۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۷
دسترسی به‌روز و دقیق به داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز با راه اندازی سامانه جامع SDI
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

دسترسی به‌روز و دقیق به داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز با راه اندازی سامانه جامع SDI

تبریز- بهبودی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به نیاز مبرم به داده و اطلاعات به روز برای توسعه و پیشرفت، سامانه جامع SDI در استان راه اندازی شده است.

داود بهبودی در حاشیه نهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: امروز بیش از ۸۰ درصد اطلاعات موجود در کشور ، ویژگی مکانی دارد و ما نیازمند آمار توصیفی و انتساب مکانی هستیم ، به همین دلیل بحث SDI به عنوان زیرساخت اطلاعات مکانی برای هر سازمان و ارگانی ، لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

وی گفت: مواد ۲۱ و ۲۲ برنامه ششم ، تکالیفی در خصوص SDI ملی ، منطقه‌ای و استانی بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور گذاشته است و بر پایه همین اختیارات، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، تعاملاتی با دستگاه‌های اجرایی استان ، جهت دریافت داده و اطلاعات داشته است که بسیار موفق و رضایت بخش بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری، مدیریت و برنامه ریزی جامع و بهینه، وجود اطلاعات مکانی دقیق و به روز به همراه اطلاعات توصیفی است گفت: در دسترس بودن اطلاعات و داده‌های مکانی و توصیفی، مدیران و برنامه ریزان را در جهت تصمیم گیری های دقیق و صحیح، یاری خواهد کرد.

وی افزود: مطالعات ایجاد زیر ساخت اطلاعات مکانی استان از سال ۱۳۹۶ در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار گرفت.

بهبودی افزود: این مطالعات با همکاری ۷۵ سازمان، نهاد و دستگاه اجرایی استان صورت گرفت و نتایج حاصل آن نشان داد که بیش از سه چهارم اطلاعات توصیفی و مکانی مورد نیاز استان، از طریق ۱۷ دستگاه اجرایی تأمین می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ادامه داد : فاز اجرایی این طرح ، بر اساس مدل مفهومی و منطقی مطالعات طراحی شده و بر اساس استانداردهای OGC ، متناسب با نسل چهارم SDI مدل سرویس گرا ، در سال ۱۳۹۹ اجرایی شد و امکان دسترسی به داده‌های مورد نیاز از طریق سرویس‌های وب، با حفظ حق مالکیت داده برای سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و بدون اشتراک گذاری داده میسر شده است.

بهبودی با اشاره به اهداف اصلی سامانه SDI گفت : هدف اصلی این سامانه جامع این است که دولت‌ها ، سازمان ها و دستگاه‌های اجرایی با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ، به داده‌های مکانی پایه ، پردازش شده ، لایه بندی شده و به روز شده ، دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه این سامانه به هیچ وجه اطلاعات و داده‌های سازمان ها را به شکل نامحدود در اختیار دیگران قرار نخواهد داد گفت: هدف این است که بسیاری از دوباره کاری‌ها و موازی کاری‌ها در تولید اطلاعات، حذف شود تا از اتلاف سرمایه و هزینه‌های اضافی هم جلوگیری شود.

وی در پایان با بیان اینکه نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی یک ظرفیت و فرصت خوب برای معرفی و گسترش ایده‌ها و طرح‌های جدید است گفت: شرکت‌ها و افراد داری طرح و ایده، می‌توانند با حضور در چنین نمایشگاه‌هایی ضمن معرفی طرح خود، با دیگر تولید کنندگان و صاحبان ایده، تبادل داشته و از تجربیات آنها جهت پیشرفت، استفاده کنند.

کد خبر: ۱۱۶٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha