۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۸
بدون تمدید برنامه ششم، بودجه ۱۴۰۱ شناور و سردرگم است
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

بدون تمدید برنامه ششم، بودجه ۱۴۰۱ شناور و سردرگم است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر سیاست‌های مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح ساختاری بودجه و سیاست های کلی و بالادستی رعایت شود، می‌توان بحث بودجه‌ای متعادل و منطبق بر اسناد بالادستی را پیش برد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جبار کوچکی‌نژاد ارم ساداتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به تاکید رئیس جمهور در خصوص تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ براساس آمایش سرزمینی گفت: موضوع آمایش سرزمین یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری طی دیدارهایشان با نمایندگان مجلس بوده است که متاسفانه تاکنون این موضوع نهایی و قانونی نشده است، سازمان برنامه و بودجه برنامه آمایش سرزمین را تدوین کرده اما تبدیل به قانون نشده تا الزام قانونی بوجود بیاورد.

وی با تاکید براینکه بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه‌ای میان زمین و آسمان است، افزود: مهلت زمانی قانونی برنامه پنج ساله ششم توسعه به پایان رسیده و دیگر نمی‌تواند، مبنای بودجه ریزی قرار بگیرد و از سوی دیگر اصلاحات ساختاری بودجه نیز هنوز به پایان نرسیده است، براین اساس بودجه سال ۱۴۰۱ شناور و سردرگم است.

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: اگر سیاست‌های مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح ساختاری بودجه و سیاست های کلی و بالادستی رعایت شود، می‌توان بحث بودجه‌ای متعادل و منطبق بر اسناد بالادستی را پیش برد.

کوچکی‌نژاد در خصوص نحوه تمدید برنامه ششم نیز اظهار کرد: دولت نمی تواند برنامه ششم را برای یکسال دیگر تمدید کند مگر درخواست خود را به صورت به صورت لایحه به مجلس ارسال کند که هنوز لایحه‌ای در این مورد ارسال نکرده است. حتی برخی نمایندگان به دنبال ارائه طرح تمدید یکساله قانون برنامه ششم توسعه بودند که این موضوع به صلاح نیست و نمی‌توان زمانی را قرار داد، تنها می‌توان اعلام کرد برنامه ششم برای مدت زمان شش ماه و نه بیشتر تمدید شود تا بودجه براساس برنامه ششم تدوین شود.

حذف بودجه دستگاه‌های غیرانتفاعی برای جبران کسری بودجه!
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: اگر دولت بعد از ارسال لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ سریعا به تدوین برنامه پنجساله هفتم توسعه بپردازد، تقریبا برای فروردین ماه سال بعد مجلس می تواند قانون برنامه را در سه ماه اول سال بررسی و نهایی کند تا بودجه سال ۱۴۰۲ براساس برنامه هفتم تصویب شود. در غیر اینصورت در صورت تدوین برنامه هفتم برای سال بعد زمان از دست خواهد رفت، در نتیجه برنامه هفتم به بودجه سال ۱۴۰۲ نیز نخواهد رسید.

وی با اشاره به وجود کسری بودجه گفت: در شرایط کنونی با توجه به کسری بودجه باید دولت در تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ بسیار دقت کند و بودجه برخی دستگاه‌های دولتی را با یکدیگر ادغام کند و با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت های دولتی را واگذار کند. دولت باید تلاش کند بودجه خود را محدود کرده و هزینه های اضافی را حذف کند.

کوچکی‌نژاد ضمن انتقاد از اینکه بودجه سنواتی بیشتر رانتی است تا قانونی، بیان کرد: بسیاری از ردیف‌های بودجه ای نباید تخصیص پیدا کند و برخی دستگاه‌ها نباید بودجه ای دریافت کنند زیرا غیرانتفاعی هستند و دولت باید با شهامت و اختیار این شرکت‌ها را حذف کند و یا در نهایت طی یک سال در بودجه ای متمرکز به آنها کمک کند، نه اینکه برایشان ردیف بودجه ای قرار دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: اکنون دستگاه های اجرایی در خصوص بودجه های عمرانی و اجرایی دارای مشکل هستند. حتی برخی دستگاه ها پول آب و برق خود را نمی توانند، پرداخت کنند و شرکت های خدمات رسان به دادگاه متوسل شده اند و بنابراین بودجه سال ۱۴۰۱ باید براساس اصلاحات ساختاری و بدون کسری تدوین شود.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha