۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
مواد آلی ۷۰ درصد خاک کشاورزی همدان کمتر از یک درصد است
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان:

مواد آلی ۷۰ درصد خاک کشاورزی همدان کمتر از یک درصد است

همدان - لاهوتیان، مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۷۰ درصد اراضی استان جزو خاک جوان و کمتر توسعه یافته و درصد مواد آلی آن زیر یک درصد است.

امیر لاهوتیان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه افزون بر ۷۵ درصد اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی در بخش آب و خاک تخصیص و هزینه می‌شود، اظهار داشت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۹۲ هکتار تجهیز و یکپارچه سازی سامانه آبیاری اراضی کشاورزی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در استان ۱۰ مورد سد خاکی، ۱۰ آب بندان،۱۶۳ مورد استخر ذخیره آب وجود دارد، ادامه داد: از ابتدا تاکنون ۱۵۹ هزار و ۷۰۳ هکتار سیستم آبیاری نوین در استان همدان اجرا شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۹ میانگین صرفه جویی آب در بخش کشاورزی ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است، افزود: در سال جاری اجرای پنج هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در استان همدان تعهد شده است.

۱۵ هزار و ۲۵ کیلومتر کانال آبیاری و دو هزار و ۴۷۳ رشته قنات استان همدان در سامانه قنوات کشور ثبت شده است

وی با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۲۵ کیلومتر کانال آبیاری و دو هزار و ۴۷۳ رشته قنات استان همدان در سامانه قنوات کشور ثبت شده است، اضافه کرد: استان همدان رتبه پنجم ثبت قنوات در ثبت سامانه قنوات کشور را دارد.

لاهوتیان با اشاره به اینکه در بخش قنوات درخواست تکمیل اعتبارات ملی داده‌ایم، بیان کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و پروژه اعلام کردیم تا بتوانیم در سفر رئیس جمهور به استان این منابع را جذب کنیم.

وی در ادامه به وجود ۱۴ هزار کیلومتر جاده بین مزارع و باز سازی حدود دو هزار کیلومتر جاده اشاره کرد و ادامه داد: اجرای سامانه نوین آبیاری در استان همدان از ۱۶۰ هزار هکتار فراتر رفته است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان رتبه سوم اجرای سامانه نوین آبیاری در کشور را دارد، ادامه داد: از ۲۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد اجرای آبیاری نوین افزون بر ۸۰ درصد اراضی دارای پتانسیل زیر پوشش طرح رفته درحالی که و میانگین کشور ۳۰ درصد است.

وی با اشاره با اینکه ۱۱ هزار و ۱۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در استان وجود دارد که ۴۲ هزار و ۲۶ متر مکعب برداشت آب از این چاه‌ها گزارش شده است، افزود: پنج حوزه اصلی آبریز و هشت رودخانه مهم در استان وجود دارد و ۵۴۴ میلیون متر مکعب حجم خروج آب استان از این رودخانه‌ها به استان‌های همجوار است.

لاهوتیان با اشاره به اینکه سهم آب زیر زمینی استان در تامین منابع آبی ۸۸ درصد و سهم آب‌های سطحی ۱۲ درصد است، اضافه کرد: فشاری زیادی بر منابع آب‌های زیر زمینی وجود دارد.

سالانه ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور مصرف می‌شود و بخش کشاورزی ۷۰ درصد آن را مصرف می‌کند

وی با اشاره به اینکه در زمینه مصرف آب همه اعم از بهره برداران بخش کشاورزی، خدمات، شهری و ... باید به هم کمک کنیم تا بحران خشکسالی عبور کنیم، عنوان کرد: همیشه گفته می شود که بخش کشاورزی بیشترین مصرف کننده آب است و ۹۰ درصد آب کشور را مصرف می‌کند درحالی که سالانه ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب در کشور مصرف می‌شود و بخش کشاورزی ۷۰ درصد آن را مصرف می‌کند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به موضوع بارندگی‌های استان همدان پرداخت و با اشاره به اینکه میانگین بارندگی استان تا ۱۵ آبان ماه امسال ۱۹ میلیمتر استان بوده است که در مقایسه با بلند مدت ۱۸ ساله ۱۸ میلیمتر کاهش داشته است، ادامه داد: بارندگی‌های استان در سال گذشته هشت میلیمتر بوده که امسال ۱۱ میلمتر افزایش داشته و سالانه ۳۴۲ میلیمتر بارندگی اتفاق می‌افتد که فقط ۵.۵ درصد میزان بارش سال جاری محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی اعتبار جذب شد، افزود: امسال از ۸۱ میلیارد تومان مصوب اعتبارات سامانه نوین آبیاری، ۱۸ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که سه میلیارد  تومان به صورت نقد و ۱۵ میلیارد تومان به شکل اسناد خزانه است.

لاهوتیان در ادامه به موضوع مهم خاک اشاره کرد و با تاکید بر اینکه وضعیت منابع خاک وستان هم وضعیت مطلوبی ندارد، اضافه کرد: باید علاوه بر آب به موضوع خاک هم بپردازیم و در این قسمت فعالیت‌هایی انجام دهیم.

ایجاد یک سانت خاک زراعی به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال زمان نیاز دارد و برای خاک استان در ۲۴ مورد مطالعه انجام شده است

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد غذای انسان‌ها از خاک حاصل می‌شود، تصریح کرد: ایجاد یک سانت خاک زراعی به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال زمان نیاز دارد و برای خاک استان در ۲۴ مورد مطالعه انجام شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد اراضی استان جزو خاک جوان و کمتر توسعه یافته و درصد مواد آلی آن زیر یک درصد است، ادامه داد: باید فرهنگ استفاده غلط از خاک را تغییر دهیم و فرسایش خاک در استان ۱۵ تن در هکتار در سال است و ۴۵ هزار هکتار از خاک‌های استان در معرض شوری قرار دارند.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha