۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۹
آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده به نفع ثبات بازار ارز
رییس اسبق کانون صرافان مطرح کرد

آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده به نفع ثبات بازار ارز

رئیس اسبق کانون صرافان معتقد است پائین آمدن واقعی نرخ ارز به صورت دستوری ممکن نیست مگر اینکه براساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین شود که این امر با دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی محقق خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، علی اصغر سمیعی با بیان اینکه دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها از جمله قیمت ارز، در واقع کاهش یافتن ارزش پول ملی است که در اثر بالا بودن نرخ تورم و بهره رخ می‌دهد، اظهار کرد: تا زمانی که نرخ تورم در کشور ما با کشورهای حوزه دلار تفاوت جدی دارد، چاره‌ای نیست جز اینکه تفاضل دو نرخ تورم، بر نرخ ارز افزوده شود.

تصریح کرد: ممکن است چند روزی یا حتی چند ماهی به ضرب تزریق بیش از تقاضا، به طور مصنوعی، قیمت‌ها را ثابت نگه داشت اما این کار اولا برای همیشه عملی نیست، ثانیا منطقی و درست هم نیست؛ چرا که باعث جمع شدن فنر قیمت شده و انرژی آن ذخیره می‌شود.

به گفته وی، دراین صورت، با اندک بهانه‌ای باعث رها شدن فنر و جهش قیمت‌ها می‌شود، کما اینکه بارها این اتفاق در بازار ارز ایران رخ داده که مهم‌ترین آن، افزایش ۵ برابری نرخ ارز بود که در سال ۹۷ رخ داد.

این کارشناس حوزه ارزی افزود: بنابراین با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و نرخ تورم فعلی، پائین آمدن واقعی نرخ ارز به صورت دستوری ممکن نیست مگر اینکه براساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین شود که این امر با دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی محقق خواهد شد.

سمیعی تاکید کرد: ضمن اینکه ارزهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور که انشاالله آزاد می‌شود نباید صرف پایین آوردن مصنوعی نرخ ارز یا حتی کنترل آن ضربه تزریق بیش از تقاضا شود، بلکه شایسته است که از آن ثروت برای بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه بنگاه‌های تولیدی اعم از صنعتی و کشاورزی و دامداری استفاده شود، تا بدین وسیله باعث بالا رفتن تولید ملی و کاهش نرخ بیکاری و به دنبال آن کاهش نرخ تورم و بهره شود. البته خود این فرآیند در نهایت به تقویت پول ملی و ثبات در بازار ارز هم خواهد انجامید، بنابراین تزریق ارزهای آزاد شده به بازار برای پایین آوردن نرخ ارز بدون توجه به کاهش ارزش پول ملی و بالا بودن قیمت‌ اقلام دیگری مانند مواد مصرفی مانند غذا و دارو و همچنین مسکن و غیره امری صحیح ارزیابی نمی‌شود.

وی گفت: در حال حاضر بهترین روش مبارزه با سوداگران و سودجویان که به سوداگری در بازار ارز مشغول هستند، واقعی و یکسان سازی نرخ ارز و تعدیل منظم آن بر اساس تفاضل نرخ تورم و بهره در کشور ما و کشورهای حوزه دلار است. البته کاهش شدید و به نزدیک صفر رساندن نرخ‌های بهره و تورم هم می‌تواند و باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اسبق کانون صرافان با اشاره به اینکه هدفمندسازی یارانه‌ها نیز از اهم واجبات برای ساماندهی اقتصاد کشور است، ادامه داد: واقعی شدن نرخ ارز اگر منطقی و متناسب با روند کاهش ارزش پول ملی باشد می‌تواند باعث ایجاد شفافیت در بازار باشد و با دادن علامت‌های درست به شکوفایی تولید داخلی کمک کند و همچنین باعث تصحیح رفتار های اقتصادی مردم شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha