۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
دلیلی برای کشت محصولات آب بر در اصفهان وجود ندارد| صنایع آب بر عامل اصلی بحران در نصف جهان
معاون رییس جمهور در گفتگو با بازار:

دلیلی برای کشت محصولات آب بر در اصفهان وجود ندارد| صنایع آب بر عامل اصلی بحران در نصف جهان

سلاجقه معاون رییس‌جمهور از نشست ویژه برای حل معضل زاینده رود خبر داد و گفت: وقتی با بحران خشکسالی مواجه هستیم دلیلی برای کشت محصولات آب‌بر در اصفهان وجود ندارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مدتی است که پای کم آبی به مسائل اجتماعی کشیده شده؛ بعد از اعتراض مردم خوزستان، حالا نوبت به اصفهانی ها رسیده است. آمارهای اعلامی نشان می دهد که زندگی بیشتر از یک میلیون کشاورز اصفهانی به دلیل بحران آب و خشکی زاینده‌رود مختل شده است. کشاورزانی که از دوشنبه ۱۷ آبان در بستر زاینده رود و در ضلع شمالی پل خواجو به اعتراض نشسته‌اند و حالا جمع زیادی از مردم اصفهان را با خود همراه کرده‌اند تا نسبت به خشک شدن رگ حیات استان‌شان اعتراض کنند. این اعتراض بزرگ زیست‌محیطی نشان می‌دهد بحران آب چگونه زندگی را در ایران نشانه رفته است.

بحرانی که ریشه آن در سیاست گذاری های اشتباه سال های گذشته بوده، به نظر می رسد که به این راحتی حل شدنی نیست و مسئولین دولت سیزدهم هم چیزی در چنته برای حل این  معضل ندارند. حالا بعد از وعده پرداخت حقابه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به کشاورزان معترض اصفهانی از سوی استاندار اصفهان، مشاور رییس جمهور هم از جبران زیان مالی وارده به کشاورزان خبر می دهد. علی سلاجقه رییس سازمان محیط زیست که عامل اصلی بحران آب در اصفهان را استقرار صنایع آب بر می داند، به بازار می گوید: خسارت هایی که کم آبی به کشاورزان این استان وارد کرده باید به نوعی جبران شود.  

عامل اصلی بحران آب در اصفهان استقرار صنایع آب بر است. در چنین شرایطی نمی توان کشاورزی را به دلیل خشکسالی تعطیل کرد البته این به معنای کشت محصولات آب بر در این استان نیست

نشست ویژه برای حل مشکل زاینده رود
سلاجقه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: معاون اول رییس جمهور ۳ وزارتخانه نفت، نیرو و جهاد کشاورزی را مکلف به رسیدگی و حل مشکل زاینده رود کرده و نشست ویژه ای بین وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و رییس سازمان محیط زیست برای حل معضل زاینده رود برگزار شده است.

او درباره نقش سازمان محیط زیست برای حل این مشکل، گفت: ما در کنار مردم هستیم ولی شاخص های محیط زیستی هم باید در کشور رعایت شود و نمی توان آنها را نادیده گرفت.

وی همچنین درپاسخ به این سوال که راه کارهای پیشنهادی برای حل مشکل کشاورزان اصفهانی چیست، گفت: در حال حاضر حجم زیادی آب توسط صنایع آب بر در این اصفهان مصرف می شود. در چنین شرایطی نمی توان گفت که کشاورزی باید تعطیل شود. چرا که معیشت جمعیت زیادی از مردمان این شهر به این مساله گره خورده است.

او با بیان اینکه صنایع آب بر باید به کشاورزان این استان برای حل مشکلشان کمک کنند، ادامه داد: البته در شرایطی که کشور با خشکسالی شدیدی دست و پنجه نرم می کند کشت محصولات آب بر در استانی همچون اصفهان هیچ دلیل و منطقی ندارد.

احداث حجم زیادی کارخانه های صنعتی در اصفهان و کشت محصولاتی همچون برنج نشان می دهد که هیچ توجهی به اقلیم و منابع و ذخایر آبی این استان نداشته ایم و حالا هم با بحران مواجه هستیم

معاون رییس جمهور همچنین با اشاره به تولید  ۱۷ میلیون تن فولاد و محصولات جانبی در فولاد مبارکه اصفهان در سال گذشته، گفت: این میزان فولاد به چیزی حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد. البته صنایع آب بر اصفهان تنها به فولادی محدود نمی شود و کارخانه های پتروشیمی، سفال و آجرپزی و سیمان و سرامیک  و غیره را هم شامل می شود. احداث این حجم از کارخانه های صنعتی  و کشت محصولاتی همچون برنج نشان می دهد که هیچ توجهی به اقلیم و منابع و ذخایر آبی این استان نداشته ایم و حالا هم با بحران مواجه هستیم.  

کد خبر: ۱۱۸٬۴۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داریوش IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      خوب اینا که همه می دونند، راه حل چیه؟
    • اکرم IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      2 0
      یعنی یه کارشناس اگ قرار بود حرف بزنه و تحلیل کنه خودت بودی دست مریزااد .واله اصفهانی قبول نمیکنه.سرچشمه اش خشک شده دادا
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      1 0
      چطور میشه اصفهان 26مین استان خشک کشور هست و رتبه 3صنعتی کشور رو داشته باشه .در کشاورزی هم میخان رکورد دار باشن مگر این کار راهی جز نابودی چهارمحال و بختیاری داره که در حال انجامه.....
    • Xxx IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      2 0
      بنده به عنوان یه ایرانی خواستار جمع آوری اين کارخانه‌ها هستم چرا چون هیچ سودی واسه مردم نداره شما اول به فکر فرونشست باشید. ممنون