۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
جاده جایگزین ارمنستان برای کامیون‌های ایرانی

جاده جایگزین ارمنستان برای کامیون‌های ایرانی

نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد کامیون‌های ایرانی می توانند از جاده جدید در جنوب ارمنستان به عنوان مسیری به جای جاده تحت کنترل جمهوری آذربایجان استفاده کنند.

به گزارش بازار، پایگاه اینترنتی آرمن پرس در گزارشی نوشت: کامیون‌های ایرانی از یک جاده جدید در جنوب ارمنستان به عنوان مسیری به جای جاده تحت کنترل جمهوری آذربایجان برای انتقال محموله‌های ایرانی به این کشور استفاده می‌کنند.

در این گزارش آمده است: جمهوری آذربایجان به ارمنستان اعلام کرد شهروندان و خودروهای ارمنی در بخشی از جاده گوریس-کاپان که تحت کنترل این کشور قرار دارد،‌ بازرسی خواهند شد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در جلسه کابینه خود اعلام کرد پس از دریافت این اطلاعیه، دولت ارمنستان تصمیم گرفته است تا یک جاده جایگزین را به شهروندان و خودروهای حامل بار پیشنهاد دهد تا آن‌ها از جاده جایگزین استفاده کنند.

پاشینیان این موضوع را یادآوری کرد که مقامات جمهوری آذربایجان از ماه اوت سال ۲۰۲۱ از کامیون‌های حامل بار ایرانی در بخش‌هایی از «عیوضلی و چایزمی» که از قلمرو این کشور در جاده گوریس-کاپان عبور می‌کنند، عوارض گمرکی دریافت می‌کنند.

او همچنین گفت: روز گذشته یک اطلاعیه غیررسمی از جمهوری آذربایجان در این باره دریافت شد که آن‌ها قصد دارند از نیمه شب ۱۱ نوامبر اقدام به کنترل گذرنامه و مسائل گمرکی از شهروندان و وسایل نقلیه ارمنی نمایند. پس از دریافت این اطلاعیه، تصمیم گرفتیم شهروندان خود را که از آن قسمت عبور می‌کنند، به سوی جاده کاپان-اغوانی-تاتف-هالیدزور-شینوهیر-امدو سوق دهیم و ترافیک را در این منطقه ساماندهی کنیم.

وی افزود بخش تاتو-اغوانی که عملا به مدت چندین دهه صعب العبور بوده است، هفته گذشته آسفالت شد و به بهره برداری رسید. پنجشنبه گذشته من شخصا از آن جاده برای رفتن به کاپان و برگشت از کاپان استفاده کردم.

نخست وزیر ارمنستان خاطر نشان کرد از نیمه شب چهارشنبه تاکنون حدود صد کامیون باری از این جاده در بخش کاپان-تاتف برای تردد استفاده کرده اند. همچنین راه اندازی این جاده جدید به معنای بر طرف شدن مشکلاتی است که مقامات جمهوری آذربایجان برای کامیون‌های ایرانی که به ارمنستان می‌روند، ایجاد می‌کردند. خودروهای باری ایرانی هم اکنون می‌توانند از این جاده جدید استفاده کنند و دیگر نیازی نیست عوارض گمرکی اضافی که توسط مقامات جمهوری آذربایجان وضع شده است، پرداخت کنند.

نخست وزیر ارمنستان همچنین گفت: پس از تصمیم روز گذشته جمهوری آذربایجان، شرایط برای کامیون‌های باری ایرانی (در قسمت گوریس-کاپان که تحت کنترل جمهوری آذربایجان قرار دارد) تغییر نمی‌کند، با این تفاوت که آن‌ها در حال حاضر می‌توانند از طریق جاده آسفالته تاتف- اغوانی بدون پرداخت عوارض گمرکی تردد کنند.

کیفیت بالای جاده همچنین مدت زمان سفر بین ایروان و کاپان را کاهش می‌دهد.

پاشینیان تصریح کرد یک سری اقدامات بزرگ دیگر برای احداث جاده‌های جایگزین در تاتف-لتسن، شورنوخ-وروتان و مکان‌های دیگر نیز ادامه دارد.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha