۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
سنگ‌های تزئینی ظرفیت عظیم اقتصادی روستاهای دامغان است
کارشناس حوزه میراث فرهنگی:

سنگ‌های تزئینی ظرفیت عظیم اقتصادی روستاهای دامغان است

دامغان- حلاجیان، کارشناس حوزه میراث فرهنگی گفت: سنگ‌های تزئینی یکی از ظرفیت‌های عظیم استان سمنان برای توسعه اقتصادی و همچنین اشتغال‌زایی است.

محمد رضا حلاجیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه میزان منیزیم بالا و همچنین زونینگ شیمیایی در کوه های جنوب استان سمنان به خصوص منطقه کوه زر دامغان سبب شده تا سنگ های تزئینی بسیاری در این منطقه ایجاد شود، تاکید کرد: استحصال و همچنین فرآوری این سنگ ها میتواند به ارتقای اشتغال روستایی و افزایش ماندگاری مردم روستاها منجر شود. 

وی با بیان اینکه پژوهشهای دانشگاهی نشان می دهد که توده گرانودیوریتی و در ارتباط مستقیم با سیستم گرمابی تشکیل شده و سنگ های زینتی بسیار زیبایی را شکل داده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی استان سمنان با برگزاری دورههای آموزشی و فنی تحت عنوان تراش سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی به اشتغال‌زایی در این استان کمک شایانی می‌کند اما باید این کلاسهای آموزشی که در راستای ترویج برگزار میشوند، با بازاریابی گسترده نیز همراه شود که مردم فقط به تولید تشویق نشوند و بتوانند تولیدات خود را بفروشند. 

برنامه ریزی برای برند سازی 
این کارشناس با بیان اینکه ۷۲نوع ماده معدنی مهم در ایران اسلامی وجود دارد که ۴۰ نوع آن در استانسمنان قابل استحصال است که برخی از آنها سنگ های تزئینی محسوب می شوند، تاکید کرد: کمیتهامداد نیز توانسته با ارائه تسهیلات اقدامات خوبی را برای اشتغال زنان سرپرست خانوار ایجاد کند که تسهیلات برای خرید چرخ تراشکاری سنگ های تزئینی از جمله این اقدامات محسوب می شود. 

حلاجیان با بیان اینکه حتی اگر دهها و صدها کارگاه سنگ تراشی تزئینی در دامغان ایجاد شود همچنان ظرفیت برای کار بیشتر و کارگاه های بیشتر فرآوری سنگ تزئینی و ساخت انگشتر وجود دارد، گفت: به دلیل شرایط اقتصادی امروز مردم کمتر توان خرید طلا را دارند و لذا این امر در کنار تمام بدیهایی که دارد، می تواند فرصتی برای ترویج بدلیجات و سنگ های تزئینی باشد تا مردم از آن استفاده کنند از سوی دیگر این سنگ ها میتواند در تزئینات منزل و نما نیز استفاده شود. 

وی با بیان اینکه مسئولان باید برای ترویج سنگتراشی برنامهریزی کند تا بتوانیم شاهد بازار یابی خوبی در این زمینه باشیم، بیان داشت: خراسان رضوی مهد سنگهای تزئینی است لذا کار استان سمنان در برندسازی دشوار بهنظر میرسد اما بازهم باید تلاش کرد تا بر روی اقتصادیتر کردن تولیدات سنگ های تزئینی استان سمنان اقدامات با برنامه ای را اجرا کنیم. امروز شاهد هستیم که نهادهای دولتی مانند میراثفرهنگی، جهاد، کمیته امداد و ... فقط تولید را ترویج می کنند اما برای فروش آن برنامه ای ندارند لذا باید گفت برای آینده نیازمند برنامهریزی درستتری باشیم. 

کد خبر: ۱۱۷٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha