۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
در صنعت پرورش ماهی در قفس، استاندارد حرف اول را می زند| تولید مطمئن بازار باثبات می خواهد
مدیر شرکت سازنده قفس های پرورش ماهی در گفتگو با بازار:

در صنعت پرورش ماهی در قفس، استاندارد حرف اول را می زند| تولید مطمئن بازار باثبات می خواهد

وزیری مدیر شرکت دانش بنیان فعال در حوزه ساخت قفس های پرورش ماهی با بیان اینکه در این صنعت استاندارد حرف اول را می زند؛گفت: رمز موفقیت صنعت، اجباری شدن استاندارد است.

بازار؛ گروه کشاورزی: روشهای مختلفی برای پرورش ماهی در دنیا وجود دارد همچون پرورش ماهی در استخر، پرورش در مسیر رودخانه ها و غیره و یکی از جدیدترین آنها روش پرورش ماهی در محیط دریا است؛ به این معنا که پرورش دهنده از محیط دریا برای پرورش ماهی استفاده می کند و برای نگهداشتن ماهی ها در یک محدوده مشخص از قفس های توری بزرگی استفاده می کند که به این روش به اصطلاح پرورش ماهی در قفس گفته می شود. یکی از اصلی ترین فاکتورها برای موفقیت این روش استفاده از قفس های استاندارد دنیا است که اخیرا نیز در کشور طراحی و تولید می شود. «رویا وزیری» مدیر یک شرکت دانش بنیان است که در حوزه طراحی، ساخت و اجرای قفس های پرورش ماهی در قفس (دریا) فعالیت دارند. در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با وی انجام داده است.

*با توجه به اینکه صنعت پرورش ماهی در قفس در ایران نسبتا نوپا است شما با چه انگیزه ای وارد این صنعت شدید و رویه کاری تان به چه نحوی است؟
ما سعی کرده ایم با در نظر گرفتن استانداردهای به روز دنیا که مشخص ترین آنها در این صنعت نروژی ها هستند، این کار را در ایران طراحی کنیم و ساخت آن را نیز در این شرکت انجام بدهیم و به این ترتیب تا به امروز چندین پروژه انجام شده داریم. در واقع صنعت پرورش ماهی در قفس به گونه ای است که با وجودی که ایران دیر به این عرصه آمده اما بسیار اشتغالزا است و نقش اساسی در اقتصاد کشور میتواند داشته باشد. به خصوص اینکه ما امکاناتی مثل دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و چابهار داریم اگر از این امکانات استفاده کنیم قطعا در اقتصاد کشور موثر خواهد بود.

 ۲۰ تا ۲۵ درصد از قطعات و لوازمی که در ساخت قفس های پرورش ماهی استفاده می کنیم وارداتی است

*برای اجرایی کردن این سیستم ها چه زیرساخت هایی نیاز است؟
امکانات اولیه مورد نیاز برای اجرای این پروژه ها داشتن اسکله و همچنین داشتن تجهیزاتی نظیر شناورهای مخصوص است که ما این امکانات را معمولا در کشور به طور نسبی دارا هستیم. الان نیز ما کل سیستم را از طریق امکانات و لوازم داخلی تولید می کنیم و شاید بتوان گفت تنها  ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل سیستمی را که اجرا می کنیم وارداتی است چون برخی قطعات مثل زنجیرها و سیم بکسل تولید داخلی نداریم و لذا برای پیروی از استانداردهای بین المللی به اجبار این بخش از قطعات را وارد می کنیم.

با استفاده از سیستم پرورش ماهی در قفس، صیاد در پایان دوره از ۱۰۰ تا هزار تن ماهی برداشت دارد

*مشتریان  شما غالبا خواستار سیستم هایی با چه ویژگی هایی هستند؟
در اولین وهله باید توجه کنیم که کسی که به این صنعت وارد می شود باید دارای امکانات مالی باشد. اگر ساحل نشینان ما باشند یکسری امکانات نظیر شناور را فی نفسه خودشان دارند. مخاطب اصلی ما نیز کسانی هستند که با دریا آشنا هستند و لذا آنچه از ما طلب می کنند این است که این قفس ها مطمئن باشد، برای تعمیر و نگهداری اش دچار مشکل نشوند و این یعنی  اینکه شرکتی باشد که در محل حضور داشته باشد و خدمات و سرویس را دائما به آنها بدهد. از سوی دیگر برای استفاده از این سیستم یکسری آموزشها مورد نیاز است که باید از طریق ما دائما به روز رسانی شود و در اختیار خریداران و مشتریان مان قرار داده شود.

ضمن اینکه صیادان روز به روز بیشتر با کمبود درآمد مواجه هستند چون دریا دیگر ماهی کافی ندارد لذا خواستار این هستند که با استفاده از این سیستم رفاه بیشتری داشته باشند به خصوص اینکه با استفاده از این سیستم در انتها دوره از ۱۰۰ تا هزار تن ماهی خواهند داشت و این خود یک امتیاز بارز است.

*با این تفاسیر شما به عنوان یک شرکت دانش بنیان غالبا از چه تکنولوژی و فناوری استفاده می کنید که از علم روز دنیا نیز عقب نیفتید؟
همانطور که که گفتم در صنعت پرورش ماهی در قفس، نروژی ها پیشرفته ترین و از شاخص های این صنعت هستند؛ ما نیز تجارب و آموزش های مان را زیر نظر نروژی ها دیده ایم. از همان ابتدا نیز متوجه شدیم که استاندارد حرف اول را در این صنعت می زند و اگر پیرو این استاندارد نروژی و اروپایی باشیم از امنیت و پایداری بهتری برای سیستم های مان برخورداریم. چون ما هنوز تجارب لازم نسبت به این صنعت را نداریم و لذا  برای پیش رفتن و عقب نماندن از دنیا باید از تکنولوژی و تجارب جهانی استفاده کنیم و ما نیز اینگونه پیش رفته ایم.

برای داشتن تولید مطمئن و قابل عرضه نیاز به یک بازار ثبات دار داریم

*تولید همیشه همراه با چالش است و هر تولیدکننده ای از راهکارهای خاص خودش برای گذر از چالش ها استفاده می کند. شما در این کار با چه مشکلاتی مواجه هستید و چگونه آنها را رفع می کنید؟
مهمترین چالش در واقع مسائل بازار است؛ شما تولید می کنید که بازار داشته باشید و برای یک تولید مطمئن و قابل عرضه نیاز به یک بازار ثبات دار داریم؛ به عبارت ساده تر بازاری که دچار نوسان های روزانه است بسیار به تولید صدمه می زند یعنی هر قرارداد و هر کار جدیدی که قرار است شروع کنید با دغدغه این روبرو هستید که آیا می توانم کار را با شرایطی که تعهد کرده ام انجام بدهم یا خیر؟ از سوی دیگر در رفع این مسائل پشتیبانی های حکومتی نیز مسلما موثر است. علاوه بر این ما معتقدیم که گذاشتن استاندارد و اجباری کردنش رمز موفقیت هر صنعت خواهد بود و لذا برای اجتناب از مواجهه شدن با برخی چالشها و مشکلات پیرو استانداردهای جهانی هستیم.

کد خبر: ۱۱۶٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha