۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
کسب‌وکار درو پنجره سازان آلومینیومی تخته شد| چرخش پاشنه تولید بر محور گرانی
در گفت‌وگو با بازار واکاوی شد؛

کسب‌وکار درو پنجره سازان آلومینیومی تخته شد| چرخش پاشنه تولید بر محور گرانی

مشهد- صنعت ساخت در و پنجره آلومینیومی این روزها به دلیل جهش قیمت‌ها و کاهش ساخت‌وسازها مدتی است با رکود سنگین و حتی کناره‌گیری برخی از صنعتگران از این صنعت منجر شده است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: به گفته بسیاری از فعالان صنعت ساخت‌وساز زمانی ساخت در و پنجره آلومینیومی از رونق و کشش خوبی بهره‌مند بود، ولی بازار این حوزه با کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز و افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه، سقوط چشمگیری داشته است.

موانع بر سر راه صنعتگران موجب شده تا برخی از تولیدکنندگان با پیش‌بینی آینده این صنعت و برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر اقدام به تعطیلی مجموعه کاری خود بکنند.

باهدف آشنایی با مشکلاتی که این متصدیان این صنعت دست‌وپنجه نرم می‌کنند با مصطفی برومند مسئول اتحادیه آلومینیوم کاران مشهد ساعاتی را به بحث و گفت‌وگو نشستیم که در ذیل می‌خوانید.

* وضعیت کسب و کار  آلومینیوم کاران چگونه است؟
زمانی ساخت در و پنجره آلومینیومی بازار خیلی خوبی داشت اما در طی دو سال گذشته به دلیل کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز و افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه و از همه مهم‌تر کاهش قدرت خرید مردم نه‌تنها مشتری‌ها کاهش داشته بلکه حاشیه سود نیز به پائین ترین مقدار خود رسیده است.

* قیمت آلومینیوم از سال گذشته تاکنون چقدر یا چند درصد گران شده است؟
قیمت آلومینیوم از سال گذشته تاکنون حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است و این در حالی است که این گرانی تأثیر بسیار زیادی روی تولید و فروش در حوزه کاری ما داشته زیرا باعث شده تا برخی از «یو.پی.وی.سی» کارها تصمیم به جمع‌آوری کار خود بگیرند چراکه رقابت افزایش‌یافته اما کار کاهش داشته است.

* این گرانی چه تأثیر بروی تولید و یا فروش کار شما گذاشته است؟
ما هنگامی می‌توانیم سود بیشتری داشته باشیم که قیمت مواد اولیه پایین باشد اما هنگامی‌که قیمت تمام‌شده محصول افزایش پیدا می‌کند لذا با توجه به کاهش توان مردم برای خرید ما به‌ناچار مجبور به کاهش سود و اجرت هستیم لذا این موضوع قدرت رقابت و بقا در بازار را کاهش می‌دهد.

کسب‌وکار درو پنجره سازان آلومینیومی تخته شد| چرخش پاشنه تولید بر محور گرانی

درصورتی‌که پس از تورم باید هزینه اجرت‌ها هم افزایش پیدا کند اما چنین اتفاقی در عمل نیفتاده  و علاوه بر اینکه اجرت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، کاهش هم پیداکرده است.

سال گذشته قیمت‌ها رشد روز افزونی داشت و تولیدکنندگان قادر به پیش‌بینی قیمت‌ها نبودند، به همین دلیل خریدوفروش اعتباری نیز از سال گذشته از بین رفت و اگر فردی هم‌اکنون بخواهد وارد این حوزه بشود باید از نقدینگی بالایی برخوردار باشد.

* برای تأمین پروفیل آلومینیوم موردنیاز صنایع و کارگاه‌های تولیدی با چه مشکلاتی روبرو هستید؟
در رابطه با مشکلات می‌توان گفت ما برای تولید و مصرف آلومینیوم دچار مشکل نیستیم بلکه مشکل اصلی‌مان نوسان قیمت آلومینیوم است. از آنجایی که قیمت آلومینیوم جهانی و در بورس مشخص می‌شود بازار رقابتی شده است.

در این راستا اگر دولت در ارایه تسهیلات نگاه ویژه ای به بخش تولید کشور داشته باشد می توان مشکلات و معضلات را رفع و توان تولید را ارتقا داد با توجه به اینکه محصولات موجود در بورس به صورت نقد به فروش می رسد، خرده فروشان و صنایع کوچک قدرت خرید محصولات را ندارند.

* آلومینیوم را از کجا و به چه طریقی تهیه می‌کنید و چقدر در این مسیر دلالان نقش دارند؟

لازم به ذکراست، فلز آلومینیوم مانند طلا بوده و در بورس قیمت گذاری می‌شود و چیزهایی که تأثیر بر روی قیمت آن دارد عرضه و تقاضا و همان بورس است.تهیه آلومینیوم به این صورت است که نمایندگی‌های رسمی در هر شهری وجود دارد و مردم می‌توانند ازآنجا آلومینیوم تهیه کنند.

* در حال حاضر کارگاه‌های تولیدی و آلومینیوم کاران با چه مشکلاتی روبرو هستند؟
به‌عنوان‌مثال در و پنجره سازان که جزء مشاغل سبک به‌حساب می‌آیند، ادارات دولتی مانند بیمه، دارایی و یا شهرداری ها حمایتی از آن ها ندارند حتی برخی ادارات بیمه برای واحدی که ۱۰ الی ۱۵ کارگر دارد از زمانی که بیماری کرونا شروع شد حاضر نشدند حتی ارقام پرداختی را تقسیط کنند! حتی ما توقع کاهش قیمت بیمه را نداشتیم اما پرداخت رقم ماهانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برای حق بیمه را انتظار داشتیم تا قسط‌بندی کنند این در حالی است که در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری و حمایت زیادی از تولیدکنندگان می‌شود و عملاً تولیدکنندگان بدون هیچ حمایتی خودشان به‌سختی مسیر تولید را طی می‌کنند.

در ارتباط با جبران خسارت در زمان کرونا و مشکلاتی که تمامی واحد های تولیدی با آن درگیر شدند به‌هیچ‌عنوان هزینه‌ها و خسارات تحمیل‌شده به صنعتگران جبران نشد و در این رابطه هیچ‌گونه حمایتی از سوی نهادهای دولتی با وجود خسارت های سنگین به سرانجام رسید.

کسب‌وکار درو پنجره سازان آلومینیومی تخته شد| چرخش پاشنه تولید بر محور گرانی

 * چه نوع آلومینیوم هایی در بازار فروش دارد و علت رکود فعلی چیست؟

ما چند مدل آلومینیوم‌داریم یکی از انواع آن آلومینیوم «اس. تی» است که کیلویی عرضه می‌شود.نوع دیگر آلومینیوم «ترمال بریک» است که دو آلومینیوم به هم دوخته‌شده است و برای عایق شدن استفاده می‌شود که قیمت آن بیشتر است و نوع دیگر نرمال است که عایق نیست و همچنین نوع دیگر برای نما بکار می‌رود به نام «کرتین وال» و نوع دیگر «یو.پی.وی.سی» است که عایق است و ۵۰ درصد محصولات بازار این نوع است.

آلومینیوم‌ها به‌جز نوع اس تی که کیلویی است بقیه به‌صورت متری به فروش می‌رسد و ما در این حوزه فقط برای چرخیدن چرخه و کار کردن نیروها با سود ٢ درصد کار را ادامه می‌دهیم.

صنعت ساختمان، بازار مهمی برای آلومینیوم است که در آن آلومینیوم و آلیاژهای آن مورد استفاده قرار می‏ گیرند. آلومینیوم به علت ویژگی‏ های منحصر به فرد خود، استفاده‌های بسیار مختلفی در صنعت دارد که از آن جمله می‏ت وان به کاربرد آلومینیوم در صنعت ساختمان‏ سازی و در و پنجره سازی اشاره کرد لذا در حال حاضر به دلیل رکود در صنعت ساختمان لذا مصرف آلومینیوم در این صنعت نیز رو به کاهش گذاشته است.

* آیا تا پایان سال افزایش قیمت را پیش‌بینی می‌کنید؟
اگر این شرایط ادامه پیدا کند تا آخر سال شاهد افزایش بیشتر قیمت آلومینیوم خواهیم بودبرای مثال در یک ماه گذشته با افزایش ۲۰ درصدی قیمت آلومینیوم مواجه بودیم. آلومینیوم اس تی معمولی کیلویی بیش از ۷۰ هزارتومان خرید آن است و بیش از ۸۰هزارتومان با هزینه ساخت آن بفروش می رسد و قیمت آلومینیوم ترمال کیلویی ١۶٠ هزار تومان است.

در کشور متاسفانه همه‌چیز بستگی به نوسانات نرخ ارز دارد. به‌عبارت‌دیگر، قیمت‌ محصولات با افزایش نرخ‌ ارز بالا می‌رود اما با کاهش نرخ ارز، نزول پیدا نمی‌کند! متاسفانه با جهش قیمت آلومینیوم تولیدکنندگان محصول آلومینیومی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و قدرت خرید آنها کاهش می یاید.

کد خبر: ۱۱۸٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha