۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹
تعیین قیمت مصوب برای ۲۰ قلم کالای اساسی ا آیا قیمتها در بازار ثبات پیدا می کنند؟
بازار گزارش می کند

تعیین قیمت مصوب برای ۲۰ قلم کالای اساسی ا آیا قیمتها در بازار ثبات پیدا می کنند؟

جلسه ستاد تنظیم بازار روز گذشته به ‌ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و مقرر شد با تعیین قیمت ۲۰ کالای اساسی ظرف ۲۴ ساعت آینده بازرسان دستگاه های اجرایی بتوانند با نظارت ببیشتری قیمت ها را کنترل کنند.

بازار گروه اصناف و بازرگانی: در این جلسه مقرر شد برای کنترل قیمت کالاهای اساسی در بازار وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری سایر نهادهای مرتبط، قیمت ۲۰ نوع کالا را به صورت رسمی اعلام کنند تا هیچ واحد صنفی در سطح کشور از این قیمت ها نتوانند تخطی نکنند.

مردم انتظار دارند با روی کار آمدن دولت سیزدهم از افزایش هرگونه قیمت کالاهای اساسی پرمصرف مردم در بازار جلوگیری شود تا ضمن حفظ قدرت خرید مردم، نگرانی هموطنان در زمینه تهیه کالای مورد نیاز با نظارت های بیشتر در بازار به تدریج برطرف شود، زیرا در ماههای اخیر گرانفروشی و افزایش روزانه قیمت کالاها  به بزرگترین دغدغه مردم تبدیل شده است.   

معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه از نوسان قیمت‌ها به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های امروز مردم و مسوولان یاد کرد و گفت: باید با برنامه‌ریزی دقیق و اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم، نسبت به ساماندهی این وضعیت بازار اقدام شود.

«محمد مخبر» با اشاره به گزارش‌های دستگاه‌های ذیربط و بازدیدهای مستمر از فروشگاه‌ها و رصد قیمت کالاهای اساسی افزود: اگرچه کالاهای اساسی به وفور در فروشگاه‌ها موجود است، اما اختلاف قیمت‌ها مردم را آزار می‌دهد که باید با تشدید نظارت‌ها، با متخلفان برخورد شود.

افراد سودجو و فروشندگان متخلف شناسایی و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می شوند
در این جلسه مقرر شد برای جلوگیری از قیمت‌گذاری سلیقه‌ای برخی فروشندگان و نوسانات بازار و امکان اعمال قانون در خصوص متخلفان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ظرف ۲۴ ساعت فهرستی از مهم‌ترین کالاهای ضروری و اقلام پرمصرف خانوار را احصا و قیمت‌گذاری کرده و در اختیار مردم و بازرسان قرار دهند تا افراد سودجو و فروشندگان متخلف شناسایی و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شوند.

در این جلسه که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، دادگستری، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان بسیج مستضعفین حضور داشتند مقررشد برای مبارزه با گرانفروشی تشکیل ستادهای استانی تنظیم بازار در تمام استانها توسط وزیر کشور به همه استانداران ابلاغ شود.

تقویت واحدهای تولیدی، افزایش کالا در بازار و تشدید بازرسی ها سه استراتژی مهم دولت در تنظیم بازار 
همزمان با این اقدام ستاد تنظیم بازار دبیر کل اتاق اصناف ایران به مزیت های وفور کالا در بازار اشاره کرد و افزود: تقویت واحدهای تولیدی، افزایش کالا در بازار و تشدید بازرسی ها سه استراتژی مهم دولت در تنظیم بازار است.

«محمدباقر مجتبایی» در برنامه تیتر امشب بیان کرد: در صورتی که بتوانیم واحدهای تولیدی را تقویت کنیم در این صورت تولید افزایش خواهد یافت و این سبب وفور کالا در بازار خواهد شد.

دبیر کل اتاق اصناف ایران توضیح داد: در جلسه ستاد تنظیم بازار که روز گذشته برگزار شد مقرر گردید که از تمام بازرسان اتاق اصناف و شرکت های و سازمان های ذیربط و از ظرفیت بسیجیان استفاده شود تا با هرگونه گرانفروشی جلوگیری شود.

روزانه ۷ هزار و ۲۰۰ تن مرغ و ۲ هزار و ۶۳۰ تن تخم مرغ در تهران توزیع می شود
وی ادامه داد که  قرار است با افزایش تولید روزانه ۷ هزار و ۲۰۰ تن مرغ و ۲ هزار و ۶۳۰ تن تخم مرغ در تهران توزیع شود و اگر کسری داشتیم با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام با واردات تخم مرغ و مرغ منجمد این کسری بازار جبران شود.

دبیر کل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه تنها راه مدیریت مناسب بازار مرغ و تخم مرغ در تهران وفور آنها در بازار است، گفت: دولت تصمیم گرفته تا زمان مورد نیاز مرغ منجمد را وارد کند تا کسری بازار مرغ گرم  با واردات تامین شود.

در حالی که قیمت مرغ وارداتی برای دولت بیش از ۲۰ هزار تومان تمام می شود، اما قیمت آن را در بازار ۲۰ هزار تومان تعیین شده است و کسی نمی تواند آن را بیشتر از این قیمت به مردم بفروشد

مجتبایی تاکید کرد: در حالی که قیمت مرغ وارداتی برای دولت بیش از ۲۰ هزار تومان تمام می شود، اما قیمت آن را در بازار ۲۰ هزار تومان تعیین شده است و کسی نمی تواند آن را بیشتر از این قیمت به مردم بفروشد.

اساس مدیریت و تنظیم بازار به وفور کالا بستگی دارد
وی به تعیین قیمت ۲۰ کالای اساسی در ۲۴ ساعت آینده  اشاره کرد و افزود: اساس مدیریت و تنظیم بازار به وفور کالا بستگی دارد، لذا دولت در نظر دارد برای جبران کالا در بازار واردات را انجام دهد تا کالای اساسی مورد نیاز مردم در تمام فروشگاه های سطح شهر به اندازه کافی عرضه شود.

مجتبایی یادآورشد: در هفت ماهه نخست سال جاری بیش از ۲ میلیون بازرسی در سطح کشور انجام شده و در چند روز اخیر ۱۳ هزار و ۲۴۵ بازرسی از بازار مرغ انجام شده و طبق هماهنگی های به عمل آمده قرار است از سوی وزارت صنعت برای افرادی که در امر بازرسی با ما همکاری خواهند کرد، کارت بازرسی صادر شود.

دبیر کل اتاق اصناف ایران اظهارداشت: در بازرسی از واحدهای صنفی از این پس از همکاری نیروهای بسیج استفاده خواهد شد تا بتوانیم بازار را به خوبی کنترل کنیم، از طرفی سیاست تزریق کالا به بازار و افزایش تولید عرضه و تقاضای کالا را در بازار متعادل خواهد کرد.

در این نشست همچنین تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دادگستری و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و نیز سازمان تعزیرات حکومتی به امضا رسید تا فرآیند تشدید نظارت و بازرسی‌ها و برخورد با گران‌فروشی در بازار هرچه سریع‌تر آغاز شود.

همچنین مقرر شد که سازمان بسیج مستضعفین، مسئول فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی برای مقابله با گران‌فروشی و تخلفات احتمالی شود تا با نظارت بیشتر بر چرخه تولید و توزیع، نظارت بر بازار به نحو مطلوبی انجام شود.

ضرورت اصلاح برخی از قوانین نظام صنفی
مدیر کل تعزیرات استان تهران، خواستار اصلاح برخی از قوانین نظام صنفی شد و گفت: قانون مصوب ما در این خصوص مربوط به سال ۶۷ است و طبیعتا این قانون اثر بخشی خود را از دست داده است.

«محمدعلی اسفنانی» افزود که در بحش قیمت گذاری ۲۰ نوع قلم کالای اساسی مردم باید در حوزه توزیع و فروش مرغ به قطعه بندی آن توجه کنند، زیرا بسیاری از واحدهای صنفی با عرضه مرغ بسته بندی آن را به قیمت بالاتری به مردم می فروشند.

مدیر کل تعزیرات استان تهران اظهارداشت: متاسفانه این وضعیت در حوزه تخم مرغ  و میوه بسته بندی نیز  دچار مشکلاتی است زیرا به بهانه بسته بندی این کالاها به قیمت گزاف به مردم فروخته می شود.

اسفنانی تصریح کرد: در بحث گرانفروشی قانون برای متخلفین مجازات حداکثر و حداقلی در نظر گرفته شده است و اگر از حداکثر مجازات ها استفاده شود اثر بخشی قانون بیشتر خواهد شد.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا زمانی که قیمت جدیدی برای کالایی اعلام نشده، قیمت قبلی ملاک عمل است و زمانی که قیمت جدیدی اعلام شد، آخرین قیمت کالا در بازار خواهد بود.

«ابراهیم زارع» با بیان اینکه برخی از اقلام مانند مرغ، تخم‌مرغ، روغن و برخی از محصولات لبنی قیمت مصوب دارند و قیمت مصوب این محصولات تا زمانی که تغییر نکرده همان خواهد بود، افزود: در صورتی که بتوانیم قیمت ارز را در کشور به ثبات برسانیم در این شرایط بازار نیز به ثبات خواهد رسید، زیرا قیمت ارز در بازار به عنوان یک پارامتر مهم اقتصادی است و اگر کنترل شود بازار به آرامش خواهد رسید.

هدف اساسی از اعلام قیمت ۲۰ قلم کالای اساسی در بازار مبارزه با گرانفروشی ها و ایجاد شفافیت قیمت ها است تا هموطنان بتوانند کالای مورد نیاز خود را با قیمت مصوب خریداری کنند و شاهد افزایش روزانه قیمت کالاهای اساسی از جمله لبنیات، مواد پروتئینی و حبوبات، قند وشکر و تره بار در بازار نباشیم

هدف اساسی از اعلام قیمت ۲۰ قلم کالای اساسی در بازار مبارزه با گرانفروشی ها و ایجاد شفافیت قیمت ها است تا هموطنان بتوانند کالای مورد نیاز خود را با قیمت مصوب خریداری کنند و شاهد افزایش روزانه قیمت کالاهای اساسی از جمله لبنیات، مواد پروتئینی و حبوبات، قند وشکر و تره بار در بازار نباشیم.

کد خبر: ۱۱۶٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha