۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
از کاهش قیمت دلار و ادامه روند سقوط لیر ترکیه تا افزایش ارزش یورو در بازارهای جهانی
تحلیل بازار فارکس؛

از کاهش قیمت دلار و ادامه روند سقوط لیر ترکیه تا افزایش ارزش یورو در بازارهای جهانی

بازار فارکس این هفته تغییرات جالبی را با خود به همراه داشت که از جمله می توان به کاهش ارزش دلار و ادامه روند سقوط آزاد لیر تا افزایش ارزش یورو و ارز برخی کشورها مانند دلار نیوزیلند اشاره کرد.

به گزارش بازار، در حالی که معامله گران طی روزهای گذشته مشغول ارزیابی این بودند که آیا افزایش اخیر نرخ ارز ایالات متحده، ناشی از واگرا شدن انتظارات بانک مرکزی در بحبوحه افزایش تورم در سراسر جهان، بیش از حد پیش رفته است یا خیر، دلار از بالاترین سطح ۱۶ ماهه خود در روز پنجشنبه عقب نشینی کرده و با ریزش قیمت مواجه شد. 

بر اساس این گزارش، شاخص نرخ دلار که ارز را در برابر سبدی متشکل از شش رقیب اندازه گیری می کند، در روز چهارشنبه به بالاترین حد خود از اواسط ژوئیه ۲۰۲۰ یعنی ۹۶.۲۲۶ رسید، اما نهایتا با ۰.۲۷۲ درصد ریزش به ۹۵.۵۵۳ کاهش یافت.

«اریک نلسون»، استراتژیست ارزی در شرکت اوراق بهادار ولز فارگو (NYSE:WFC) در این خصوص می‌گوید: ما طی چند هفته گذشته یک حرکت واقعاً بزرگ در دلار را داشته‌ایم، و من فکر می‌کنم که اکنون کمی نفس خواهیم کشید. 

داده های اخیر ایالات متحده نشان می دهد که تورم در ماه اکتبر به بالاترین حد خود از سال ۱۹۹۰ رسیده است، در حالی که اعداد خرده فروشی بالاتر از پیش بینی ها بود، و باعث شد که بازار به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو زودتر از آنچه که پیش بینی شده بود واکنش نشان داده و در نتیجه قیمت ها را افزایش دهد. موضوعی که نهایتا باعث تقویت دلار شد.

«بوریس شلوسبرگ»، مدیر بخش استراتژی FX در موسسه BK Asset Management، گفت: «دلار رشد کاملی داشته است و اکنون بازار عقب‌نشینی کرده و ارزیابی خواهد کرد که آیا واقعاً موضوع تورم با سرعتی که همه فکر می‌کنند ادامه دارد یا خیر.

وی همچنین افزود: اگر این موضوع درست باشد، پس هیچ چیزی مانع آن نخواهد شد. اما من فکر می کنم که اگر اعداد کمی با سرعت کمتری به سمت جلو حرکت کنند، قطعاً مقداری کاهش ارزش دلار را مشاهده خواهید کرد.

البته تغییرات بازار فارکس، صرفا منحصر به دلار آمریکا نبوده و یورو نیز با ۰.۴۵ درصد افزایش به ۱.۱۳۶۹۵ دلار رسید و از پایین ترین سطح ۱۶ ماهه خود در روز چهارشنبه که به زیر ۱.۱۳ دلار رسیده بود کمی فاصله گرفت.

 پس از آن که داده ها منتشر شده نشان داد که تورم فزاینده در انگلیس طی ماه گذشته فشار زیادی بر بانک مرکزی این کشور برای افزایش نرخ بهره در نشست ماه آینده خود ایجاد کرده، استرلینگ با افزایش ۰.۱ درصدی نسبت به دلار به ۱.۳۴۹۴ دلار رسید و قیمت آن در روز چهارشنبه ۰.۵ درصد جهش کرد.

در نیوزیلند نیز پس از آنکه گزارش های بانک مرکزی این کشور نشان داد که انتظار می رود تورم در کوتاه مدت افزایش یابد، دلار نیوزیلند با ۰.۵۵ درصد افزایش به ۰.۷۰۳۶ دلار رسید.

در جاهای دیگر، لیر ترکیه پس از کاهش ۱۰۰ واحدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی به ۱۵ درصد، حتی با وجود تورم نزدیک به ۲۰ درصد، ۲.۸۳ درصد دیگر کاهش یافت و پول ملی ترکیه به سمت پایین سقوط کرد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در Oanda می گوید: لیر همچنان یک کیسه بوکس است و ضعف بیشتر برای آن بی پایان است.

کد خبر: ۱۱۸٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha