۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱
هشدارهای هواشناسی همدان خسارت های احتمالی را کاهش داد
مدیرکل هواشناسی استان همدان:

هشدارهای هواشناسی همدان خسارت های احتمالی را کاهش داد

همدان - عابد، مدیر کل هواشناسی استان همدان گفت: امسال هواشناسی استان همدان ۱۴ مورد هشدار زرد و دو مورد هشدار نارنجی صادر کرد که به واسطه آن ها از خسارت های بسیاری جلوگیری شده است.

حسین عابد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امسال در استان همدان با چند چالش از جمله کرونا، خشکسالی و قطعی برق مواجه بودیم، گفت: با آغاز سال ۱۴۰۰ خشکسالی ایجاد و بارش ها قطع شد ضمن اینکه فروردین امسال یکی از خشک ترین فروردین‌ها در ۴۵ سال گذشته بود.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی چهار مرحله دارد، یاد آور شد: بارش کم می شود و آب رودخانه به مزارع آب نمی رسد و سپس خشکسالی کشاورزی رخ می دهد و در صورتی که تشدید شود به قطحی و مشکلات اجتماعی می انجامد.

مدیر کل هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه وقتی آب از آسمان کمتر ببارد، مردم و مسئولان به زحمت می افتند، افزود: امسال افزایش گرمای هوا اتفاق افتاد و در هواشناسی رکورد های جدیدی ثبت کردیم که باعث شد امسال با برخی سالها در چند دهه گذشته متفاوت باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر ما نگاه، ذهن و تفکر بلند مدت به مقوله هواشناسی داشته باشیم شاید به خیلی از مشکلات بر نخوریم، ادامه داد: توان اقلیمی می گوید آب و هوای یک جا ظرفیت محدودی دارد.

عابد در ادامه به مسائل عمرانی هواشناسی اشاره کرد و بابیان اینکه باید کمک کنیم مردم از نظر مالی و جانی کمترین صدمات را ببینند؛ افزود: در دنیا ۴۲ مخاطره وجود دارد که ۳۲ مورد مربوط به آب و هواشناسی است و عمده این مخاطرات در استان قابل رویت است و چند موردی که قابل رویت نیست به دلیل دوری همدان از دریاست.

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۶ مورد هشدار صادر کردیم، بیان کرد: هشدار ها رنگ بندی دارند، رنگ زرد برای آگاهی، رنگ نارنجی برای آمادگی و رنگ قرمز برای مقابله است که ۱۴ هشدار زرد و دو مورد هشدار نارنجی امسال در استان همدان صادر شده است.

مدیر کل هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه از ابتدای آبان ماه امسال چهار هشدار صادر شده که هر چهار هشدار تحقق پیدا کرد، افزود: خوشبختانه اثرات و صدمات مالی و جانی ایجاد نشد.
 

کد خبر: ۱۱۸٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha