۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
۱۳ هزار و ۸۳۱ شغل در همدان با تسهیلات جبران خسارت کرونا حفظ شد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان:

۱۳ هزار و ۸۳۱ شغل در همدان با تسهیلات جبران خسارت کرونا حفظ شد

همدان - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان بااشاره به پرداخت تسهیلات خسارت کرونا در همدان افزود: ۱۲ هزار و ۹۱۲ پرونده معرفی و با پرداخت ۱۳۶ میلیارد تومان از ۱۳ هزار و ۸۳۱ شغل صیانت شد.

به گزارش خبرنگار بازار، سید احمد توصیفیان صبح پنج شنبه در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان همدان که در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد با بیان اینکه در هفته کارآفرینی بالغ بر ۷۰ برنامه در زمینه های مختلف به انجام رسیده است، به وضعیت اشتغال و اشتغالزایی در استان اشاره کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در این راستا با بیان اینکه جمعیت استان همدان برابر یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۳۴ نفر است، گفت: میانگین جمعیت روستایی کشور برابر ۲۶ درصد است که این میزان در استان همدان برابر ۳۷ درصد است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان همدان در سال ۹۹ برابر با ۸.۲ درصد و نرخ مشارکت برابر ۴۲.۸ درصد بوده است، مطرح کرد: نرخ بیکاری ۱۸ تا ۳۵ سال استان همدان در سال ۹۸ برابر ۱۳.۱ درصد است.

بیشترین میزان بیکاری با ۷.۷ درصد در شهرستان های نهاوند و همدان و کمترین میزان برابر ۵.۴ درصد در شهرستان بهار بوده است

توصیفیان با بیان اینکه سهم اشتغال خدمات در این بین بیشترین میزان و برابر ۴۰.۶ درصد است، اضافه کرد: بیشترین میزان بیکاری با ۷.۷ درصد در شهرستان های نهاوند و همدان و کمترین میزان برابر ۵.۴ درصد در شهرستان بهار بوده است.

وی یادآور شد: از سالهای ۹۵ تا ۹۸ رتبه استان در شاخص کسب و کار برابر ۱۳ بوده است.

توصیفیان با تصریح براینکه بایستی در بخش اشتغالزایی در حوزه های صنایع دستی و جهادکشاورزی به خوبی وارد کار شویم، گفت: در استان همدان ۱۵ شهرک صنعتی، ۱۵ ناحیه صنعتی و ۴۲ خوشه صنعتی وجود دارد که نیازمند توجه و توسعه هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به آمارهای سامانه رصد و اشتغالزایی در هفت ماهه سال جاری، مطرح کرد: در این راستا ۱۲ دستگاه درصد تحققی بیش از ۶۰ درصد و باقی دستگاه ها عملکردی زیر ۶۰ درصد داشته اند ضمن اینکه ۱۴ هزار و هشت نفر اشتغالزایی داشته ایم که درصد تحقق آن برابر ۷۱ درصد است.

توصیفیان بیشترین درصد تحقق اشتغالزایی در استان همدان را مربوط به کبودراهنگ با ۹۲ درصد و کمترین میزان را مربوط به شهرستان بهار با ۶۲ درصد و همدان با ۶۵ درصد اعلام کرد و گفت: در زمینه اشتغالزایی پایدار روستایی نیز سهم استان همدان با توجه به جمعیت برابر ۴۴۱.۷ میلیارد تومان بوده است.

بیشترین میزان بیکاری با ۷.۷ درصد در شهرستان های نهاوند و همدان و کمترین میزان برابر ۵.۴ درصد در شهرستان بهار بوده است

وی با بیان اینکه در این راستا شاهد تحقق ۱۱۴ درصدی هستیم، اضافه کرد: در این راستا چهار بانک عامل وارد کار شدند و بیشترین جذب تسهیلات اشتغال روستایی در استان مربوط به شهرستانهای بهار، تویسرکان، رزن، فامنین و همدان است.

۱۳ هزار و ۸۳۱ شغل در همدان با تسهیلات جبران خسارت کرونا حفظ شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان اضافه کرد: از طرح های مربوطه ۶۴ درصد مربوط به طرح های جدید، ۳۴ درصد مربوط به طرح های توسعه ای و سه درصد مربوط به سرمایه در گردش بوده است.

توصیفیان به تسهیلات اعطا شده کرونا هم اشاره کرد و افزود: ۱۲ هزار و ۹۱۲ پرونده در این راستا معرفی شد که در این راستا از ۱۳ هزار و ۸۳۱ اشتغال صیانت شده و ۱۳۶ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مطرح کرد: یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این حوزه بوده که ازین میزان ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد و ۶ درصد پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان به طرح کارورزی و اشتغال ایجاد شده در این راستا اشاره کرد و گفت: دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای توسعه فعالیت های کارافرینان در نظرگرفته شده است.

۷۷ درصد تسهیلات کرونا در استان همدان عقد قرارداد شده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه قریب به ۳۰۰ طرح در نواحی صنعتی و شهرک های صنعتی استان فعال است که خواستار تسریع در توجه به آن ها هستیم، اضافه کرد: ۷۷ درصد تسهیلات کرونا در استان همدان عقد قرارداد شده است ضمن اینکه تا پایان آبانماه امکان معرفی طرح در این راستا وجود دارد.

ظاهر پورمجاهد با اشاره به اینکه قریب به سه درصد سهم استان همدان بوده که به بانکهای عامل معرفی شده اند، عنوان کرد: نیاز است تا دستگاه های اصلی در این مسیر یعنی سازمان صمت، سازمان جهادکشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی استان سریعتر وارد کار شده و طرح های معرفی شده را مطرح کنند.

استاندار همدان نیز بیان اینکه با توجه به وضع اقتصادی کشور، اشتغال موضوع مهم و قابل توجهی است، مطرح کرد: ما صرفا نباید به دنبال گزارش های رنگی که با اعداد و ارقام درست شده اند، باشیم ضمن اینکه تاکید می کنم به دنبال اینها نیستیم.

علیرضا قاسمی فرزاد با تصریح بر اینکه آنچه در این مسیر حائز اهمیت است، بحث محتوا و اشتغال واقعی است، اضافه کرد: باید از اقدامات موثر و شهرستان هایی که درصد تحقق بالاتری در اشتغالزایی دارند، تشکر کنیم.

استاندار همدان در این راستا به وضعیت شهرستان کبودرآهنگ اشاره کرد و گفت: لازم است که در کنار صنایع دستی به فرش همدان هم توجه شود.

فرش همدان هم قابلیت صادراتی دارد و هم هنر صنعتی است که می تواند سفیر فرهنگی ما باشد ضمن اینکه ظرفیت استان همدان نیز در این مسیر بالا است

وی با بیان این موضوع تشریح کرد: فرش همدان هم قابلیت صادراتی دارد و هم هنر صنعتی است که می تواند سفیر فرهنگی ما باشد ضمن اینکه ظرفیت استان همدان نیز در این مسیر بالا است.

۱۳ هزار و ۸۳۱ شغل در همدان با تسهیلات جبران خسارت کرونا حفظ شد

استاندار همدان با اشاره به اینکه بی توجهی ها در این مسیر موجب شده فرش همدان رو به تحلیل و تضعیف برود، گفت: باید به بحث زنبورداری و اشتغالزایی در این مسیر نیز در استان توجه شود.

وی با اشاره به سهم دو درصدی همدان از تسهیلات اشتغال و اعتبار ۳۹۱ میلیارد تومانی در این مسیر، از جذب یک سوم این اعتبارات گلایه کرد و گفت: در این زمینه اطلاع رسانی مناسب نبوده است در حالی که با توجه به اثرات مخرب کرونا بر بدنه اشتغال بایستی به این مهم توجه شود.

دستگاه های اجرایی استان همدان باید در مسیر مانع زدایی ها و حمایت ا سرمایه گذاران گام بردارند

استاندار همدان با تاکید بر لزوم توجه به اشتغال و سرمایه گذاری مطرح کرد: دستگاه های اجرایی استان همدان باید در مسیر مانع زدایی ها و حمایت ها گام بردارند.

قاسمی فرزاد ادامه داد: کار نباید از سوی دستگاه ها رها شود و مدیران کل باید کارشناسان خود را در مسیر درست پیش ببرند.

وی ادامه داد: وضعیت خوبی در بحث اشتغال نداریم ضمن اینکه در این مسیر چند دستگاه کلیدی هستند.

قاسمی فرزاد در این راستا از دستگاه های صمت، جهادکشاورزی و میراث فرهنگی نام برد و افزود: دستگاه های دیگر هم مانند دستگاه های پشتیبان باید وارد کار شوند تا با نگاه مثبتی به سرمایه گذاری توجه شود.

استاندار همدان با بیان اینکه باید فرهنگ کار و پویایی در استان همدان جا بیفتد، اضافه کرد: بسیاری از سرمایه گذاران می گویند به استان نمی آییم چون اذیت می شویم درحالی که شفاف برنامه ها و سیاست هایمان را مطرح کرده ایم ضمن اینکه خط قرمز ما بحث اشتغال، تولید، سرمایه گذار و سرمایه گذاری است.

وی تاکید کرد: اگر در این مسیر مدیری مانع ایجاد کند، سنگ اندازی کند یا توقفی ایجاد کند قطعا با وی همکاری نخواهیم کرد.

کد خبر: ۱۱۶٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha