۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۸
زیرساختهای فولاد نیازمند ۱۰میلیارد یورو سرمایه گذاری| کشور نیازمند احداث ۳ هزار کیلومتر راه آهن
مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران مطرح کرد

زیرساختهای فولاد نیازمند ۱۰میلیارد یورو سرمایه گذاری| کشور نیازمند احداث ۳ هزار کیلومتر راه آهن

آقاجانلو، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده فولاد جهان است، گفت: تکمیل زیرساخت های صنعت فولاد کشور نیازمند ۱۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری است.

بازار، گروه صنعت: «محمد آقاجانلو» در نشست استراتژیک با عنوان چشم انداز فولاد ایران - فرصت ها و چالش ها در اندیشکده سیاستگذاری و مطالعات صنعت و معدن افزود: با توسعه سرمایه گذاری در صنعت فولاد کشور در ۱۰ سال گذشته هم اکنون ایران در رتبه دهم تولید کنندگان فولاد جهان قرار گرفته است.

در چشم انداز سال ۱۴۰۴ ایران باید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال تولید کند
وی با بیان اینکه در چشم انداز سال ۱۴۰۴ ایران با تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید رتبه هفتم جهان را از آن خود کند، اظهار داشت: این در حالی است که صنعت فولاد کشور از برخی چالش ها و مشکلات رنج می برد و باید با تلاش همه فعالان زنجیره تولید فولاد مشکلات موجود برطرف شود.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران یادآورشد: در حالی که طی چند سال گذشته صنعت فولاد ایران به رشد تولید دست پیدا کرد ولی برخی از بخش ها متناسب با رشد صنعت فولاد کشور رشد نکردند.

آقاجانلو با بیان اینکه هم اکنون معادن کشور کمتر از ۱۵ سال قابلیت استفاده دارند، تاکید کرد: کشور از ظرفیت های بزرگی برای انجام اکتشافات معدنی برخوردار است ولی برای انجام اکتشافات مورد نیاز، باید سازمانها و نهادهای مختلف مجوز صادر کنند.

در حال حاضر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدور) که یکی از مهم ترین وظیفه آن انجام اکتشافات معدنی در کشور است، تنها ۲ درصد اراضی مورد نظر را در اختیار دارد در حالی که برخی از سازمانها و نهادها ده ها برابر ایمیدرو زمین در اختیار دارند و این مانع بزرگی برای توسعه اکتشافات معدنی کشور است

وی بیان کرد: در حال حاضر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) که یکی از مهم ترین وظیفه آن انجام اکتشافات معدنی در کشور است، تنها ۲ درصد اراضی مورد نظر را در اختیار دارد در حالی که برخی از سازمانها و نهادها ده ها برابر ایمیدرو زمین در اختیار دارند و این مانع بزرگی برای توسعه اکتشافات معدنی کشور است.  

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران اظهارداشت: این در حالی است که علاوه بر ایمیدرو، شرکت های بزرگی داریم که می تواند در زمینه اکتشافات معدنی فعالیت کنند تا در این زمینه کشور به رشد و توسعه دست پیدا کند.

آقاجانلو به مشکلات توسعه خطوط ریلی در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که برای حمل فولاد باید ۳ هزار کیلومتر راه آهن در کشور احداث شود، سالانه به طور متوسط ۲۵۰ کیلومتر خطوط راه آهن در کشور ساخته شده است یعنی هر ۴ سال هر دولت یک هزار کیلومترخط آهن در کشور احداث کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: در صورتی که بخواهیم ۳ هزار کیلومتر راه آهن در کشور ساخته شود باید ۱۱ دولت در آینده این ۳ هزار کیلومتر خط آهن را احداث کنند.

استفاده دو دهم درصد آب کشور در صنعت فولاد
وی با اشاره به میزان مصرف آب در صنعت فولاد کشور تصریح کرد: در حالی که دو دهم درصد آب کشور در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد، عده ای با جوسازی به دنبال بزرگ جلوه دادن این مقوله هستند، در حالی که مصرف آب این صنعت در سطح پایینی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در خصوص تشکیل ستاد زنجیره فولاد در کشور خاطرنشان کرد: تاکنون چند بار تلاش شده تا ستاد زنجیره فولاد در کشور تشکیل شود اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

آقاجانلو تاکید کرد: برای توسعه مجموعه صنعت فولاد ایران باید همکاری دولت، مجلس و تمام دست اندرکاران باید راهکارهای مناسبی ارائه دهند تا با اصلاح قوانین و طرح جامع صنعت فولاد کشور نیز همواره باید بروز رسانی شود.

شایان ذکر است که در نشت استراتژیک با عنوان " چشم انداز فولاد ایران - فرصت ها و چالش ها" عصر سه شنبه در اندیشکده سیاستگذاری و مطالعات صنعت و معدن دست اندرکاران، کارشناسان و متخصصان فولادی چالش ها و راهکارهای توسعه صنعت فولاد کشور را بررسی کردند.

کد خبر: ۱۱۹٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha