تامین سرمایه با نرخ بهره متعادل مهمترین چالش تأسیس واحد صنعتی است| لزوم حمایت صندوق ضمانت صادرات
 مدیر شرکت نوشیدنی گیاهی در گفتگو با «بازار»:

تامین سرمایه با نرخ بهره متعادل مهمترین چالش تأسیس واحد صنعتی است| لزوم حمایت صندوق ضمانت صادرات

زهرا گایینی، مدیر عامل یک شرکت تولیدی نوشیدنی گیاهی می گوید: تامین سرمایه با نرخ بهره متعادل برای احداث یک واحد صنعتی چابک و کیفی مطابق با استاندارد های بین المللی از جمله چالشهاست.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: همانطور که در ایران محصولات متنوع و مختلفی کشت می شوند و برخی حتی آوازه جهانی دارند همچون زعفران ایرانی اما با این حال بهره برداری درست از این محصولات به شکلی بهینه و در قالب محصولات ثانویه همچون نوشیدنی و آب میوه در حد صادراتی انجام نمیشود.

درحالی که می توان با چنین رویکردی هم به ارزآوری کشور هم اشتغال زایی کمک و در عین حال از هدر رفت محصولات هم جلوگیری کرد. در همین راستا یک کسب و کار در این حوزه از سال ۹۸ در منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی راه اندازی شده که در حوزه تولید اولین نوشیدنی شادی بخش گیاهی فعالیت میکند به طوری که  از چهار ماده اولیه ایرانی شامل زعفران، عسل، بهارنارنج و لیمو ترش برای تهیه آن استفاده میشود و توانسته این محصول را علاوه بر بازار داخل به بازارهای خارجی هم  عرضه کند. با این حال به گفته مدیر عامل این شرکت همچنان سرمایه گذاری  و تامین سرمایه با نرخ بهره متعادل از مهمترین چالشهای این مسیر است.

برای آگاهی بیشتر در باره این محصول و چالشهای این حوزه خبرگزاری بازار گفتگویی با زهرا گایینی، مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت  فرح نوش زعفرانی انجام داده، که در ادامه متن این گفتگو آمده است.

*در ابتدا درباره چگونگی راه اندازی این کسب و کار و فعالیت تان توضیح دهید.  
شرکت  فرح نوش زعفرانی در سال ۹۸در منطقه آزاد انزلی بعنوان یک واحد نوآور و خلاق ثبت و آغاز به فعالیت نمودیم. با توجه به وضعیت نوشیدنی های مطرح در بازارهای  جهانی و ضرورت ترویج نشاط طبیعی قالب «سافرومیت» بر پایه یک تحقیق بین المللی طرح ریزی شد و با تحقیق در نیاز بازار اولین نوشیدنی شادی بخش غیر الکلی به بازارهای بین المللی عرضه شد.

*  چرا  نام برند خود را  «سافرومیت» گذاشتید؟  
نام برند شرکت را از ترکیب دو کلمه لاتین به معنای زعفران که با عسل دوستی کرد برای خلق شادی انتخاب و ثبت جهانی کردیم.

* این نوشیدنی از چه موادی تشکیل شده است و چه مزایایی دارد؟
نوشیدنی سافرومیت از مواد طبیعی شامل زعفران و عسل و بهارنارنج و لیمو ترش در بسته بندی کاملا تشریفاتی و جذاب به بازارهای جهانی عرضه شده است. مزیت این نوشیدنی ایجاد آرامش و شادی و ضد افسردگی است و همچنین افزایش ایمنی بدن در مقابل با ابتلا به سرماخوردگی است.

* در داخل در فروشگاهها عرضه می شود؟ یا در مکان خاصی می توان خرید؟ در چه کشورهایی این نوشیدنی را عرضه می کنید؟
این نوشیدنی در کشورهای روسیه، عمان، دبی، ترکیه و هلند بطور آزمایشی عرضه محدود گردیده و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته است و در ایران بخش ترانزیت فرودگاه امام خمینی عرضه می گردد.

*چه چالشهایی برای راه اندازی  و عرضه در  داخل و خارج از کشور دارید؟
ما در ایران از ظرفیت خالی کارخانجات برای تولید استفاده می کنیم که این روند در تضمین کیفیت محصول برای ما مشکل ساز می باشد و از طرفی برای احداث یک واحد تولیدی نیازمند سرمایه گذاری می باشیم که دراین خصوص با شتاب دهنده هایی از کشور ترکیه و عمان و روسیه درحال مذاکره هستیم و تنها مشکل ما تامین نقدینگی برای حضور موثر در مشارکت بین المللی است. به طوریکه ازمهمترین چالشهایی که داریم تامین سرمایه با نرخ بهره متعادل برای احداث یک واحد صنعتی چابک و کیفی مطابق با استاندارد های بین المللی است.

*گویا با یونسکو همکاری می کنید؟  درباره این مسوولیت اجتماعی با ( یونسکو) هم توضیحی د هید.
ما با هدف گسترش لبخند طبیعی در بین مردم جهان در تلاشیم و از طرفی از ۸ درصد عایدات فروش برای انتشار شادی کودکان محروم جهان صرف آموزش و بهداشت این عزیزان با هدایت و راهبری یونسکو و سایر مرکز خیر مانند کمیته امداد همکاری می نماییم.

در اولین محاسبه سود شرکت و طی همکاری با کمیته امداد اسلامشهر جشن لبخند دوم سافرومیت را با حضور تعدادی از کودکان تحت پوشش در قالب سفیران شادی سافرومیت برگزار کردیم و مبالغ نقدی به این سفیران شادی طی یک مراسم شاد وآموزشی اهداء گردید. همچنین ما برای گسترش لبخند طبیعی در جهان در حال طرح ریزی پویش فستیوال زیباترین لبخند در کشورهای مختلف با مشارکت نهادهای مدنی منجمله شهرداری ها هستیم و البته پایلوت آن را در ایران درحال اجرا داریم.

* برای توسعه چنین  محصولاتی چه راهکارهایی باید انجام شود تا محصول نهایی با قیمت مناسبتر به دست مصرف کننده برسد؟
برای ما اولویت اول استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالاست و در اولویت بعدی قیمت با کمترین حاشیه سود باهدف گسترش جهانی زیباترین لبخندها. در عین حال  هرقدر در شرایط تامین مواد اولیه که سرمایه در گردش ما را به چالش می کشد مساعدت بشویم سرعت انتشار جهانی محصول ما سریعتر می شود و از طرفی هرقدر سیستم تبلیغی و فرهنگی کشور ما را در حضور جهانی در برگزار فستیوال های جهانی یاری دهند  این محصول افتخار آمیز ایرانی سریعتر جهانی می شود.

* برای ارزآوری بیشتر صادرات چنین محصولاتی چه راهکاری پیشنهاد می دهید.
حمایت صندوق ضمانت صادرات در گسترش تولید این محصول که موجب افزایش منافع کشور از صادرات خام زعفران می گردد.

*کلام پایانی خو د را بفرمایید.
با ما در پویش جشنواره زیباترین لبخند جهانی همراه باشید تا بعنوان یک برند منحصر بفرد نوشیدنی لاکچری در سطح بین المللی بدرخشیم.

کد خبر: ۱۱۹٬۰۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha