۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
 ارز ترجیحی قربانی یک «عرض» سیاسی؛ دلخوری مجلس از انتصابات، دلیل مخالفت با یارانه ۱۱۰هزار تومانی!
بازار گزارش می دهد؛

ارز ترجیحی قربانی یک «عرض» سیاسی؛ دلخوری مجلس از انتصابات، دلیل مخالفت با یارانه ۱۱۰هزار تومانی!

علت مخالفت مجلس با دوفوریت لایحه موسوم به «تامین مطمئن کالای اساسی» مباحث زیادی را در پی داشت و بسیاری تورم شدید پیرو این تصمیم و برخی هم عصبانیت مجلس از دولت را علت این مسئله دانستند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته  - ۲۳ آبان ماه - با لایحه ای موسوم به «تامین مطمئن کالای اساسی» که جهت برخورداری دولت از ارز ۴۲۰۰ تومانی تنظیم شده بود، مخالفت کردند.

این در حالی است که یک روز و ساعاتی قبل از بررسی این طرح در مجلس برخی از نمایندگان از استرداد این لایحه خبر داده بودند.

پیرو بررسی این لایحه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته در مجلس حاضر و گفت که ما قصد داریم از مجلس شورای اسلامی اجازه بگیریم که ارز ترجیحی برای تجهیزات مصرفی بهداشتی و دارو و برای گندم تا پایان سال ادامه پیدا کند، ولی برای نهاده‌های دامی ما یارانه را به صورت مستقیم به خود محرومین بدهیم.

این اظهارات میر کاظی که بوی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می داد  روز گذشته در صحن مجلس بی پاسخ نماند و سید شمس الدین حسینی نماینده مردم تنکابن در مخالفت با این لایحه در صحن مجلس گفت: سوال من این است که رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس جمهور که اعلام کرده اند که این ارز یارانه‌ای - ارز ۴۲۰۰ تومانی-  به هدف اصابت نکرده، خب از قضا دولت از میزان مصوب ۸ میلیارد دلار بیشتر و حدود ۱۰ میلیارد دلار مصرف کرده و اکنون می‌خواهیم آن را ۱۲.۶ میلیارد کنیم پس این ارز یارانه‌ای به جیب چه کسی می‌رود، زیرا مردم، مرغدار و همه ناراضی هستند.

توپ تصمیم ارزی در زمین مجلس
این گفته حسینی ناظر بر این است که دولت هم اکنون هم ارز ۴۲۰۰ تومانی را مصرف می کند و اما به دنبال مصوبه قانونی آن از مجلس است لذا برخی از نمایندگان درباره این رویکرد تاکید داشتند که دولت تلاش می کرد توپ تصمیم ارزی خود را در زمین مجلس بیاندازد.

محسن زنگنه در همین زمینه به خبرنگار بازار می‌گوید: آنچه که دولت به دنبال گرفتن مصوبه آن از مجلس بود، ۴.۶ دهم میلیارددلاری علاوه بر ۸ میلیارد دلار است؛ لذا دولت می‌کوشید مجوز هزینه کرد ۴.۶ دهم میلیارد دلار را از مجلس اخذ کند که البته بخشی از آن هزینه شده است و در حقیقت به دنبال اخذ مجوز آن از مجلس بود.

البته طبق تصمیم دولت و اظهارات زنگنه دولت قصد داشت در جریان لایحه مذکور و حذف کالای اساسی به استثنای دارو و گندم یارانه ۹۰ الی ۱۱۰ هزارتومانی به مردم داده و ارز ۴۲۰۰ تومانی را از کالاهای اساسی حذف کند که نهایتا مجلس با این تصمیم دولت مخالفت کرد.

بسیاری مخالفت نمایندگان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مرتبط با  شرایط معیشتی سخت فعلی مردم دانستند، چراکه عده ای از نمایندگان معتقدند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم شدیدی را در جامعه حکم فرما خواهد کرد

اما دلایل مخالفت مجلس با دوفوریت و یک فوریت این لایحه مباحث زیادی را در پی داشت و بسیاری مخالفت نمایندگان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مرتبط با  شرایط معیشتی سخت فعلی مردم دانستند، چراکه بسیاری از نمایندگان معتقدند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم شدیدی را در جامعه حکم فرما خواهد کرد.

۵۰ هزار میلیارد دلار از منابع ارزی برباد رفت!
مجتبی یوسفی در همین زمینه به خبرنگار بازار می گوید: منابعی ارزی برای حمایت از کالای اساسی، دارو و تولید کنندگان و همچنین کنترل قیمت ها برای اقشار جامعه در توزیع گوشت، مرغ و  پروتئین مدنظر قرار گرفت که متاسفانه به درستی مدیریت نشد و شاید در ۳ سال گذشته نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در این بخش توزیع شد تا گوشت، مرغ و پروتئین و دارو گران نشود و ولی همگی این اقلام گران به دست مردم رسید.

وی این را هم می گوید که ما نمی‌توانیم با یک تصمیم لحظه‌ای ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم. البته شاید بخواهیم پیرو این تصمیم، یارانه جبرانی به مردم بدهیم اما باید بدانیم که این تصمیم قطعاً در اقتصاد و افزایش رشد تورم تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

اما این تمام ماجرا نبود و برخی دیگر از نمایندگان رویکردهای دولت در انتصابات دولتی را مشکل کار دانستند.

یکی از نمایندگان تهران که نخواست نامش فاش شود درباره مخالفت جدی مجلس با  لایحه «تامین مطمئن کالای اساسی» به خبرنگار بازار گفت: یکی از دلایل عمده مخالفت مجلس با لایحه دولت به انتصابات فامیلی که در دولت صورت می گیرد باز می گردد.

نمایندگان پیرو انتصاباتی که در دستگاه های اجرایی صورت گرفته ناراحت هستند و این مسئله بر روی مخالفتشان با لایحه ارزی دولت تاثیر گذار بوده است

وی این را هم گفت که نمایندگان پیرو انتصاباتی که در دستگاه های اجرایی صورت گرفته ناراحت هستند و این مسئله بر روی مخالفاتشان با لایحه ارزی دولت تاثیر گذار بوده است.

نمایندگان عصبانی هستند
اما  جعفر قادری،نماینده شیراز هم در زمینه مخالفت مجلس با لایحه دولت به خبرنگار بازار گفت: رای روز گذشته مجلس به لایحه دولت نشان داد که مجلس دلخوری هایی از دولت دارد.

وی با اشاره به دلایل عمده در این مسئله تاکید کرد: دلیل این مسئله برمی گرد به انتصاب استانداران و تعیین مدیران کل دولتی. همچنین باید گفت دولت در زمینه ارتباط وزرا با مجلس، خیلی توجه و همراهی نداشته و در حال حاضر هم نمایندگان  از این مسئله عصبانی هستند.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید دولت قرار است از چه طرق دیگری تصمیمات ارزی خود را پیش ببرد البته توجه و همراهی دولت با مجلس طبق گفته نمایندگان اصلی مهم است که حتی می تواند در زمینه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که قرار است جلسه آن فردا با حضور رئیس جمهور در مجلس برگزار شود تاثیر گذار باشد.

کد خبر: ۱۱۷٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha