۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
میراث ۵۳۵ هزار میلیارد تومان فروش اوراق بدهی دولت روحانی برای رئیسی| ارائه لایحه بودجه ۲ هفته دیگر
رییس سازمان برنامه و بودجه در توئیتر نوشت

میراث ۵۳۵ هزار میلیارد تومان فروش اوراق بدهی دولت روحانی برای رئیسی| ارائه لایحه بودجه ۲ هفته دیگر

میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به پرداخت ۵۳۵ هزار میلیارد تومانی اصل و سود اوراق قبل، گفت: لایحه بودجه تا ۱۵ آذر به مجلس می رود.

به گزارش بازار، مسعود میرکاظمی در توییتر اعلام کرد: تا سال ۱۴۰۵ دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق دولت قبل را پرداخت کند. دولت سیزدهم تاکنون بیشتر از آن که اوراق بفروشد، اوراق تسویه کرده است.

بر اساس این گزارش، وی همچنین اعلام کرد: لایحه بودجه سال آینده تا ۱۵ آذر بر مبنای واقعی و نه بر اساس ردیف محور به مجلس ارائه می‌شود و سعی شده به جای پرداخت به حواشی به متن پرداخته شود و تضمین کننده شاخص های کلان اقتصادی باشد.

در دولت‌های قبل درخواست مردم مسائلی نظیر اشتغال و کارآفرینی بود. برخلاف مصارف بالایی که دولت قبل داشت. ، حالا درخواست های مردم از سمت اشتغال به سمت معیشت رفته که این موضوع بسیار ناراحت کننده است. بنابراین رشد اقتصادی ۰.۴ درصدی، نرخ سرمایه‌گذاری منهای ۴.۶ و بهره وری پایین نشان دهنده ضرورت تغییر ریل اقتصادی است.

ایران در مخازن هیدروکربوری سرآمد است و با توجه به ذخایر بالای نفت و گاز و میزان برداشت کمی که صورت می گیرد، سال‌ها این ذخایر می‌تواند کمک کننده باشد. مزیت های کشاورزی، ظرفیت حمل و نقل بین المللی با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع انسانی جوان و تحصیل کرده از جمله ظرفیت‌هایی است که می تواند در صورت اتخاذ شیوه درست موجب رشد همه شاخص کلان شود.

اصلاح ساختار بودجه و تدوین برنامه هفتم توسعه برنامه باید قابل اطمینان و تضمین کننده شاخص‌های کلان باشد و قطور بودن یک برنامه ملاک نیست و مثلا ۵۰ صفحه اما تضمین کننده باشد. بی‌ثباتی اقتصادی خط قرمز دولت است و تا به امروز هم با وجود تمام محدودیت‌ها به سراغ استفاده از پایه پولی نرفته و آثار آن در کاهش نرخ نقطه ای تورم هویدا است.

کد خبر: ۱۱۸٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha