۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
 دیدار مجازی «شی» و «بایدن»؛ لفاظیهای نرم امریکا برای حذف تعرفه ها| تزریق اطمینان به روابط دوجانبه
در بحبوحه سطح پایین روابط واشنگتن_پکن صورت گرفت؛

دیدار مجازی «شی» و «بایدن»؛ لفاظیهای نرم امریکا برای حذف تعرفه ها| تزریق اطمینان به روابط دوجانبه

«شی جین پینگ» و «جو بایدن» یک نشست مجازی را در بحبوحه لفاظی‌ های ملایم واشنگتن درباره حذف احتمالی تعرفه‌های تنبیهی بر برخی کالاهای چینی در روز سه شنبه برگزار کردند.

به گزارش بازار، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده، صبح روز سه شنبه یک نشست مجازی را به منظور بهبود همکاری های دوجانبه برگزار کردند که البته پس از سه ساعت و نیم گفتگو هیچ اقدام مشخصی ارائه نکردند.

در این نشست مجازی، مقامات ارشد اقتصادی دو کشور از جمله جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا و  لیو هه معاون نخست‌وزیر چین نیز با ارائه پیشنهاداتی در خصوص موضوعات تجاری و اقتصادی به خصوص تعرفه های امریکا حضور داشتند.

به گفته تحلیلگران، این دیدار مجازی که به عنوان یک پیوند تاریخی در تعریف مجدد آینده روابط چین و آمریکا تلقی می‌شود، در بحبوحه لفاظی‌ های ملایم واشنگتن درباره حذف احتمالی تعرفه‌های تنبیهی بر برخی کالاهای چینی و تورم سرسام‌آور در آمریکا که شرایط وخیمی را برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌ های این کشور ایجاد کرده، برگزار شد.

آنها معتقدند که دیدار بین رهبران ارشد دو اقتصاد بزرگ جهان بر اشتیاق بایدن برای گسترش روابط با پکن به منظور کاهش مشکلات اقتصادی ایالات متحده به ویژه تورم این کشور که اقتصاد را از ریل خارج کرده و حمایت عمومی دولت را تحت تأثیر قرار داده است، تأکید می کند.

رئیس جمهور چین در این دیدار مجازی گفت: چین و ایالات متحده هر دو در مراحل حساس توسعه هستند و دهکده جهانی  بشریت با چالش های متعددی روبرو است.

شی تاکید کرد که برای پیشبرد توسعه دو کشور و برای حفاظت از یک محیط بین‌المللی صلح‌آمیز و باثبات، از جمله یافتن پاسخ‌های مؤثر به چالش‌های جهانی مانند تغییرات آب‌وهوایی و همه‌گیری کووید-۱۹، به یک رابطه سالم و پایدار چین و آمریکا نیاز است.

وی با ابراز آمادگی برای همکاری با بایدن برای ایجاد اجماع و برداشتن گام‌های فعال برای پیشبرد روابط چین و آمریکا در جهت مثبت، گفت: چین و آمریکا باید به یکدیگر احترام بگذارند، در صلح همزیستی کنند و همکاری برد-برد را دنبال کنند. 

در مقابل، طرف آمریکایی همزیستی بین دو کشور را پیشنهاد کرد در حالی که شی گفت که می توان یک کلمه دیگر برای ایجاد همزیستی مسالمت آمیز اضافه کرد. از آن جایی که چین و ایالات متحده با منافع خود عمیقاً در هم تنیده هستند، از همکاری متقابل سود برده و از رویارویی متضرر خواهند شد.

شی اظهار کرد: جهان به اندازه کافی بزرگ است که این دو کشور به صورت فردی و جمعی توسعه یابند. بر همین اساس، کار درست این است که سود متقابل را به بازی با مجموع صفر یا رویکرد من میبرم تو میبازی انتخاب کنید.

بر همین اساس، گائو لینگیون کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین در پکن گفت: با توجه به برگزاری این نشست و موضوعات مطرح شده، ثبات قیمت ها در صادرات چین می تواند برای حفظ نرخ تورم ایالات متحده در سطح معینی حیاتی باشد. تحلیلگران می‌گویند که این امر می‌تواند یکی از دلایل اصلی ارسال سیگنال‌های مثبت واشنگتن برای ایجاد فضای مناسب برای این نشست باشد.

گائو گفت: روابط تجاری بین چین و ایالات متحده ممکن است در آینده شاهد درگیری کمتر و  رقابت سالم بیشتری باشد.

هی ویون یک مقام ارشد تجاری سابق و یکی از اعضای شورای اجرایی انجمن چین برای مطالعات سازمان تجارت جهانی، نیز اعلام کرد: من از ایالات متحده خواستم که تعرفه‌ها را که نقض قوانین سازمان تجارت جهانی است و اقدامی مانند بلند کردن سنگ فقط برای انداختن آن روی پای خود  است، حذف کند.

«جو می» محقق ارشد آکادمی تجارت بین المللی و همکاری های اقتصادی چین در پکن اعلام کرد که مشاوره‌ها در مورد تعرفه‌ ها ممکن است بعداً پس از نشست سطح بالا ترتیب داده شود. 

یک روز قبل از این نشست، جنت یلن به سی‌بی‌اس گفت که حذف تعرفه‌های اعمال‌شده توسط دولت ترامپ بر واردات چین، تفاوتی بر روی تورم ایجاد می‌کند. وی افزود: کاترین تای  نماینده تجاری آمریکا در حال بازبینی فاز یک توافق تجاری با پکن است.

در نامه ای خطاب به نمایندگان تجاری ایالات متحده کاترین تای، جنت یلن و انجمن تجاری آمریکایی از دولت بایدن خواستند که تعرفه ها را حذف کرده و دامنه معافیت های حقوق واردات را گسترش دهد.

در ماه اکتبر، دو دور مذاکرات تجاری بین مقامات ارشد چین و ایالات متحده برگزار شد که تای و یلن هر دو با لیو هه معاون نخست‌وزیر چین گفتگو کردند.

فاز یک توافق تجاری امضا شده بین چین و ایالات متحده قرار است در ۳۱ دسامبر منقضی شود. طبق توافق نامه امضا شده در ژانویه ۲۰۲۰، چین متعهد شده است که خرید محصولات آمریکایی را در بازه زمانی دو ساله افزایش دهد، در حالی که ایالات متحده نسبت به کاهش تعرفه کالاهای چینی به صورت مرحله ای متعهد شده است.

کد خبر: ۱۱۷٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha