۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳
جشنواره پسته و نگاهی به «صادرات غیرنفتی» | دامغان مرکز توجهات شد
بازار گزارش می‌دهد؛

جشنواره پسته و نگاهی به «صادرات غیرنفتی» | دامغان مرکز توجهات شد

دامغان- گردش مالی بیش از سه هزار میلیاردتومانی سالانه پسته دامغان سبب شده تا از این ظرفیت به مثابه یکی از مهمترین ارکان صادرات غیرنفتی یاد شود.

بازار، گروه استان‌ها:  استان سمنان مربع توسعه خود را حول چهار محور شامل صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری تعریف کرده است. از یک سو دارا بودن معادن بسیار به خصوص معادن فلزی از جمله ظرفیت‌های خوب سرمایه گذاری در سطح استان است و از سوی دیگر به دلیل اقلیم البرزی، کشاورزی نیز از جمله ظرفیت‌های خوب تولیدی این منطقه محسوب می‌شود.

برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها سبب می‌شود تا در کنار شناساندن ظرفیت‌های قابل سرمایه گذاری، تولید و همچنین صادرات، ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان نیز شناسانده شود جشنواره‌هایی که برای پسته دامغان، انگور شاهرود و … در طول سال برگزار می‌شوند اما شاید بتوان جدی‌ترین و موفق‌ترین این رویدادها را جشنواره ملی پسته دامغان دانست که با هدف برند سازی این محصول به نام دیار صد دروازه هر ساله برگزار می‌شود.

تاکید به صادرات
هشتمین جشنواره پسته دامغان با نگاهی به توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه تولیدات کشاورزی در حالی از امروز کار خود را آغاز کرد که دو معاون وزیر و مقامات استانی و شهرستانی مهمان این رویداد هستند. به گفته مسئولان این جشنواره برگزاری وبینار و ارائه سخنرانی و پژوهش‌های علمی برای ارتقای تولید کیفی و کمی این محصول از جمله بخش‌های این رویداد محسوب می‌شود.

استان سمنان مربع توسعه خود را حول چهار محور شامل صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری تعریف کرده است

رویدادی که باعث می‌شود تا پسته دامغان به عنوان یک محصول استراتژیک در سطح استان سمنان معرفی شود تا جایی که استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار از آن به مثابه یک رکن صادرات غیرنفتی یاد می‌کند و می‌گوید: گردش مالی پسته دامغان در سال گذشته سه هزار میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد این شهرستان دارای ظرفیت‌های خوب تولیدی است.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه برگزاری چنین رویدادهایی از لحاظ شناساندن فرهنگ، نقاط زیبای گردشگری و تاریخی دامغان نیز مؤثر است، ابراز کرد: باید بتوان تقویت زیر ساخت‌های صادراتی را نیز به همراه شناساندن محصول پسته دامغان همراه کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از صادرات استان از گمرک صورت نمی‌گیرد در نتیجه در آمار صادرات استان لحاظ نمی‌شود، افزود: در کنار جذب سرمایه‌گذار می‌بایست بتوانیم ظرفیت‌های صادراتی را نیز در استان سمنان و به خصوص شهرستان دامغان تقویت کنیم که در این راه باید از مشوق‌های صادراتی نیز استفاده کرد.

جشنواره پسته و نگاهی به «صادرات غیرنفتی» | دامغان مرکز توجهات شد

برگزاری جشنواره در ۲ روز
دبیر هشتمین جشنواره ملی پسته دامغان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این جشنواره به مدت دو روز در دامغان آغاز به کار کرد، گفت: شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی پسته از محورهای این رویداد است همچنین جشنواره ملی پسته برای هشتمین سال پیاپی در دامغان برگزار می‌شود لازم به ذکر است که این جشنواره امروز و فردا در حالی به میزبانی دامغان برگزار می‌شود که رویدادهای علمی در راستای توسعه کیفی و کمی تولید پسته و بازاریابی، ایده‌های مرتبط با پسته، وبینار و برگزاری کارگاه‌های تخصصی از جمله بخش این رویداد محسوب می‌شود.

رضا زارع زاده با بیان اینکه این رویداد درواقع در دو زمینه اقتصادی و علمی برگزار می‌شود، افزود: استفاده از ظرفیت‌های مختلف برای توسعه کیفی و کمی کشت پسته به عنوان برند اقتصادی شهرستان دامغان از جمله محورهای این رویداد محسوب می‌شود. در این رویداد از باغداران و کارآفرینان برتر نیز تقدیر می‌شود و نمایشگاه کشاورزی و صنایع دستی دامغان از دیگر بخش‌های این رویداد اقتصادی و علمی است تا بتوانیم دامغان را در عرصه اقتصادی و گردشگری بشناسانیم.

باید بتوان تقویت زیرساخت‌های صادراتی را نیز به همراه شناساندن محصول پسته دامغان همراه کرد

وی با بیان اینکه آئین شکرگزاری و اجرای برنامه‌های هنری و مفرح از جمله بخش‌های جانبی این جشنواره است، بیان کرد: معرفی ظرفیت‌های دامغان در بخش‌های مختلف و جذب سرمایهگذاران صنعتی، معدنی، کشاورزی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی به خصوص پسته و … در این مراسم پیگیری می‌شود همچنین اساتید و پژوهشگران معتبری برای این جشنواره دعوت شده‌اند و کمیته‌های هفت‌گانه ذیل ستاد برگزاری تشکیل شده که یکی از این کمیته‌ها در بخش علمی و اقتصادی مرتبط با پژوهش‌ها کار می‌کند تا بتوانیم به تولید پسته کیفیت و کمیت ببخشیم.

استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها
امروز سالن دانشگاه دامغان در حالی میزبان مراسم آغاز جشنواره ملی پسته بود که عبدالله سهرابی دستیار ویژه وزیر امور خارجه به عنوان سخنران ویژه این مراسم با بیان اینکه ۶۵۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی طی سال گذشته در سطح کشور صورت گرفته است، گفت: استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای ارتقای کیفی و کمی تولید یکی از مهمترین راهبردها و مسائلی است که باید در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی به آن توجه داشت.

سهرابی با بیان اینکه پسته شکوفایی صادرات غیرنفتی کشور است، ابراز داشت: ۵۶ درصد از صادرات پسته دنیا در اختیار آمریکا است لیکن باید تلاش کنیم تا با ارتقای کیفی و کمی تولید پسته رقیب ابرقدرت‌های اقتصادی مانند آمریکا باشیم و بتوانیم از ظرفیت تولیدات داخلی‌مان برای صادرات استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای وزارت امور خارجه کمک به اقتصاد کشور و ایجاد زمینه‌های صادراتی است، بیان داشت: نقش دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه در ارتقای سهم ایران از صادرات غیرنفتی بی‌بدیل است از سوی دیگر باید گفت با اعمال سیاست‌های اقتصادی در عرصه خارجی می‌توانیم در حوزه تقویت اقتصاد کشور موفق عمل کرده و بر مشکلات و دشمنانمان فائق آبیم.

جشنواره پسته و نگاهی به «صادرات غیرنفتی» | دامغان مرکز توجهات شد

تحقق اقتصاد مقاومتی 
دستیار ویژه وزیر امور خارجه با بیان اینکه خوشبختانه با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و تدبیر دولت سیزدهم شاهد اجرای برنامه های خوبی در سطح اقتصاد کشور بوده ایم، بیان داشت: شهرستان‌هایی مانند دامغان که ظرفیت صادرات غیرنفتی را در زمینه پسته دارند در تحقق اهداف اقتصادی و صادرات کشورمان نقش مهم دارند. 

یکی از راهبرد های وزارت امور خارجه کمک به اقتصاد کشور و ایجاد زمینه های صادراتی است

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری به عنوان دیگر سخنران مراسم افتتاحیه جشنواره پسته با بیان اینکه  اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می‌شود که بتوانیم از تکانه های اقتصادی و تلاطم ها عبور کنیم و این امر جز در سایه کمک گرفتن از علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان میسر نمی شود، گفت: راهکار برونرفت از مشکلات اقتصادی کشور توجه به اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی است. 

علی خطیبی با بیان اینکه امروز اقتصاد دانش بنیان می تواند به خوبی به کمک تولید کشورمان بیاید، بیان داشت: تنها راه استفاده از خدمات و داشته‌های قابل صادرات ما که پسته نیز شامل آن می‌شود، استفاده از فناوری و ارتقا و گسترش آن از طریق صنعت دانش بنیان است که باید بتوانیم این ره یافت ها را به کشاورزی و تولید نیز متصل کنیم. 

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل در کشورمان بحران آب است که به خصوص مناطق کویری کشورمان از آن رنج می‌برند، تاکید کرد: شش درصد از آب کشور سهم شرب، ۴.۵ درصد سهم صنعت و ۹۰ درصد صرف کشاورزی می‌شود که می بایست این امر ساماندهی شود.  

برگزاری وبینارها 
همزمان با هشتمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان، نمایشگاه ادوات و ماشین آلات کشاورزی استان سمنان با حضور عبدالله سهرابی دستیار ویژه وزیر امور خارجه افتتاح شد. این نمایشگاه یکی از بخش های جانبی هشتمین جشنواره ملی پسته دامغان است که با حضور مسئولان و شرکت های فعال در بخش های کشاورزی و تولیدی از سراسر استان سمنان و کشور در جوار سالن همایش های دانشگاه دامغان برپا شده و دارای بیش از ۳۰ غرفه است. 

هشتمین جشنواره پسته دامغان تا فردا در سالن اجتماعات دانشگاه دامغان برقرار بوده و بخش های جانبی آن شامل وبینار و معرفی مناطق گردشگری دامغان از هم اکنون در جریان است. 

کد خبر: ۱۱۸٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha