۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
جراحی سیستم بانکی شجاعت می خواهد| سود مرکب مصداق ربا
نماینده ولی فقیه در فارس:

جراحی سیستم بانکی شجاعت می خواهد| سود مرکب مصداق ربا

شیراز - نماینده ولی فقیه در فارس گفت: اصلاح و جراحی سیستم بانکی شجاعت و شهامت می خواهد و برای رسیدن به این مهم همه بخش های کشور چه روحانیت و بازرگانان باید هماهنگ و یکپارچه عمل کنند.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس، آیت الله لطف الله دژکام بعد از ظهرسه شنبه در دیدار با رئیس اتاق ایران، گفت: ساختار حقوقی کشور ما هم اکنون به نحوی است که اصلاح فرآیندهایی مشکل دارد در چارچوب حقوقی دشوار است.

وی یاداور شد: به طور مثال بانک، به یک واحد تولیدی وام می دهد و سود مرکب که مصداق رِبا هست را دریافت می کند و جریمه دیرکرد و نهایتا مجموعه قوانینی که هست، واحد تولیدی را تعطیل و کارگران را بیکار و تولید ملی را دچار لطمه می‌کند که این کار ظلم است و باید جلوی آن از طریق وضع قوانین جدید گرفته شود.

نمانیده ولی فقیه در استان فارس گفت: در خصوص انتقال سپرده های مردم فارس از بانک های استان به مرکز و جاهای دیگر نیز مرحوم آیت الله ایمانی ۹ سال پیش گله کرد و بنده نیز چند خطبه در این رابطه خوانده ام اما اصلاح نمی شود یعنی ما مشکلی داریم که آقای شافعی شما که در رده عالی اتاق بازرگانی هستید باید پیگیری کنید که اگر این موارد را نتوانیم به شکلی قاعده مند کنیم و برخی از گره ها را حل کنیم مشکل حل نخواهد شد، بانک خصوصی که به کنار بانک دولتی هم زیر بار نمی رود.

آیت الله دژکام تاکید کرد: ما بیماری و مشکل را شناسایی کرده ایم اما در نسخه ای که باید بدهیم و عمل بشود گیر داریم و دوباره همه در جلسات فقط در مورد بیماری صحبت می کنند و این باید تغییر کند و یک همت عالی در همه مدیران می خواهد.

وی تصریح کرد: سیستم طوری تعریف شده که وقتی می خواهیم اصلاحش کنیم به من نوعی به عنوان روحانی لطمه می خورد و انجام نمی گیرد، شجاعت و شهامتی می خواهد که این جراحی انجام گیرد.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: شما به عنوان اتاق بازرگانی در این سیستم منافعی دارید اما منافع بزرگ تری هم هست که دارد از بین می رود. وی یاداور شد: مثل خمس دادن است که در خمس می دانیم که مال از جیب می رود ولی باور داریم که ضرر نیست چون برای خدا است و جای دیگری جبران می شود و همین خمس به عداات اجتماعی نیز کمک می کند.

آیت الله دژکام تاکید کرد: اگر کشور می خواهد اصلاح شود باید روی این مسائل فکر کنیم. وی ادامه داد: مسلما ساختار فعلی به همین شکل از روحانیت تا بازرگانی و بازار و اتاق اصناف و دولت همه در همین قالب بسته شده اند و وقتی می گویید خطا دارد و باید اصلاح شود بقیه در همین قالب احساس می کنند لطمه می خوردند و مقاومت می کنند امروز همه می دانیم چه مشکلی داریم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: فرض ما این است که اینجا بازرگانی است و باید سود داشته باشد اما اینکه این سودها را چگونه تامین کنیم تا به مصالح کشور ختم شود را باید راه برایش پیدا کنیم، متاسفانه شکلی که امروز هست کار تجاری و تولیدی ما را تحت الشعاع قرار می دهد.

کد خبر: ۱۱۶٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha