و بحران آب در دشت قزوین امروز به یک بحران جدی تبدیل شده است که با اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی میتوان تاحدودی این مشکل را مدیریت کرد.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف در حوزه کشاورزی نیز تنها با مشارکت یک بخش یا یک دستگاه شدنی نیست و نیازمند تعاملی جدی بین شرکت سهامی آب منطقه ای استان قزوین، جهاد کشاورزی و سایر نهادهای متولی است.

استاندار قزوین اظهار داشت: مهم تری مسئولیت ما از سوی دیگر رسیدگی به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است و وجود صنایع قدرتمند در استان قزوین در کنار ظرفیت های کشاورزی و باغداری این استان امید به بهبود وضعیت اقتصادی را در قزوین افزایش داده است.

اعلایی گفت: استفاده از توان دانش بنیان ها و شرکت های فناور برای مدیریت منابع آبی و ارائه راهکارهای مصرف بهینه در بخش کشاورزی از دغدغه های کنونی در استان است که در این مسیر نیازمند توانمندی جوانان نخبه و فعال قزوینی هستیم.

استاندار قزوین افزود: در کشت برخی از انواع محصولات به نظر می رسد تعادل بین بهره وری و استفاده از آب برای کشت این محصول وجود ندارد که در این مورد باید کشاورزان در خصوص تغییر الگوی کشت اقدام کنند.

تکمیل سد بالاخانلو مشکل تامین آب شرب مردم بوئین زهرا را رفع می کند 
مصطفی آقاعلی، فرماندار شهرستان بویین‌زهرا هم در این جلسه با اشاره به مشکلات مردم شهرستان بوئین زهرا در حوزه تامین آب شرب گفت: اگرچه عمده مشکلات مردم بوئین زهرا در خصوص عدم توزیع عادلانه خدمت در استان قزوین است اما مشکلات مربوط به آب شرب در صدر این نارضایتی ها قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: تکمیل سد بالاخانلو میتواند مشکل تامین آب شرب مردم بوئین زهرا را مرتفع کند و در حوزه کشاورزی نیز تا حدودی کمک کننده باشد اما برای مدیریت مصرف در بخش کشاورزی نیازمند توسعه سامانه های آبیاری هوشمند و تحت فشار هستیم.

فرماندار شهرستان بوئین زهرا گفت: نبود زیرساخت های اساسی رفاهی، خدماتی و توسعه ای موجب شده است تا بوئین زهرا به یک منطقه محروم در قزوین تبدیل شود و شهرک های صنعتی پیرامون این شهرستان آنطور که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار نگیرد.

آقاعلی افزود: البته در این مسیر فعالیت هایی انجام شده است که امیدواریم برای ایجاد یک جهش اقتصادی را در این شهرستان ایجاد کرده است.

کد خبر: ۱۱۹٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha