۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
 تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰به معنای سود بیشتر برای بانک ها
بانک های دارای منابع ارزی در انتظار سال آینده؛

تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰به معنای سود بیشتر برای بانک ها

عبداللهی گفت: بخش تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۰ باعث می شود بانک هایی که منابع ارزی بیشتری دارند نسبت به بدهی های ارزی سودی از این محل شناسایی کنند.

بازار؛ گروه بورس: تحلیلگران بازار سرمایه بر این باور هستند موضوع ارز در بودجه سال آینده اهمیت بالایی دارد، از یک طرف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک گره است و اگر بخواهیم بازش کنیم باید به یک نفر صدمه ای بزنیم! حالا ممکن است آن صدمه به سهامدار و شرکت  یا ممکن است به مردم باشد. باید سعی کنیم اول از همه قدرت خرید مردم را افزایش دهیم بعد بیاییم ارز ۴۲۰۰ را حذف کنیم.

کاویان عبداللهی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بازار، در پاسخ به این پرسش که تاثیر تغییر تسعیر نرخ ارز در بودجه ۱۴۰۰ بر وضعیت نمادهای بانکی و بورس چقدر است؟ گفت: ما در یک بخش تسعیر ارز بانک ها را داریم که در واقع هر بار تسعیر ارز می دهند بانک هایی که منابع ارزی بیشتری دارند نسبت به بدهی های ارزی می توانندسودی را از این محل شناسایی کنند و این داستان همیشه بین بانک مرکزی، سهامدارها و بانکها اتفاق می افتد که سهامداران بر این باور هستند سودی که دارند ۲۳ درصد هست و بانک مرکزی تمایل دارد سودی ۱۵ درصد باشد. حتی در همین راستا بانک ها نیز تمایل دارند از سود بهره ببرند ولی این سود، سودی زیاد نیست که بتوان بین سهامداران تقسیم شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به اینکه تغییر نرخ تسعیر ارز از ۱۷ هزار به ۲۳ هزار تومان چقدر می تواند در سودسازی بانک ها تاثیر داشته باشد پاسخ داد: اگر بخواهم علمی پاسخ بدهم که چقدر سود ایجاد می شود؛ با توجه به سایت کدال، آخرین صورتحساب مالی بانک را باز می کنیم، می بینیم چقدر دارایی ارزی و چقدر بدهی ارزی دارند که از همدیگر کم می کنیم. آنچه که باقی می ماند مابه التفاوت بین ارز ۱۷ تا ۲۳ هزار تومان است که به ازای هر دلار ۶ هزار تومان اضافه می شود. همچنین تقسیم بر تعداد سهام های شرکت می کنیم. از این طریق می توانیم سود ناشی از تسعیر ارز  را شناسایی کنیم، البته این سود ناشی از تسعیر ارز فقط در بانک ها اتفاق نمی افتد.

متاسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده که کسری بودجه عجیب و غریبی برای دولت ایجاد شود. کسری بودجه امسال بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید دولت بتواند آن را جبران کند

این تحلیلگر درباره شاخص بورس در ماه آینده اظهار کرد: بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی را داریم که در یک سری کالاها اعم از بحث دامداری، غذا، دارو و ...،   تخصیص پیدا می کند. متاسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شده که کسری بودجه عجیب و غریبی برای دولت ایجاد شود. کسری بودجه امسال بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید دولت بتواند آن را جبران کند. لذا می تواند از طریق انتشار اوراق دولتی تامین شود که در حال حاضر سر این موضوع دعوا دارند.

 عبداللهی تصریح کرد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم ممکن است با چند مشکل مواجه شویم؛ شرکت ها مجبور می شوند با بهای تمام شده بالاتری تولیدات های خود را بفروشند. بهای تمام شده که بیشتر شود قاعدتا نمی توانند زیان‌ده شوند و باید قیمت عرضه را هم افزایش دهند. قیمت ها را که افزایش دهند مصرف کننده تحت فشار قرار می گیرد، متاسفانه این مساله می تواند عواقب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد.

در سال بعد اگر این مشکل ارز ۴۲۰۰ تومانی را حل کنند شرکت ها می توانند وضعیت خیلی بهتری پیدا کنند سودسازی بیشتری از نظر ریالی از طریق فروش بیشتر داشته باشند

او با اشاره به اینکه دولت چطور می تواند این بازار را مدیریت کند بیان کرد: به نظر من، نمی شود امشب بخوابیم فردا بگوییم ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست. در حال حاضر اقتصاد ایران ۲ تا گره کور دارد. اولی، ارز ۴۲۰۰ و دومی قیمت گذاری دستوری است که از مهمترین مشکلات اقتصادی بشمار می آید. ارز ۴۲۰۰ تومانی یک گره ای است که اگر بخواهیم بازش کنیم باید به یک نفر یک صدمه ای بزنیم حالا ممکن است آن صدمه به سهامدار و شرکت یا ممکن است به مردم باشد. باید سعی کنیم اول از همه قدرت خرید مردم را افزایش دهیم بعد بیاییم ارز ۴۲۰۰ را حذف کنیم.

عبداللهی در پایان اذعان کرد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود می توان گفت؛ کسری بودجه دولت و بحث اوراق نیز تا حدودی قابل حل می شود و احتمالا می توانیم شرایط خیلی بهتری را برای اقتصادمان داشته باشیم. مشکل باید به مرور زمان حل شود و حالا در سال بعد اگر این مشکل ارز ۴۲۰۰ تومانی را حل کنند شرکت ها می توانند وضعیت خیلی بهتری را پیدا کنند و سودسازی بیشتری از نظر ریالی  داشته باشند. بازار هم متناسب با سودسازی قیمت ها متناسب با سودسازی شرکت ها افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۱۱۸٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha