۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
امسال وسعت باغ های پسته همدان به ۳۶۰ هکتار می رسد
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی همدان:

امسال وسعت باغ های پسته همدان به ۳۶۰ هکتار می رسد

همدان - شهبازی، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سطح باغات پسته استان همدان سال گذشته ۳۲۰ هکتار بوده اما طبق پیش بینی ها امسال وسعت باغ های پسته همدان به ۳۶۰ هکتار می رسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان به لحاظ بهره مندی از فرصت های توسعه دارای بخش های قابل اعتمادی است که از جمله آن می توان به بخش کشاورزی و به طور ویژه به باغ ها و محصولات باغی آن اشاره کرد.

سالانه پنج میلیون تن محصولات کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود و همدان در تولید محصولات کشاورزی رتبه نخست منطقه  رادر میان هشت استان همسایه داراست.

البته در کسب این امتیاز نباید موضوعی را فراموش کرد که در سالهای اخیر نیز کشت محصولات باغی از حالت سنتی خود به شرایط صنعتی تغییر جهت داده و این اقدام که حاصل تلاشهای کشاورزان، باغداران و مسئولین است موجب افزایش میزان تولید و کیفیت محصولات شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در همین خصوص و پیرامون ظرفیت های کشاورزی و بخش باغبانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سال گذشته در استان همدان سه هزار و ۳۰۱ هکتار اصلاح باغات انجام شد، اظهار کرد: پیش بینی شده در سال جاری سه هزار و ۵۰۰ هکتار اصلاح انجام شود.

تولید زعفران استان همدان بر مبنای کیلو گرم از سال ۸۳ آغاز شد و اکنون تولید زعفران در همدان از یک تن گذشته است

حجت الله شهبازی به تولید زعفران استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه تولید زعفران استان همدان بر مبنای کیلو گرم از سال ۸۳ آغاز شد و اکنون تولید زعفران در همدان از یک تن گذشته است، ادامه داد: در تولید زعفران ۳۰ درصد افزایش تولید اتفاق افتاده و پیش بینی شده تولید زعفران امسال به یک هزار و ۲۵۰ کیلو گرم برسد.

امسال وسعت باغ های پسته همدان به ۳۶۰ هکتار می رسد

شهبازی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران روند صعودی داشته و در سال گذشته به ۲۴۵ هکتار رسیده است، افزود: در سال جاری پیش بینی شده با ۴۰ هکتار افزایش سطح زیر کشت زعفران به ۲۸۵ هکتار برسد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به تولید گل محمدی اشاره کرد و با بیان اینکه در زمینه تولید گل محمدی از سال ۸۳ تا سال ۹۵ تغییر زیادی ایجاد نشد، اضافه کرد: از سال ۹۶ روند تولید گل محمدی صعودی بوده و به ۴۱۰ تن در سال گذشته رسیدیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم در سال جاری تولید گل محمدی به ۶۰۰ تن برسد، بیان کرد: سطح زیر کشت گل محمدی در سال گذشته ۳۰۱ هکتار بوده و امیدواریم امسال به ۳۵۰ هکتار برسد.

همدان بزرگترین تولید کننده گشنیز و رازیانه در کشور است
وی در ادامه به مبحث گیاهان دارویی پرداخت و با اشاره به اینکه به موضوع گیاهان دارویی به صورت ویژه ای نگاه می شود، ادامه داد:  استان همدان بزرگترین تولید کننده گشنیز و رازیانه در کشور است.

شهبازی با اشاره به اینکه تولید گیاهان دارویی در سال ۸۳ در استان همدان پنج هزار و ۵۵۶ تن بوده که در سال گذشته به ۱۸ هزار تن رسیده است، افزود: پیش بینی می شود امسال تولید گیاهان دارویی به ۲۷ هزار تن برسد.

امسال وسعت باغ های پسته همدان به ۳۶۰ هکتار می رسد

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال ۸۳ با سه هزار و ۸۰۰ هکتار آغاز شد و در سال گذشته به هشت هزار و ۷۷۶ هکتار رسید، افزود:  امسال افزون بر ۱۴ هزار و ۱۰۰ هکتار سطح گیاهان دارویی استان است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با تولید قارچ در استان همدان نیز با اشاره به اینکه تولید قارچ خوراکی در سالهای گذشته به روند صعودی منظمی داشته است، بیان کرد: سال ۸۳ در استان همدان ۸۴۴ تن قارچ خوراکی تولید می شد اما پیش بینی شده امسال تولید قارچ به  چهار هزار و ۷۷۰ تن برسد.

شهبازی در ادامه به موضوع سر شاخه کاری درختان گردو نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح در سال ۹۵ جهش ویژه ای داشت، اضافه کرد: در سال ۹۵ در استان همدان ۵۰۰ پیوند و در سال گذشته ۱۲۵ هزار پیوند انجام شد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی شده امسال ۷۲ هزار پیوند جدید سرشاخه کاری گردو در استان همدان انجام شود، یادآور شد: امسال تمام پیوندک های تهیه شده داخلی بوده و کارها بدون نیاز به پیوندک خارجی انجام می شود.

با توجه به سوابق، تحقیقات انجام شده و بازدید های میدانی موفق شدیم از سال ۹۱ استارت توسعه باغات پسته را در استان همدان رقم بزنیم

وی در ادامه به تولید پسته در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه از گذشته به فکر گسترس تولید پسته در استان همدان بودیم، ادامه داد: با توجه به سوابق، تحقیقات انجام شده و بازدید های میدانی موفق شدیم از سال ۹۱ استارت توسعه باغات پسته را در استان همدان رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد باغات پسته امسال روند بسیار خوبی داشته است، افزود: سطح باغات پسته استان همدان سال گذشته ۳۲۰ هکتار بوده و پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۰ به ۳۶۰ هکتار برسد.

امسال وسعت باغ های پسته همدان به ۳۶۰ هکتار می رسد

شهبازی با بیان اینکه کشت و برداشت پسته جای کار زیادی دارد، عنوان کرد: دوره نونهالی پسته یعنی از زمان کاشت تا رسیدن به محصول، در پسته به نسبت محصولات دیگر بیشتر است اما پس از سپری کردن این دوران تا سالها می تواند میوه دهد.

کسانی که در حوزه کشت پسته سرمایه گذاری می کنند از نظر درآمد زایی نگران نباشند چراکه مشکلی ایجاد نخواهد شد

وی با بیان اینکه کسانی که در حوزه کشت پسته سرمایه گذاری می کنند از نظر درآمد زایی نگران نباشند چراکه مشکلی ایجاد نخواهد شد، اضافه کرد:در استان باغات پسته یکپارچه خوبی در حال ایجاد شدن است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه شهرستان های جنوبی استان همدان بیشتر برای کشت پسته مد نظر بودند، ادامه داد: پسته جزو محصولات کم آب بر است و میانگین تولید پسته در کشور یک تن در هکتار است و پیش بینی شده سه تن پسته خشک از باغات همدان برداشت شود.

وی در ادامه به طرح فراز باغات انگور اشاره کرد و گفت: طرح سر شاخه کاری انگور را هم آغاز کردیم.

وی در ادامه به توسعه گلخانه ها اشاره کرد و با بیان اینکه توسعه گلخانه ها از سال ۸۳ کار خود را در زمینه توسعه گلخانه ها آغاز کردیم، افزود: میانگین توسعه گلخانه ۶.۸ دهم هکتار در هر سال بوده و ۳۴.۵ هکتار هر سال اضافه کردیم و امسال ۵۰ هکتار اضافه خواهد شد

کد خبر: ۱۱۸٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha