۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
ضرورت انتخاب مدیرکارآمد برای منطقه آزاد| اینچه برون سیاسی نشود
یک پژوهشگر اقتصادی؛

ضرورت انتخاب مدیرکارآمد برای منطقه آزاد| اینچه برون سیاسی نشود

گرگان- راشدی، پژوهشگر حوزه اقتصاد انتخاب مدیرکارآمد و قوی را لزوم رونق منطقه آزاد اینچه برون دانست و گفت: اگر مدیر در مسیر درست حرکت نکند، منطقه آزاد نفعی برای مردم نخواهد داشت.

عقیل راشدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که ابتدا باید ساختار اداری و اجرایی منطقه آزاد تشکیل شود، اظهار کرد: در استان تاکنون کسی در قامت چنین مدیری ظاهر نشده و تجربه این نوع کارها را ندارد، بنابراین برای این پست باید از کسانیکه در گذشته چنین تجربه‌ای را داشته، بهره برد.

این دکترای اقتصاد ضمن یادآوری این مطلب که نه تنها مدیر بلکه چگونگی انتخاب هیات مدیره و تیم مدیریتی نیز مهم است، افزود: برخورداری توانمندی‌های دیگری نظیر دریافت وام، کمک‌های فنی و اداری و پیگیری از هیات دولت به واسطه دریافت اعتبار ویژه برای احداث زیرساخت‌ها را از دیگر شاخصه‌هایی است که مدیر منتخب منطقه باید این مزیت‌ها را داشته باشد.

به گفته او، در گام نخست منطقه آزاد اینچه برون، به مطالعه در سه بخش ارزیابی مخاطرات زیست محیطی، طرح جامع و امکان‌سنجی زیرساخت‌ها نیازدارد.

راشدی ادامه داد: پس از مطالعات اولیه طرح، باید یک برآورد کلی از مکان مانند ارزشگذاری زمین، قطعه‌بندی و زوم‌بندی منطقه انجام شود؛ در این صورت همزمان با اجرای طرح‌های زیرساختی واگذاری زمین انجام می‌شود.

این پژوهشگر حوزه اقتصادی اضافه کرد: به فرض انتخاب مدیری قوی و توانمند و انجام این اقدامات، دست کم سه سال زمان لازم است تا پروژه به مرحله واگذاری زمین برسد.

وی ورود سرمایه گذار خارجی به سایر مناطق آزاد را بسیار محدود ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که مدیر منتخب منطقه خارج از مسیری که برایش تعریف شده، حرکت کند تنها مزیت منطقه آزاد برای مردم خریداری خودروهای خارجی ارزان‌قیمت ویا شغل‌های خدماتی خواهد بود.

او با بیان این نکته که اغلب مناطق آزاد به دلیل شکل گیری سیاسی به اهدافشان نرسیدند، افزود: بسیاری از مناطق آزاد کشور نتوانستند کارایی لازم را داشته باشند چراکه حداقل امکانات باید برای این مناطق فراهم شود تا سرمایه گذاران رقبت به حضور در منطقه آزاد داشته باشند.

راشدی به فراهم‌سازی زیرساخت منطقه در کوتاه‌ترین زمان تاکید کرد و گفت: وجود زیرساخت و ساختارهایی مانند سوله و گمرک، مراکز درمانی منجر به ایجاد رغبت سرمایه گذار برای حضور در منطقه می‌شود.

او دسترسی به احداث مرکز خدمات فنی مانند آزمایشگاه را نیاز منطقه آزاد برشمرد و اضافه کرد: ایجاد راه و مسیر دسترسی مناسب از دیگر نیازهای اساسی این منطقه است که فقدان آن در شرایط فعلی جذابیتی برای سرمایه گذاران ندارد.

کد خبر: ۱۱۸٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha