۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
بلاتکلیفی بازار فولاد به علت کاهش تقاضای جهانی| نگرانی فولادی ها از قطع گاز و برق
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با بازار مطرح کرد

بلاتکلیفی بازار فولاد به علت کاهش تقاضای جهانی| نگرانی فولادی ها از قطع گاز و برق

شهرستانی، عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: با توجه به کاهش تقاضا در بازارهای جهانی بازار فولاد کشور در یک وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی که از هفته گذشته قیمت جهانی فولاد روند نزولی گرفته و تقاضای خرید در پایین ترین حد قرار دارد، فعالان بازارهای داخلی با احتیاط بیشتری وارد بازار می شوند.

وی افزود: بازار فولاد در چین افت کرده و خرید سنگ آهن در بازارهای جهانی بسیار کاهش یافته و این باعث نزولی شدن قیمت ها در بازارهای جهانی شده است.

عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور بیان کرد: همین وضعیت بر زنجیره تولید فولاد در کشور اثر گذاشته و این شرایط بر بلاتکلیفی بازار فولاد ایران در هفته گذشته بسیار تاثیرگذار بوده است.

قیمت فوب بندرعباس شمش صادراتی ایران ۵۸۰ دلار 
شهرستانی با بیان اینکه قیمت فوب بندرعباس شمش صادراتی ایران ۵۸۰ دلار در هر تن در هفته گذشته بود، افزود: این وضعیت سبب شده بود که فعالان داخلی با صبر و احتیاط بیشتری وارد بازار شوند.

در این شرایط که بر بازارهای جهانی حاکم بود در داخل به علت برخی از رانت ها قیمت ها روند صعودی داشت و با وجود اینکه در دو زنجیره شمش و نورد مازاد تولید داریم و بازار این دو محصول بی رمق بود و حتی برخی از کارخانه ها با ظرفیت کمی کار می کردند و یا نیمه تعطیل بودند، قیمت ها روند صعودی داشت

به گفته وی، در این شرایط که بر بازارهای جهانی حاکم بود در داخل به علت برخی از رانت ها قیمت ها روند صعودی داشت و با وجود اینکه در دو زنجیره شمش و نورد مازاد تولید داریم و بازار این دو محصول بی رمق بود و حتی برخی از کارخانه ها با ظرفیت کمی کار می کردند و یا نیمه تعطیل بودند، قیمت ها روند صعودی داشت.

شهرستانی بیان کرد: هفته گذشته برخی از تولید کنندگان در تامین مواد اولیه مشکلاتی داشتند زیرا قیمت قراضه افزایش یافت و خود را به قیمت آهن اسفنجی نزدیک کرد و این سبب شد که برخی از تولید کنندگان کار خود را نیمه تعطیل کنند و حتی در برخی از استانها تولید متوقف شد.

افزایش قیمت در داخل و کاهش قیمت در بازارهای جهانی باعث بلاتکلیفی بازار
عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با بیان اینکه افزایش قیمت در داخل و کاهش قیمت در بازارهای جهانی باعث بلاتکلیفی بازار در هفته گذشته شد، گفت: این وضعیت در ابتدای زنجیره تولید قرار دارد و در انتهای زنجیره عملا خبری نیست و تولید کنندگان در فروش محصولات خود دچار مشکلاتی هستند.

هرچند که بازار فولاد کشور تا حدودی به چشم انداز مذاکرات نیز توجه دارد، اما انتشار خبری مثبت از طرف دولت مبنی بر بازگشت ارزهای صادراتی فولادی ها و شرکت های پتروشیمی به سامانه نیما تا حدودی می تواند، مشکلات فولادی را کمتر کند

وی اظهارداشت: هرچند که بازار فولاد کشور تا حدودی به چشم انداز مذاکرات نیز توجه دارد، اما انتشار خبری مثبت از طرف دولت مبنی بر بازگشت ارزهای صادراتی فولادی ها و شرکت های پتروشیمی به سامانه نیما تا حدودی می تواند، مشکلات فولادی را کمتر کند.

نگرانی تولید کنندگان از کمبود گاز  در زمستان
عضوهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور از نگرانی تولید کنندگان از کمبود گاز در زمستان خبرداد و گفت: شرکت ملی گاز ایران برنامه اولویت بندی قطع گاز شرکت‌های فولادی را اعلام کرد که بر اساس آن قطع گاز برخی شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی در اولویت اول قرار دارند که این می تواند اثر مستقیمی بر تولید فولاد سازان بگذارد.

به گفته شهرستانی، طبق این برنامه در اولویت نخست مصرف گاز فولادسازان به ۲۲ درصد کاهش می‌یابد و در اولویت دوم و سوم گاز مصرفی فولاد سازان تا ۴۳ و ۶۵ درصد کاهش می یابد و این نشان می دهد که به احتمال زیاد فولادی ها در دو ماه آخر سال ممکن است با قطعی برق و گاز مواجه شوند.

کد خبر: ۱۱۸٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha