۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
خیز مازندران برای بومی سازی کالاهای وارداتی| فن بدل تحریم‌ها
بازار گزارش می‌دهد؛

خیز مازندران برای بومی سازی کالاهای وارداتی| فن بدل تحریم‌ها

 ساری- مازندران با بومی سازی شماری از قطعات وارداتی برای تحقق برنامه های نهضت ملی ساخت داخل خیز برداشت و توانست با فن بدل، تحریم را به فرصت تبدیل کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرچند مازندران در بومی سازی تولیدات شتاب چشمگیری داشته است و توانسته در سال جاری ۳۰ نوع محصول وارداتی را بومی کند اما همچنان برای تحقق این هدف با موانعی روبرو است.

قرار داشتن مازندران در رتبه ۱۴ طرح نهضت ملی ساخت داخل بیانگر موانع متعدد پیش روی برای دستیابی و رسیدن استان به قله‌های بومی سازی تولیدات است و با آن که مازندران قادر است بسیاری کالاها را تولید و بومی سازی کند، دست‌های پشت پرده‌ای در تلاش هستند تا برخی از تولید نادر و منحصر به فرد استان را با واردات نمونه‌های مشابه و البته کم کیفیت خارجی به زمین زنند که واردات کاغذ خارجی از جمله نمونه‌ها است.

شرکت‌های دانش بنیان مازندران تاکنون تلاش‌های زیادی به خرج داده اند تا در شرایط تحریمی کالاهای وارداتی را تولید و بومی سازی کنند و این روند، سبب صرفه جویی های ارزی کلانی در استان شده است.

به رغم این تلاش برخی پرده نشین ها نیز چشم و نگاه به خارج از مرزهای کشور دارند و با واردات کالاهای غیرضرور، تیشه به ریشه تولید داخلی و بومی می‌زنند.از سال گذشته قرارگاه نهضت جهش تولید با هدف رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان برای بومی سازی تولیدات در استان مازندران راه اندازی شده است.

یک کارشناس و فعال در حوزه اقتصادی مازندران با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی باید به شرکت‌های دانش بنیان و فعالان اقتصادی برای داخلی سازی تولیدات و جایگزینی کالاهای وارداتی بها داد و حمایت کرد، گفت: ساخت داخل همواره مورد تاکید مسئولان ارشد نظام بوده و باید موانع فراروی برطرف شود.

بومی سازی تولیدات با بخشنامه محقق نمی‌شود
محمد اسدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هرچه قدر موفق شویم تولیدات را بومی سازی کنیم در واقع به اشتغال پایدار جوانان خود کمک کرده ایم، گفت: بومی سازی تولیدات با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمی‌شود بلکه باید اراده جمعی و عمومی در این زمینه شکل گیرد.

وی کاهش قیمت و ثبات ارزی را برای تحقق ساخت داخل مهم برشمرد و گفت: از سوی دیگر باید موانع و بروکراسی‌های اداری و بخشنامه‌های ضد و نقیض را برطرف کرد.

وی با اظهار اینکه بسیاری از قطعات و کالاهایی که تولید می‌شود از نظر کیفیت بالاتر از محصولات مشابه خارجی است، ادامه داد: با این حال شاهد واردات کالاهای کم کیفیت مشابه خارجی هستیم.

اسدی تقویت و به روز کردن تکنولوژی‌ها را در زمینه‌های مختلف راهکار تحقق نهضت ساخت داخل بیان کرد و گفت: بسیاری از کالا برای ساخت و بومی سازی نیازمند مواد اولیه است و به ناچار باید آن را از خارج وارد کرد.

خیز مازندران برای بومی سازی کالاهای وارداتی| فن بدل تحریم‌ها

این فعال اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکننده قطعات و مواد اولیه را با هزار مشکل وارد می‌کند ولی شاهد هستیم که به موقع توسط گمرک ترخیص نمی‌شود که این مسئله بر کیفیت کالا اثر می‌گذارد، خواستار برنامه ریزی برای رفع مشکلات شد.

در حال حاضر تولیدکننده قطعات و مواد اولیه را با هزار مشکل وارد می‌کند ولی شاهد هستیم که به موقع توسط گمرک ترخیص نمی‌شود که این مسئله بر کیفیت کالا اثر می‌گذارد

توجه به شرکت‌ها و جوانان مازندران سبب می‌شود که انگیزه آنان برای بومی سازی و تولید داخلی افزایش یابد و از سوی دیگر با صادرات کالا برای کشور و استان ارزآوری صورت گیرد.

بومی سازی ۵۷ نوع کالا در یک واحد صنعتی مازندران
علی اصغر رحماتی که در زمینه محصولات فولادی و صنعتی در استان مازندران فعالیت دارد و تاکنون موفق به بومی سازی و تولید ۵۷ نوع محصول شده است، در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: با صادرات برخی محصولات برای کشور و استان ارزآوری کرده ایم.

وی با بیان اینکه با بومی سازی اولین دیگ‌های زغالی، این کالا را به کشورهای دیگر نظیر قزاقستان صادر کردیم، گفت: استقبال در بازارهای خارجی از محصولات بومی و تولیدی استان مطلوب است.

وی مهمترین مانع را وجود مانع مشکلات برای ورود ماشین آلات ذکر کرد و گفت: نیاز است در این زمینه برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.

نکا قطب بومی سازی قطعات نیروگاهی
در نیروگاه نکا متخصصان با بومی سازی بیش از ۷۰ هزار قطعه نیروگاهی، این نیروگاه را به قطب بومی سازی قطعات نیروگاهی در کشور تبدیل کردند و برای تحقق این هدف از ظرفیت متخصصان داخلی بهره برده اند.

خیز مازندران برای بومی سازی کالاهای وارداتی| فن بدل تحریم‌ها

محسن نعمتی مدیرعامل نیروگاه نکا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این نیروگاه به عنوان قطب بومی سازی قطعات نیروگاهی در کشور است، اظهار داشت: از سال ۹۰ تا تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ قلم قطعه شامل ۷۰ هزار قطعه بومی سازی و تولید شد.

وی بازسازی و بومی سازی قطعات حساس نیروگاهی را جزو برنامه‌های این نیروگاه ذکر کرد و گفت: در سال جاری سه هزار و ۹۰۰ قطعه در این نیروگاه بومی سازی شد.

۱۳۰ قلم کالای وارداتی تولید و بومی سازی شد
با تلاش محققان و متخصصان، مازندران در رتبه ۱۴ بومی سازی و طرح ملی نهضت ساخت داخل در کشور قرار دارد و به گفته جهانگیر لائی لاشکی معاون صمت مازندران با توجه به محدودیت در واردات کالا، ۳۲ واحد تولیدی اقدام به تولید ۱۳۰ قلم کالای وارداتی کردند که ۱۴ شرکت جزو شرکت‌های دانش بنیان هستند.

وی صرفه جویی ۱۰۷ میلیون دلاری ناشی از بومی سازی تولیدات را از جمله دستاوردها بیان کرد و گفت: کالاهای تولید شده در زمینه صنایع غذایی، قطعات کارخانجات سیمان، حمل و نقل، پروژکتورهای ضد انفجار و غیره بوده است.

جایگزینی و بومی سازی انواع کالاهای وارداتی در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌ها در دستور کار شرکت‌های مختلف مازندران قرار دارد و لازم است متولیان امر با رفع موانع برای تسهیل سازی و رونق ساخت داخل برنامه ریزی داشته باشند.

کد خبر: ۱۱۸٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha