سهم ۴.۲ درصدی گردشگری در تولید ناخالص ملی ایران
رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد

سهم ۴.۲ درصدی گردشگری در تولید ناخالص ملی ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بر اساس آخرین گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۰ بخش گردشگری در ایران سهم ۴.۲ دهم درصدی از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش بازار، غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد افزود: این در حالی است که سهم گردشگری از تولید ناخالص ملی در قطر ۷ و نیم درصد، در عربستان ۵ و یک دهم درصد در امارات ۵ و ۲ دهم درصد و در ترکیه ۵ درصد است.

وی اضافه کرد: در این سال، سهم اشتغال گردشگری در ایران ۶ و نیم درصد، در گرجستان ۲۱ و ۸ دهم درصد در امارات ۹ و ۴ دهم درصد و در ترکیه ۸ و یک دهم درصد بوده است.

شافعی گفت: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۹، از بین ۱۴۰ کشور، شاخص رقابت پذیری در ایران ۸۹، امارات رتبه ۳۳ و ترکیه رتبه ۴۳ بوده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر بخش گردشگری مورد بی‌مهری جدی قرار گرفته و از ظرفیت‌های آن استفاده نشده است حتی آثار ثبت شده نیز گاهی اوقات در معرض آسیب جدی بوده است.

شافعی گفت: توجه نکردن به آثار فرهنگی و میراث ملی، آتش‌زدن ثروت ملی است که قابل جبران نخواهد بود.

رئیس اتاق ایران افزود: با شیوع ویروس کرونا مشکلات بسیاری برای فعالان حوزه گردشگری ایجاد شد و بسیاری از این فعالان با تنگناهای جدی و خطر ورشکستگی مواجه شدند این در حالی است که فعالان این حوزه بی پناه رها شده‌اند.

شافعی گفت: ایران با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار همچنان نتوانسته از ظرفیت‌های خود استفاده کند.

کد خبر: ۱۱۸٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha