۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
ضرورت برداشت موانع صادرات محصولات کشاورزی| مشوق های صادراتی به موقع پرداخت شود
عضو کیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

ضرورت برداشت موانع صادرات محصولات کشاورزی| مشوق های صادراتی به موقع پرداخت شود

ارومیه- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی از سوی دولت تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، جلال محمودزاده سه شنبه شب در جلسه بررسی رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی به ویژه سیب در آذربایجان غربی زمینه رفع موانع صادرات بخش کشاورزی به خصوص سیب در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، گفت: در این زمینه سفرای برخی کشورها از جمله روسیه، عراق و کشورهای عربی به کمیسیون کشاورزی دعوت شده اند.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی ۷۰ درصد سیب کشور را تأمین می‌کند که رقم قابل توجهی است، عنوان کرد: نبود سورتینگ، بسته بندی، نبود ناوگان مناسب حمل محصولات کشاورزی، سیاست‌های نامناسب و عدم بهره مندی درست از ظرفیت‌های مرزی استان را از موانع مهم صادرات محصول سیب در استان است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی سهم ایران با وجود ظرفیت های بالا به خصوص در بخش کشاورزی در بازارهای جهانی کم است، گفت: در این زمینه باید دیپلماسی اقتصادی در کشور تقویت شده و مشکلات گمرکی و نیز موانع ترانزیتی برطرف شود.

مشوق های صادراتی در کشور به موقع پرداخت شود
محمود زاده با انتقاد از عدم پرداخت به موقع مشوق های صادراتی به خصوص در بخش کشاورزی عنوان کرد: در کشورهای همسایه به محض انجام صادرات مشوق های صادراتی واریز می شود اما در کشور ما ماه ها زمان می برد تا مشوق های صادراتی پرداخت شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین با گلایه از پرداخت دیرهنگام بیمه محصولات کشاورزی اضافه کرد: برای جبران این مشکل تلاش داشتیم مبلغ خسارات بخش کشاورزی را از بانک کشاورزی قرض کنیم که به دلیل مشکل قانونی امکانپذیر نشد.

وی گفت: بر اساس پیشنهاد کمیسیون بخش کشاورزی مجلس شورای اسلامی مقرر شد هر سال صندوق بیمه محصولات کشاورزی برابر بودجه اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه را از بانک کشاورزی قرض کرده و به کشاورزان پرداخت کند و زمانی که بودجه مصوب محقق شد قرض بانک کشاورزی را پرداخت کند.

محمودزاده با بیان اینکه این طرح در کمیسیون کشاورزی طرح و در مجلس به تصویب رسیده است ، افزود: برای تصویب نهایی طرح به شورای نگهبان ارسال شده و پیش بینی می شود به دلیل نبود مشکلات قانونی طرح به تصویب رسیده و وارد فاز اجرایی شود.

رایزنان بازرگانی در زمینه صادرات سیب همکاری لازم را داشته باشند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۷۵۰ هزار تا ۸۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه های استان منتظر رفع موانع صادراتی هستند که باید زمینه صادرات آنها تسریع یابد.

اکبر کرامتی ادامه داد: باید دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشور و استان تقویت شود و رایزانان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.

وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل، نبود کامیون های یخچالدار، قوانین دست و پاگیر گمرکی و نیز قوانین وضع شده پرپیچ و خم در زمینه صادرات سیب را از مهمترین موانع صادراتی در این بخش عنوان کرد و افزود: سیب مزیت نسبی استان و عمده تولید بخش کشاورزی آذربایجان غربی به شمار می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه هم اکنون اشتغال غالب استان نزدیک ۶۰ درصد هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم مرتبط با بخش کشاورزی است، اضافه کرد:  گردش مالی بخش کشاورزی استان در حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود که این امر نشان دهنده ضرورت توجه بیش از پیش به این بخش است.

۲۰۵ هزار خانوار از بخش کشاورزی آذربایجان غربی امرار معاش می کنند
کرامتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰۵ هزار خانوار طبق امار رسمی، به صورت مستقیم از طریق کشاورزی در آذربایجان غربی امرار معاش می کنند.

وی میزان تولیدات کشاورزی استان را ۶.۸ میلیون تن برشمرد و گفت: استان در زمینه تولید سیب، چغندرقند، عسل و پرورش گاومیش رتبه اول، تولید آبزیان، حبوبات رتبه دوم و در زمینه تولید گوشت و محصولات لبنی در رتبه های ۵ تا ۶ کشوری قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر انسجام بخشی فعالیت های کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: تشکل های بخش کشاورزی به عنوان بازوی توانمند می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.

کرامتی از صادرات ۱۵۰ هزار تنی سیب طی سالجاری به خارج از کشور تا کنون از آغاز فصل برداشت خبر داد و عنوان کرد: ارزش ریالی این میزان سیب صادراتی بیش از  ۱۱ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

کد خبر: ۱۱۹٬۱۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha