۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
آثار تغییرات آب و هوایی بر کشاورزی کشورهای در حال توسعه؛ چگونگی مواجهه آفریقا
بازار گزارش می‌دهد؛

آثار تغییرات آب و هوایی بر کشاورزی کشورهای در حال توسعه؛ چگونگی مواجهه آفریقا

تغییرات اقلیمی به شدت به آفریقا به ویژه مناطق روستایی آن ضربه می زند.

بازار؛ گروه بین الملل:  قاره آفریقا علیرغم سهم کمی که در انتشار گازهای گلخانه ای جهانی دارد، به میزان نامتناسبی از اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی رنج می برد. انتشار دهندگان کربن سنگین مانند چین و ایالات متحده آمریکا، وظیفه اخلاقی دارند که به کشورهای آفریقا به ویژه مناطق روستایی این کشورها کمک کنند و تأثیر تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند، نه فقط برای کمک به آفریقا بلکه برای کمک به بقیه کشورهای جهان.

این داده ها داستان دلخراشی را بیان می کند که باید همه را - از جمله رهبران کشورهای عمده آلوده کننده و همچنین رهبران کشورهای آفریقایی - متعهد به اجرای سیاست ها، تخصیص منابع و انجام اقدامات لازم برای رسیدگی به وضعیت کند.

افزایش دما باعث ایجاد امواج گرمای مرگبار می شود. بارندگی های متفاوت منجر به جاری شدن سیل در برخی مناطق و خشکسالی در برخی دیگر می شود که هر دو باعث کاهش تولید کشاورزی، افزایش ناامنی غذایی و قیمت مواد غذایی می شود و باعث جابجایی جمعیت روستایی فقیر به مناطق شهری پرجمعیت می شود که برای پذیرش آن ها مجهز نیستند. کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP۲۶) باید به طور خاص به تأثیر تغییرات آب و هوایی بر آفریقا بپردازد.

تغییرات اقلیمی به شدت به آفریقا به ویژه مناطق روستایی آن ضربه می زند

تغییرات آب و هوایی زندگی و معیشت بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در فقر شدید را تهدید می کند. انتظار می‌رود گرمایش جهانی یخچال‌های طبیعی باقی‌مانده آفریقا را در چند دهه آینده ذوب کند و کاهش آب ضروری برای تولید محصولات کشاورزی باعث ناامنی غذایی، فقر و جابجایی جمعیت خواهد شد.

در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، تولید ناخالص داخلی (GDP) می تواند تا سال ۲۰۵۰ تا سه درصد کاهش یابد. حتی بدون تأثیر مخرب تغییرات آب و هوایی، فقر جهانی یکی از بدترین مشکلات جهان است. تخمین زده می شود که از هر سه آفریقایی یک نفر یا بیش از ۴۰۰ میلیون نفر زیر خط فقر جهانی زندگی می کنند. فقیرترین مردم جهان اغلب گرسنه هستند، دسترسی کمتری به آموزش دارند، شب ها نور ندارند و از سلامت ضعیف رنج می برند.

کشاورزی برای رشد اقتصادی آفریقا حیاتی است. تغییرات آب و هوایی می تواند بازارهای محلی را بی ثبات کند، ناامنی غذایی را افزایش دهد، رشد اقتصادی را محدود کند و ریسک سرمایه گذاران بخش کشاورزی را افزایش دهد.

کشاورزی آفریقا به ویژه در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر است زیرا به شدت به بارندگی وابسته است و تغییرات آب و هوایی به طور جدی بر بارش در سراسر این قاره تأثیر گذاشته است.

با توجه به اینکه دمای هوا آفریقا تا پایان قرن بیست و یکم ۱.۵ برابر بیشتر از سایر نقاط جهان افزایش خواهد یافت، کشورهای آفریقایی شاهد دوره‌های مرطوب کوتاه‌تر (منجر به خشکسالی) یا باران‌های شدیدتر (باعث سیل) خواهند بود که منجر به کاهش تولید غذا می‌شود. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ بازده محصولات در سراسر قاره با مقادیر متفاوت بسته به منطقه کاهش یابد. برای مثال، پیش بینی می شود که در جنوب آفریقا ۲۰ درصد میزان بارندگی کاهش یابد.

وقتی مناطق روستایی سرما می خورند، شهرها عطسه می کنند

مناطق روستایی در آفریقا بیشترین آسیب را از تغییرات آب و هوایی متحمل می شوند. بحران در مناطق روستایی اغلب منجر به جابجایی جمعیت روستایی به مناطق شهری می شود. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۷ سازمان ملل متحد، بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می کنند. قاره آفریقا سریع ترین نرخ شهرنشینی در جهان را دارد. در سال ۱۹۶۰، تنها ۲۰ درصد از جمعیت آفریقا در شهرها زندگی می کردند.

نرخ کنونی بیش از ۴۰ درصد است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ این رقم به ۶۰ درصد برسد. کشورهای جنوب صحرای آفریقا به عنوان سریع ترین منطقه شهرنشینی جهان در نظر گرفته می شود، با جمعیت شهری حدود ۴۷۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸، که انتظار می رود تا سال ۲۰۴۳ دو برابر شود. مسائل آب و هوایی  شهرنشینی و بحران های مرتبط را تشدید می کند. در کشورهای در حال توسعه، جابجایی از مناطق روستایی به شهری اغلب منجر به بهبود استانداردهای زندگی می شود.

در کشورهای جنوب صحرای آفریقا این مورد به ندرت اتفاق می افتد.

در حالی که شهرنشینی به طور تاریخی رونق را افزایش داده است، در آفریقا، اکثر جابجایی های مرتبط با آب و هوا شامل حرکت از محرومیت روستایی به فقر شهری است. بیش از ۷۰ درصد از جمعیت شهری آفریقا در محله های فقیر نشین زندگی می کنند.

شرایط زندگی در این مناطق شهری به دلیل سطح ثروت نسبی، عدم توسعه اقتصادی در شهرها متناسب با نرخ شهرنشینی، بیکاری، دسترسی ضعیف به خدمات، و رنجشی که گهگاه در خشونت بیگانه هراسانه فوران می کند، ضعیف است.

با این حال، مردمی که از مناطق روستایی به علت تغییرات آب و هوا فرار می کنند، از تغییرات آب و هوایی در مناطق شهری در امان نخواهند بود زیرا مناطق شهری از نظر زیست محیطی در برابر سیل آسیب پذیر هستند.

برخی از مناطق تحت تأثیر استفاده نامناسب از زمین و انتخاب مصالح ساختمانی قرار می گیرند که گرما را به دام می اندازد و به جزیره گرمایی شهری کمک می کند و منجر به امواج گرمای شدید همراه با خطرات سلامتی می شود.

به گفته مؤسسه بین المللی تحقیقات سیاست غذایی (IFPRI) تا سال ۲۰۵۰، تغییرات آب و هوایی منجر به دماهای بالاتر و بارندگی مختلط می شود که منجر به تغییر در عملکرد محصولات و رشد بخش کشاورزی، قیمت های بالاتر مواد غذایی، دسترسی کمتر به مواد غذایی می شود. کاهش بارندگی به ویژه در کشورهایی که برای تولید محصولات کشاورزی به شدت به باران وابسته هستند ویرانگر خواهد بود. با نرخ رشد جمعیت آفریقا، تامین غذا برای همگام شدن با تقاضا به سختی تحت فشار قرار خواهد گرفت.

ناکامی در کاهش گرمایش زمین به همه کشورهای جهان آسیب می زند اما کشورهای آفریقایی به دلیل آسیب پذیرتر بودن آنها، بیشترین آسیب را خواهند دید. سطوح بالای فقر، وابستگی به بارندگی برای تولیدات کشاورزی، زیرساخت‌های ضعیف یا از دست رفته و فقدان شبکه‌های ایمنی اجتماعی در کنار هم وضعیت وخیم‌کننده‌ای را تشدید می‌کنند.

در حالی که مسئولیت رسیدگی به این مشکلات بر عهده دولت های آفریقایی است، عدالت آب و هوا ایجاب می کند که همکاری بین المللی برای مقابله با این تهدید وجودی وجود داشته باشد. دولت های آفریقایی با مشارکت جامعه بین المللی، باید متعهد به اقدامات پایدار برای کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی، به ویژه تأثیرات آن بر آسیب پذیرترین قشر در کشورهای خود باشند.

کد خبر: ۱۱۷٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha