۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
دلار دوباره به کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت| کاهش قیمت ارز در صرافی ها و افزایش آن در بازار آزاد
«بازار» از نوسانات نرخ ارز گزارش می دهد

دلار دوباره به کانال ۲۸ هزار تومان بازگشت| کاهش قیمت ارز در صرافی ها و افزایش آن در بازار آزاد

قیمت ها در بازار ارز در حالی سیر صعودی به خود گرفته است که به گفته کارشناسان؛ چنانچه سیاست گذاران ارزی فکری به حال تثبیت قیمت ها و یا ساماندهی بازار نکنند، معلوم نیست دلار در روزهای آینده چه رقمی شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز امروز نیز همچون اوایل هفته گذشته با جنب و جوش خاصی همراه بود، خریداران زیاد شده اند و فروشندگان انواع ارز نیز خیلی راغب به فروش این کالا نیستند، البته برخی افراد ریسک پذیر به دلیل اینکه مبادا با اجرای سیاست های ارزی از سوی بانک مرکزی یا احتمال توافق در مذاکرات برجام، قیمت ها شکسته شود، دلار را با بالاترین قیمت به فروش می رسانند. دلاری که در پایان معاملات هفته گذشته در کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشت اما امروز با طی کردن یک پله صعود به کانال ۲۸ هزار ۲۰۰ تومان نشست تا قیمت ها دوباره در بازار دچار تغییر شوند.

قیمت فروش دلار و انواع ارز امروز در صرافی های مجاز به نسبت روز پنج شنبه  کاهشی شد این کاهش قیمت که معمولا باید به کاهش قیمت در بازار آزاد نیز منجر شود اما اینگونه نشد و با کاهش قیمت ارز در صرافی های مجاز اما قیمت این کالا در بازار آزاد گران شد

افزایش قیمت ارز در بازار آزاد با کاهش قیمت آن در صرافی ها
نکته قابل توجه در بازار معاملات امروز ارز این است که قیمت فروش دلار و انواع ارز در صرافی های مجاز به نسبت روز پنج شنبه کاهش یافته است این در حالی است که معمولا قیمت ها در بازار آزاد نیز باید در چنین شرایطی کاهشی شود اما امروز اینگونه نشد و با کاهش قیمت ارز در صرافی های مجاز بهای این کالا در بازار آزاد گران شد.

طوری که امروز در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۶ هزار و ۸۵۹ تومان و قیمت خرید آن از مردم ۲۶ هزار و ۳۲۷ تومان تعیین و قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۰ هزار و ۶۹۳ تومان و قیمت خرید آن نیز ۳۰ هزار و ۸۶ تومان اعلام شده است اما در بازار آزاد هم‌اکنون، ‌ قیمت دلار ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت یورو ۳۱ هزار و ۶۴۳ تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت ارز در روز پنج شنبه در صرافی‌های بانکی "قیمت فروش دلار ۲۶ هزار و ۸۹۶ تومان و قیمت خرید آن  از مردم ۲۶ هزار و ۳۳۷ تومان تعیین و قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۰ هزار و ۷۰۴ تومان و قیمت خرید آن نیز ۳۰ هزار و ۹۶ تومان بود. همچنین دلار آزاد نیز در پایان معاملات هفته گذشته  ۲۷ هزار و ۹۷۰ تومان رقم خورد.

اگر چه قیمت ارز امروز در بازار افزایشی بود اما این افزایش قیمت تاثیر چندانی بر رشد قیمت سکه و طلا در بازار بر جای نگذاشت و حتی قیمت ها در بازار سکه و طلا در مقایسه با پنج شنبه گذشته سیر نزولی به خود گرفته اند

کاهش قیمت ها در بازار سکه و طلا در مقابل فریش نرخ ارز!
اگر چه قیمت ارز امروز در بازار افزایشی بود اما این افزایش قیمت تاثیر چندانی بر رشد قیمت سکه و طلا در بازار بر جای نگذاشت و حتی قیمت ها در بازار سکه و طلا در مقایسه با پنج شنبه گذشته سیر نزولی به خود گرفته است. آن طورکه قیمت طلای ۱۸ عیار امروز هر گرم یک میلیون و۲۳۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۳۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۱۰۰ تومان است. در حالی این رقم در آخرین معاملات هفته گذشته(پنج شنبه)  طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۲۴۸ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون  و ۳۵۰ تومان رقم خورده بود.

البته امروز همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده  و به فروش می‌رسد. همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار نیز در هر گرم یک میلیون و ۶۴۲ هزار تومان و هر مثقال طلا، ۵ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

از آنجایی که خبر آزاد سازی بخشی از منابع ازی بلوکه شده به کشور در روزهای گذشته  توسط رسانه ها فضای مجازی منتشر ولی به طور رسمی اعلام نشد این موضوع نیز بر افزیش نرخ ارز در بازار تاثیر خود را به جای گذاشت

قیمت ها در بازار ارز واقعی نیست
مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» درباره نوسان قیمت ارز در بازار طی یک دو هفته اخیر گفت: قیمت ارز این روزها متاثر از برخی موضوعات چون نتیجه مذاکرات برجام، تامین کسری سنگین بودجه و کم توجهی سیاست گذاران ارزی برای تثبیت نرخ ارز دچار تغییر نرخ شده که این فراز و نشیب قیمتی هیجانی و برگرفته از عوامل روانی ایجاده شده در بازار است.

وی با بیان اینکه خوش بینی به مذاکرات برجام و انجام توافق در مذاکرات با هدف حذف تحریمها در کنار بازگشت پولهای بلوکه شده تاثیر مثبتی بر بازار ارز به جای گذاشته و معمولا قیمت ها را تا حدی نزولی می کند افزود: البته در مقابل اگر بدبینی در این زمینه احساس شود قیمت ها در بازار ارز افزایشی می شود بنابراین قیمت ها براساس اصول و قواعد خاصی به شکل واقعی بالا و پایین نمی شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: از آنجایی که خبر آزاد سازی بخشی از منابع ازی بلوکه شده به کشور در روزهای گذشته توسط رسانه ها فضای مجازی منتشر ولی به طور رسمی اعلام نشد این موضوع نیز بر افزیش نرخ ارز در بازار تاثیر خود را به جای گذاشت.

افقه افزود: کسری بودجه و تامین نیازهای ضروری نیز این روزها دولت را در شرایط سخت محدودیت مالی قرار داده است که دولت بناچار با فروش ارز با قیمت بالا درصدد تامین هزینه های جاری است. البته دولت علاوه بر فروش نرخ ارز با فروش اوراق بدهی و اموال و ... تلاش می کند که دست به انتشار پول بی پشتوانه ندهد، بنابراین ارز گرانی که در صرافی ها رقم می خورد به دلیل نیازی است که دولت به منابع مالی دارد.

بنا به این گزارش، نوسان قیمت ارز در بازار به عوامل متعددی بر می گردد که به عقیده کارشناسان، دولت برای پایان به این نوسان باید دلار را در یک محدوده قیمتی تثبیت کند و با مدیریت بازار نگذارد قیمت ها در این بازار بی منطق افزایش یابد.

کد خبر: ۱۱۸٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha