۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
دستگاه آلتراسونیک چیست؟

دستگاه آلتراسونیک چیست؟

با گسترش علم و تکنولوژی در صنعت و پیدایش دستگاه‌ آلتراسونیک ، استفاده از فرکانس‌های مافوق صوت در لوازم صنعتی بسیار کاربرد پیدا کرده است.

به گزارش بازار، با گسترش علم و تکنولوژی در صنعت و پیدایش دستگاه‌ آلتراسونیک ، استفاده از فرکانس‌های مافوق صوت در لوازم صنعتی بسیار کاربرد پیدا کرده است. دستگاه‌های التراسونیک یا به اصلاحی دیگری التراسونیک کلینر، نوعی دستگاه است که به کمک فرکانس‌های اولتراسوند (مافوق صوت)، موجب ازبین‌بردن انواع آلودگی‌های لوازم صنعتی گوناگون می‌شوند.

امواج التراسونیک به‌ کاررفته در این دستگاه‌ها، در حقیقت امواجی بالاتر از محدوده شنوایی انسان‌ها می‌باشند که محدوده فرکانسی بالاتر از ۲۰ کیلوهرتز را پشتیبانی می‌کنند. در ادامه قصد داریم به معرفی دستگاه های التراسونیک و نحوه ی عملکرد آن بپردازیم و وظایف قطعات این دستگاه را بررسی کنیم.

واژه التراسونیک به چه معناست؟

التراسونیک در حقیقت به تکنولوژی انتقال مافوق صوت گفته می‌شود. محدوده فرکانسی که دستگاه التراسونیک در برابر امواج مافوق صوت دارد ۴۰ کیلوهرتز تا چندین هرتز است. ازآنجایی‌که محدوده فرکانس شنوایی در انسان‌ها ۲۰ هرتز می‌باشد، دستگاه‌های التراسونیک می‌توانند تا این فرکانس تا ۲۰ هزار هرتز انتقال داده شود.

عملکرد دستگاه های التراسونیک به چه صورت است؟

عملکرد این دستگاه این ‌گونه است که ابتدا قطعه ‌ی صنعتی موردنظر درون یک محفظه با محلول مخصوص شستشو قرار می ‌گیرد. سپس این محلول به کمک یک ژنراتور امواج التراسونیک، با فرکانس و قدرت بالا به ارتعاش در می‌آید. این ارتعاشات در نهایت موجب به‌ وجودآمدن میلیون‌ها حفره و حباب میکروسکوپی که درون آن‌ها خلأ می‌باشد، خواهد شد. به این فرآیند در اصطلاح عامیانه، فرایند کاویتاسیون گفته می‌شود.

پس از سپری شدن مرحله قبلی، حال باگذشت زمان این حباب‌ها بزرگ ‌تر خواهد شد و در نهایت در مرحله‌ ای، حباب‌ها سوراخ شده و محلول با شدت به داخل آن کشیده می‌شود. این موضوع موجب به‌وجودآمدن یک میکروجت التراسونیک از محلول می‌شود. این میکرو جت‌ها به سطح قطعات داخل محفظه برخورد می‌ کند و سپس آلودگی‌ های سطح را از آن جدا خواهد کرد.

دستگاه آلتراسونیک چیست؟

قطعات تشکیل‌دهنده دستگاه التراسونیک:

ژنراتور التراسونیک

این قطعه وظیفه ‌ی تولید امواج الکترونیکی با فرکانس مافوق صوت را برعهده دارد. همچنین این قطعه با دارا بودن خصوصیات منحصربه‌ فرد می‌تواند دستگاه را از لحاظ فرکانسی، توان و امپدانس، تحریک کند.

ترنسدیوسر یا مبدل التراسونیک

این مبدل‌ها در دستگاه‌های التراسونیک معمولاً در دیواره‌های مخزن قرار می‌گیرند و یا گاهی اوقات به‌صورت پروبی در محلول غوطه ‌ور می‌شوند. وظیفه‌ی این قطعه در دستگاه‌های التراسونیک، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی و تولید امواج ما فوق صوت می‌باشد. به‌صورت تقریبی فرکانس تولیدی این مبدل‌ها در بازه ۱۸ تا ۱۲۰ کیلوهرتز است و این لوازم باید بتوانند انرژی حدود ۱۰۰ وات در یک گالن مایع را تولید کنند.

محفظه یا مخزن

وظیفه این وسیله، نگهداری مایع شوینده و نیز قطعات تحت شستشو در دستگاه‌های التراسونیک می‌باشد. این قطعه باید از اندازه و جنس مناسبی برخوردار باشد و کمترین میزان جذب انرژی التراسونیک را دارا باشد تا بیشترین انرژی به قطعات تحت شستشو برسد.

زمان شستشو در انواع دستگاه التراسونیک به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

قدرت دستگاه التراسونیک

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در زمان شستشوی دستگاه‌های التراسونیک، توان و قدرت دستگاه التراسونیک می‌باشد. این فاکتور نیز به‌ صورت مستقیم به تعداد و قدرت ترنسدیوسرها و حجم تانک دستگاه وابسته است. همچنین شدت کاویتاسیون مستقیماً به توان و فرکانس انتخابی در دستگاه اولتراسونیک نیز وابسته است.

فرکانس التراسونیک

دررابطه ‌با میزان فرکانس دستگاه آلتراسونیک باید گفت که این فاکتور با شدت فرایند کاویتاسیون التراسونیک به‌ صورت معکوس عمل می‌ کنند. این به این معناست که در فرکانس‌های بالاتر این دستگاه، شدت کاویتاسیون کاسته می‌شود اما تعداد حباب‌های کاویتاسیون افزایش پیدا می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا حباب‌هایی کوچک با حداقل نیروی انفجار را داشته باشیم.

محلول شستشوی التراسونیک

دررابطه‌ با محلول شستشوی مناسب باید گفت، ویسکوزیته محلول شستشوی مصرفی باید کمینه باشد تا فرایند کاویتاسیون به ‌درستی و به صورت کامل انجام گیرد. علاوه بر این باتوجه‌ به میزان آلودگی قطعه‌ ی صنعتی باید از محلول مناسب برای شستشو استفاده نمود.

دمای محلول

هرچقدر میزان دمای محلول مورد استفاده، بالاتر باشد، میزان فرآیند کاویتاسیون افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، این موضوع موجب بهبود کیفیت شستشوی دستگاه التراسونیک می‌شود. البته نیاز است دمای محلول در محدوده‌ای تنظیم شود که به ابزارآلات این دستگاه آسیب وارد نکند و نیز در برخی موارد مانند آلودگی‌های پروتئینی، دمای بالا سبب پخته‌شدن آلودگی‌ها می‌شود و ازبین‌بردن آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

نوع آلودگی قطعه

به کمک دستگاه‌های التراسونیک می‌توان محدوده گسترده ‌ای از آلودگی را شستشو نمود. از پرکاربردترین لوازمی که می‌توان در آن از این تکنولوژی بهره برد می‌توان به: ابزارآلات طلا و جواهرسازی، ابزار جراحی و دندانپزشکی، بردهای الکترونیکی و هش برد ماینر، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات نظامی، قطعات خودرو و ... اشاره کرد.

ظاهر فیزیکی قطعه‌ی مورداستفاده

همان‌ طور که می ‌دانید برخی از قطعات به علت ظاهر پیچیده و پر از منفذ خود، تنها با دستگاه ‌های التراسونیک قابل شستشو می ‌باشند. باتوجه‌به نوع کارکرد این دستگاه و حباب‌ های ریزی که امواج ما فوق صوت در این دستگاه می‌سازند، توانایی نفوذ به مناطق غیرقابل ‌دسترس و پاک‌سازی آن‌ها با این دستگاه به‌ سادگی میسر می‌شود.

حجم قطعات در حال شستشو

حجم و نوع چینش قطعاتی که برای شستشو به درون دستگاه اولتراسونیک وارد می‌شود، در میزان پاکیزگی و مدت ‌زمان آن بسیار مؤثر می ‌باشد. برای چیدمان منظم به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً از فیکسچرهای مناسب برای نگهداری قطعات استفاده نمایید.

باتوجه ‌به وابسته بودن شستشوی التراسونیک به فاکتورهای گفته شده، معمولاً کاربران این دستگاه، باتوجه ‌به نیاز خود، به ‌صورت تجربی و با راهنمایی گرفتن از کارشناسان می‌تواند بهترین شرایط جهت شستشوی قطعات موردنظر را پیدا نمایند.

دستگاه آلتراسونیک چیست؟

دستگاه های التراسونیک چه کاربردی دارند؟

· تخلیه الکتریکی برای بهبود خواص سطحی مواد صنعتی

· افزایش نرخ باربرداری

· سنجش فاصله

· عمق مخزن

· شستشوی دقیق ظروف آزمایشگاهی و سایر لوازم حساس

· تعیین فشارخون بیمار

· همگن‌سازی مواد مذاب

· جوشکاری مواد غیرهمجنس

· ریخته‌ گری

· تراشکاری

· فرزکاری

· سوراخ‌ کاری

از میان تمامی کاربردهایی که درباره دستگاه التراسونیک به آن‌ها پرداخته شد، مهم‌ترین آن‌ها امواج فراصوت در تکنولوژی شستشوی التراسونیک می‌ باشد. همان‌طور که در ابتدا گفتیم برای این موضوع، معمولاً از مایعی که معمولاً آب می‌باشد می‌توان بهره برد و عمل شستشو را انجام داد.

معرفی انواع دستگاه شستشو و حمام التراسونیک:

دستگاه شستشوی اولتراسونیک سنگین صنعتی

این نوع از التراسونیک کلینرها دارای مبدل‌های سنگین‌تر و ژنراتورهای قوی‌ تری می‌باشند. این دستگاه توانایی ایجاد موج التراسونیک با هر فرکانسی را دارا می‌باشد. همچنین مخازن دستگاه شستشوی اولتراسونیک سنگین صنعتی از جنس فولاد ضدزنگ بسیار سنگین ساخته شده است و ژنراتور آنها از مخازن جدا می  ‌باشند. این نوع دستگاه التراسونیک برای کارهای تولیدی استفاده می‌شوند و دارای کارایی بسیار بالایی می‌باشند.

تمیزکننده التراسونیک کوچک آزمایشگاهی

در این نوع دستگاه اولتراسونیک مانند مدل قبلی از مبدل‌های قوی بهره برده می‌شود با این تفاوت که از این دستگاه  التراسونیک صنعتی معمولاً در کارهای صنعتی استفاده نمی‌شود. همچنین قدرت ژنراتور این دستگاه در حدی است که برای شستشوی شیشه‌ ها و اجزای کوچک آزمایشگاهی کارایی بالایی دارند.

معرفی آماج سونیک برترین تولیدکننده دستگاه اولتراسونیک:

شرکت آماج سونیک یکی از برترین برندهای تولید کننده دستگاه های اولتراسونیک مانند: حمام آلتراسونیک، گان دستی، اولتراسونیک چرخشی، دستگاه تولید ماسک، جوش پلاستیک اولتراسونیک و… می باشد. این شرکت با ۲۰ سال قدمت و همکاری با برترین برندها توانسته است به یکی از بهترین ها تبدیل گردد. لازم به ذکر است تمامی مراحل نیازسنجی، طراحی و ساخت دستگاه، پشتیبانی از تعمیرات و سرویس های سالیانه دستگاه، آموزش پرسنل و… جزئی از خدمات آماج سونیک می باشد.

کد خبر: ۱۱۸٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha