۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
ممنوعیت واردات به افزایش قیمت تعبیر نشود| بازار خودرو درس عبرتی برای مسئولان
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

ممنوعیت واردات به افزایش قیمت تعبیر نشود| بازار خودرو درس عبرتی برای مسئولان

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی گفت: قانون ممنوعیت واردات نباید به این گزاره تعبیر شود که تولیدکننده داخلی یک بازار بکر و بی رقیب را گیر بیاورد و هر قیمتی را روی اجناس خود بگذارد.

سیدرضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن نگرانی از تکرار موضوع پراید در لوازم خانگی و لاستیک و … تولید داخل کشور، بیان کرد: قانون ممنوعیت واردات نباید به این گزاره تعبیر شود که تولیدکننده داخلی یک بازار بکر و بی رقیب را گیر بیاورد و هر قیمتی را روی اجناس خود بگذارد.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق رخ ندهد ما به جای چند محصول تولیدی کارخانه سایپا که با بدترین کیفیت تولید و با گران‌ترین قیمت ممکن به مردم فروخته می‌شود از این به بعد صدها کارخانه سایپا خواهیم داشت، ابراز کرد: به عقیده بسیاری از کارشناسان اتفاقاً این فرصت نادر و خوبی برای کارخانه‌های تولید داخل است که از بازار رقابتی استفاده کرده و با کم کردن قیمت تولیدی شأن و ارتقای کیفیت به بهترین بازار دست یابند.

کیفیت کاهش نیابد 
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: چندان به تحقق این موضوع خوش بین نیستم چرا که تولید کنندگان داخلی در بیشتر وقت‌ها تنها به فکر فروش بالای موقت خود هستند تا سود کنند اصلاً به آینده‌نگری و بازار رقابتی و … نمی‌اندیشند در نتیجه وضعیت کنونی تولید علی رغم اینکه به تولیدگران حق می‌دهیم که با مشکلات فراوانی روبرو هستند، به طرز تفکر تولید کننده ایرانی نیز باز می‌گردد.

نگرانی از تکرار موضوع پراید در لوازم خانگی و لاستیک و … تولید داخل کشور وجود دارد 

طباطبایی با بیان اینکه تولیدگر ایرانی تنها نوک بینی و همچنین منافع کوتاه مدت خود را می بیند، تاکید کرد: اگر قرار باشد کالاهای مثلاً کره ای وارد نشوند اما یک کارخانه ایرانی یخچالی که امروز ۹ میلیون تومان است را در یک بازار بی رقیب و مملو از تقاضا به ۱۸ میلیون تومان برساند، همان بهتر که واردات آزاد شود تا مردم ضربه کمتری بخورند.

وی با بیان اینکه مردم به شدت نسبت به عدم واردات بدبین هستند، ابراز کرد: مردم از اینکه داستان پراید تکرار شود بیم دارند البته مردم حق هم دارند چرا که تجربه به آنها ثابت کرده اگر بازار بی رقیب در اختیار یک تولیدگر ایرانی باشد پوست خریدار را خواهد کند برای مثال امروز شاهد هستیم که در مضحک ترین حالت وقتی به یک خودروی بی کیفیت نقد می‌شود و مجبور می‌شوند تولیدش را متوقف کنند، هاچ بک آن را تولید می‌کنند یا بدنه اش را تغییر داده و نام جدیدی بر روی آن می‌گذارند.

۵۰۰ کارخانه لوازم خانگی در کشور وجود دارد 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در مقابل هستند کسانی که معتقدند چنین اتفاقی در بازار لوازم خانگی رخ نمی‌دهد چرا که تولید کنندگان خودرو دو کارخانه هستند اما ۵۰۰ تولیدگر لوازم خانگی در کشور وجود دارد، بیان داشت: این گزاره را قبول ندارم چرا که از بین ۵۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی کشور نهایتاً پنج کارخانه اصلی تر برند هستند و تولیدات آنها به چشم می‌خورد لذا بازهم معتقد هستم بازار غیر رقابتی انحصاری که ماحصل آن افول کیفیت است، پدید خواهد آمد.

هستند کسانی که معتقدند چنین اتفاقی در بازار لوازم خانگی رخ نمی‌دهد چرا که تولید کنندگان خودرو دو کارخانه هستند اما ۵۰۰ تولیدگر لوازم خانگی در کشور وجود دارد

طباطبایی با بیان اینکه چندی پیش عکسی از تولید ایران خودرو بیرون آمد که نشان می‌داد قاب درهای عقب پژو با پیچ فلزی آن هم رو کار نصب شده اند، ابراز داشت: این عکس هزاران حرف در درون خود دارد و نشان می‌دهد که خودرو ساز وقتی بداند که خودرویش را با هر کیفیتی می خرند، پول نقد هم می‌دهند حتی برایش صف هم می‌ایستند چرا باید به کیفیت بیندیشد؟ اصلاً نیاز است به کیفیت فکر کند و هزینه کند؟ به جای پین های پلاستیکی از یک پیچ فلزی روی کار استفاده می‌کند حالا چه دیده شود چه دیده نشود وقتی مشتری آن را می خرد چرا که نکند؟

وی افزود: این تمام ترس ما از لوازم خانگی است امروز شاهد هستیم که یک خودرو ثبت نام می‌کنید با یک قیمت مشخص اما دوباره و سه باره برایش پول می‌ریزید دست آخر هم وقتی تحویلش می‌گیرید چند آپشن بر رویش نیست و به شما اعلام می‌شود که بعداً برای دریافت آن بیایید، لذا همه ترس ما این است که این طرز کار به لوازم خانگی‌ها هم سرایت کند و مثلاً شما ماشین لباس شویی بخرید که درب آن ۱۰۰ روز دیگر به شما تحویل داده شود. در حالی که بازهم تاکید می‌کنم این عدم واردات بهترین زمان برای انحصار سالم بازار از طریق ارتقای کیفیت و کاهش قیمت است.

کد خبر: ۱۱۸٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha