۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
۹۰ درصد سیب زمینی پاییزه برداشت شد| قیمت هر کیلو درب انبار ۴ الی ۶ هزار تومان
عضو هیات مدیره انجمن سیب زمینی در گفتگو با بازار:

۹۰ درصد سیب زمینی پاییزه برداشت شد| قیمت هر کیلو درب انبار ۴ الی ۶ هزار تومان

نیازی، عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از سیب زمینی پاییزه برداشت شده است، گفت: قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی درب انبارها بین ۴ تا ۶ هزار تومان است.

بازار؛ گروه کشاورزی: محمد رحیم نیازی عضو هیات مدیره انجمن ملی سیب زمینی ایران به خبرنگار «بازار» گفت: با توجه به اینکه طی چند سال اخیر، سیب زمینی کاران کشور بسیار متضرر شده اند، امسال سیب زمینی کمتری در کشور کشت شد.

عدم بارندگی مناسب، گرمای خارج از عرف و عدم رغبت کشاورزان برای کشت، تولید سیب زمینی را کاهش داد
نیازی گفت: خشکسالی و عدم بارندگی های مناسب و همچنین گرمای خارج از عرفی که امسال رخ داد و لذا موجب به هم ریختن سیستم تغذیه و تنفس بذر شد، شاهد کاهش عملکرد محصول سیب زمینی بودیم و به الطبع کاهش تولیدی صورت گرفت که هنوز آمار دقیقی از آن اعلام نشده تا برداشت سیب زمینی پاییزه به پایان برسد و اطلاعات درستی در دسترس باشد.

وی خاطر نشان کرد: تا به حال بیش از ۹۰ درصد از سیب زمینی پاییزه برداشت شده است.

نیازی در خصوص قیمت سیب زمینی در بازار نیز اظهار داشت: قیمت محصول سیب زمینی تا حدودی متاثر از بالا رفتن قیمت سایر محصولات است؛ به این معنا که با گرانی محصولی مانند برنج، تقاضا در بازار برای محصول ارزان قیمتی مثل سیب زمینی زیاد می شود و لذا کمی موجب بالا رفتن قیمتها می شود.

وی ادامه داد: با این وجود قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی درب انبار از ۴ هزار تومان تا ۶ هزار تومان است و در سطح خرده فروشی نیز قیمت ها قطعا بالاتر است.

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت نهاده های کشاورزی در سال جاری، نشانگر این است که هیچ اهرم نظارتی برای کنترل قیمت نهاده ها در کشور وجود ندارد

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت نهاده های کشاورزی در سال جاری
نیازی در مورد قیمت نهاده های کشاورزی در سال جاری نیز اظهار داشت: نهاده های کشاورزی، امسال نسبت به سال قبل حداقل ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. چون اهرم نظارتی برای کنترل قیمت نهاده ها در کشور وجود ندارد؛ یعنی اگرچه دولت برای نهاده ها ارز یارانه ای تخصیص می دهد با این وجود متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته این بازار را کنترل کند.

وی در خصوص حذف یا عدم حذف ارز دولتی برای واردات نهاده های کشاورزی نیز گفت: ما موافق تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده ها هستیم البته به شرطی که کنترل شده باشد. به خصوص اینکه در سراسر دنیا کشاورزان در تمام مراحل کشت، داشت و برداشت از سوی دولت سوبسید می گیرند.

افزایش ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی هزینه های کارگری و افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه های انبار داری
نیازی در خصوص افزایش قیمت انبار داری نیز گفت: قیمت ها نسبت به سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. این در شرایطی است که هزینه های بسته بندی، حمل و نقل، هزینه کارگری و غیره نیز ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد گران شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: صادرات سیب زمینی الان به طور مختصر به کشورهای آذربایجان و افعانستان داریم و به زودی صادرات به عراق نیز شروع می شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha